Jesteś tutaj
Dom > Nowości > PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II

Trwa pierwszy etap sezonu pływackiego. Jesień to okres, kiedy pływacy przygotowują formę to etapu startowego. Jesienny trening nie sprowadza się tylko do zajęć w wodzie, ale oparty jest również w ogromnej mierze na ćwiczeniach „na lądzie”. W przypadku obu elementów treningu bardzo ważny jest sprzęt treningowy. Tej tematyce poświęcamy poniższy tekt. 

 

 

Artykuł ten podzielony został na trzy części. W pierwszej części mowa była o przygotowaniu „na sucho”, a więc o bardzo ważnych w pływaniu treningach na lądzie. W drugiej części artykułu mowa będzie o przygotowaniu sprzętu pływackiego, a więc  niezbędnych do treningów akcesoriów. W trzeciej części tekstu mowa będzie o pierwszym rozpływaniu, a więc o treningach w wodzie na początku sezonu.

Poniższy tekst jest drugą częścią artykułu. Zajmiemy się w niej omówieniem potrzebnego do uprawiania tej dyscypliny sportu sprzętu. Wbrew powszechnej opinii, gadżety pływackie nie są stosowane tylko w fazie nauki techniki pływania, ale także korzysta się z nich w profesjonalnym pływaniu. 

 

CZĘŚĆ II

 

Sprzęt pływacki

Przyrządy pływackie dzielą się na dwie grupy. Pierwsza grupa to sprzęt używany do zajęć w wodzie, druga grupa to urządzenia do ćwiczeń na lądzie. W tej części artykułu zaprezentujemy obie grupy.

 

 

TRENING W WODZIE:

Trening pływaka w wodzie jest bardzo monotonny, ale powinien być w miarę możliwości urozmaicany i wszechstronny. Dlatego też poza zwykłymi zadaniami treningowymi warto wzbogacać trening o ćwiczenia z akcesoriami. Oto jaki sprzęt jest najpowszechniej używany w wodzie:

 

DESKA

 

 

 DESKA PŁYWACKA   Znalezione obrazy dla zapytania trening pływacki z deską PŁYWANIE Z DESKĄ

 

Deska pływacka służy do trenowania pracy samych nóg do poszczególnych stylów pływackich. Jest podstawowym przyrządem służącym do nauki pływania oraz do zaawansowanego treningu pływackiego.

 

 

ÓSEMKA

 

   DESKI „ÓSEMKI”  Znalezione obrazy dla zapytania deska ósemka do pływania

 

 

 

Ósemki to deski pływackie służące do trenowania pracy samych rąk do pszczególnych stylów pływackich. Deskę taką wkłada się między nogi i pływa się korzystając z siły rąk, przy unieruchomionych nogach. Celem tego ćwiczenia jest wzmacnianie pracy ramion. 

 

Więcej na ten temat przeczytać można tu:

http://www.bodyinfo.pl/plywanie-z-deska-czemu-sluzy.a888 

 


ŁAPKI

  ŁAPKI (ŁOPATKI)   Znalezione obrazy dla zapytania trening pływacki w łapkach

 

Trening w „łapkach pływackich” służy maksymalnemu zaangażowaniu pracy ramion. Łapki stanowią opór. Pływając w nich używamy maksymalnej ilości siły. Wzmacnia to pracę kończyn górnych. 

 

Więcej na ten temat przeczytać można tu:

http://www.bodyinfo.pl/plywanie-w-lapkach-sprobuj-tego.a1897 

 

 

PŁETWY

 

PŁETWY  Znalezione obrazy dla zapytania płetwy na nogach PŁYWANIE W PŁETWACH 

 

Trening w płetwach ma szerokie zastosowanie. Po pierwsze, płetwy pomagają wykształcić prawidłową technikę pływania na nogach. Nie zaburzają poprawnego wzorca ruchowego u zawodników z wieloletnim doświadczeniem, a osobom uczącym się pływać pozwalają „poczuć” odpowiednie ugięcie stopy podczas pracy nóg. Świetnie spisują się do kształtowania czucia wody w nogach. Częste ściąganie i zakładanie płetw (np. co 50-100 m) maksymalnie pobudza układ nerwowy do poszukiwania optymalnego napędu. Pływanie w płetwach wymusza też lepszą stabilizację w wodzie – trzymanie prostej linii ciała. Na tym zalet korzystania z płetw w treningu pływackim nie koniec. Płetwy mogą też pomóc w niektórych klasycznych ćwiczeniach technicznych, z którymi przy doskonaleniu pływania są jeszcze problemy. Dobrym przykładem jest pomoc w nauce pracy nóg do delfina. Dzięki „sztucznemu” zwiększeniu napędu nóg, na początku dużo łatwiej złapać prawidłową koordynację tułowia, bioder i nóg, którą później przenosi się na pływanie bez płetw. 

 

Pływanie w płetwach PŁETWY  Znalezione obrazy dla zapytania płetwy na nogach

 

 

 

 

TRENING NA LĄDZIE:

Jak wspominaliśmy na początku, pływacy trenują nie tylko w wodzie, ale i na lądzie. Trening na lądzie ma za zadanie przygotowanie mięśni i organizmu do osiągania dobrych wyników sportowych w wodzie. Trening „na sucho” sklada się z wielu elementów o czym pisaliśmy w poprzedniej części tego artykułu:

http://www.bodyinfo.pl/plywanie-przygotowanie-do-sezonu-czesc-i.a2275 

Dziś skupimy się na najbardziej podstawowych przyrządach do treningu pływackiego „na lądzie”. Wykorzystujemy go do najpopularniejszych ćwiczeń pływackich, których wykonywać nie musimy na siłowni, czy na boisku. Ćwiczenia z tymi przyrządami wykonywać można na pływali, przy basenie lub w domu. 

 GUMY PŁYWACKIE  Znalezione obrazy dla zapytania gumy pływackie 

 

Trening na gumach wzmacnia siłę pływaka, pomaga pracować nad techniką pływacką i pobudza do pracy te partie mięśniowe, które używane są w wodzie. Ich celem jest pomóc pływakowi w wytrenowaniu „wiosłowania” oraz w wypracowaniu odpowiedniej pozycji rąk w pływaniu.  Gumy są formą „stymulatora” pływackiego. Dzięki nim poprawić można uderzenie, prędkość pływania oraz swoją wytrzymałość siłową. 

Znalezione obrazy dla zapytania gumy pływackie TRENING NA GUMACH  Znalezione obrazy dla zapytania gumy pływackie 

 

 

Istnieje przyrząd, który wykorzystywany jest do treningu niemal we wszystkich dyscyplinach sportu. Używają go zawodnicy sportów drużynowych, bokserzy, lekkoatleci, zapaśnicy, tenisiści, a także pływacy. Mowa tu o skakance, której celem jest: spalania kalorii, poprawa kondycji, szybkości, skoczności i siły nóg. Pozwala ona utrzymać sportowcom odpowiednią wagę, pracować nad wydolnością tlenową i nad sprawnością fizyczną. Służy też rozgrzewce przed treningiem i przed startem. 

SKAKANKA

 

Więcej na ten temat przeczytacie tu:

http://www.bodyinfo.pl/skakanka–genialne-urzadzenie.a1593 

 

 

Wszystkie omówione powyżej przyrządy pływackie kupić można w sklepie internetowym: www.sferasklep.pl

 

 

 

W następnym tekście mowa będzie o „rozpływaniu”, czyli pierwszej fazie treningu pływackiego w trakcie sezonu. Etap jesienno – zimowy jest w pływaniu specyficznym okresem, w którym wykonuje się określony rodzaj treningu.

O tym jak rozpocząć sezon w wodzie i jak przygotować się fizycznie do etapu drugiego przeczytać będzie można w trzeciej części powyższego artykułu. 

Dodaj komentarz

Do góry