Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

I. Łapki pływackie. O co w tym chodzi?

Na początek słowo wstępu o pływaniu w  łapkach. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć przedstawiających łapki pływackie i w skrócie opisujemy  do czego one służą.

      

 

 

Kiedy zacząć używać łapek?

Wszystko zależy od tego, na jakim poziomie umiejętności jesteś. Bez względu jednak na to, na pewno kiedyś stwierdzisz że pora spróbować pływania w łapkach. Kiedy warto by ten moment nastąpił? Cóż ciężko stwierdzić jednoznacznie bo to zależy od indywidualnych umiejętności i predyspozycji. Ogólnie, łapek używać możesz wtedy, kiedy opanujesz dość dobrze technikę pływania. Łapek w sumie używa się we wszystkich stylach pływackich. Musisz czuć się w miarę pewnie w danym stylu. Czemu używamy to słowa „w miarę” ? Jedna z funkcji łapek jest pomoc w doskonaleniu techniki pływania. Nie musisz zatem być pływackim mistrzem by korzystać z łapek. Wystarczy, że dość dobrze pływasz, a łapki pomogą Ci w tym, byś pływał bardzo dobrze.

Do czego używa się łapek w pływaniu?

Ogólnie przyjęte jest, że łapek używa się do trenowania siły pływackiej. Łapki zwiększaja opór wody, dlatego pływanie w nich jest trudniejsze. Trening w łapkach wzmacnia siłę „pociągnięcia” wody. Oprócz treningu siłowego łapki pomagają w rozwijaniu techniki. Spróbuj włożyć rękę, na której masz łapkę, pod złym kątem do wody a łapka zadba byś „poczuł” że chyba coś robisz źle. Tak więc trening w łapkach jest pomocny w szlifowaniu techniki każdego stylu. Rozwijanie siły i doskonalenie techniki – to dwie główne funkcje łapek.

 

Jakie łapki kupić?

Mnogość wyboru potrafi łapek może przytłoczyć człowieka. Poniżej prezentujemy kilka rodzajów łapek pływackich:

 

1.  Zdjęcie przedstawia „standardowe” łapki. Czyli taki plastik w kształcie jajowatym z dwoma sznurkami. Oferta poszczególnych producentów różni się rozwiązaniami jak np. ilość dziurek, jak sznurki/paski są wykonane…ale ogólnie wszystko jest podobne.

 ŁAPKI STANDARDOWE (KLASYCZNE)

2. Łapki stworzone do treningu kraulowego. Wyróżniają się specyficznym kształtem oraz pionowym „statecznikiem” widocznym na zdjęciu. Mają za zadanie poprawiać „wczesny chwyt” w kraulu. Czy są super wymagane do kraula? Można używać, mają swoje zalety ale nie są wymagane.

 łapka dla kraulistówŁAPKI KRAULOWE

 

 

3. Miniaturowe łapki, stosowane kiedy ktoś wkłada za dużo siły w pływanie w łapkach, czyli tzw.: łapki do scullingu

łapki do scullinguŁAPKI DO SCULLINGU (MINI ŁAPKI)

 

4. Nader specyficzne łapki. Ich zadaniem jest pozbawić Cię chwytu wody. Takie „anty-łapki”, zamiast pozwalać Ci na trening siłowy wypełniają całą dłoń uniemożliwiając używanie ich do pływania. Zmuszają do korzystania z reszty rąk do odpychania się w wodzie.

łapki psujące chwyt wody ANTY – ŁAPKI (RĘKAWICE)

 

 

 

 

 

II. Łapki pływackie. Definicja, zastosowanie i sposób używania.

 

W tej części artykułu rozwijamy temat funkcji i podziału łapek pływackich.

                

Łapki to sprzęt urozmaicający trening, ale przeznaczony dla osób o ukształtowanej technice. Pomagają wzmacniać i rozwinąć mięśnie kończyn górnych, zwiększyć ruchomość w stawach. Służą głównie do kształtowania siły. Poszczególne ich części wykonane są z plastiku i gumy.

Funkcje łapek:
– wzmacniają i rozwijają mięśnie kończyn górnych oraz zwiększają ich ruchomość w stawach 
– zwiększają powierzchnię dłoni, co skutkuje wydajniejszą pracą oraz poprawą czucia wody
– zwiększają elastyczność kończyn górnych
– umożliwiają sprawniejsze i szybsze poruszanie się w wodzie 
– służą do kształtowania siły, wytrzymałości siłowej, szybkości i techniki

Łapki stosuje się w treningu techniki pływania wszystkich stylów, choć rzadko wprowadzane są w motylkowym. Grzbiecistom i żabkarzom zaleca się stosowanie małych, nie przekraczających powierzchni dłoni. Najwięcej korzyści z pływania w łapkach czerpią krauliści.

Rodzaje łapek:
– łapki klasyczne – jedne z pierwszych jakie ukazały się w pływaniu; ich powierzchnia zakrywa całą dłoń lub ją przekracza; wykorzystywane w kształtowaniu techniki, siły i wytrzymałości
– łapki na palce – ich małe rozmiary służą idealnemu kształtowaniu techniki i czucia wody; minusem ich stosowania może być przeciążanie więzadeł przedramienia, spowodowane znacznym naciskiem na palce
– łapki muszelki – zwiększają biodynamiczne właściwości dłoni, budując efektywną technikę ruchu; mankamentem ich używania jest fakt, że pojedyncza gumka jest niewystarczająca, aby łapka stabilnie trzymała się dłoni  
– łapki kraulowe – przeznaczone do pływania kraulem; wąskie na jednym z końców, rozszerzające się ku drugiemu (kształtem przypominające kielnie); powodują znaczne wygięcie ręki w przód czego efektem jest efektywniejszy ruch
– rękawice – zwiększają czucie wody na dłoniach, lecz nie są tak efektywne jak łapki, często stosowane w ćwiczeniach aqua fitness

Akcesoria pływackie takie jak łapki służą do treningu pływackiego. Nie zaleca się ich stosowania dla osób które nie mają jeszcze ukształtowanej techniki. Trzeba pamiętać, że amatorskie posługiwanie się tym sprzętem może doprowadzić do poważnych problemów związanych z bólami stawów. O możliwości zastosowania łapek w pływaniu powinien decydować trener lub instruktor pływania.

 

 

III. Łapki pływackie. Jak ich używać?

Ostatnią część artykułu przeznaczamy na opis zasad używania łapek pływackich.

                          

Zasady używania łapek:

– Przed rozpoczęciem pływania w łapkach należy przystosować mięśnie do wysiłku poprzez rozgrzewkę. Rychłe użycie łapek może doprowadzić do nadwyrężenia stawów kończyn górnych.
– Wskazane jest zdjęcie z łapek gumek obejmujących nadgarstek gdyż zbyt mocno zaciśnięte ograniczają dopływ krwi do ręki.
– W treningu pływackim łapki stosuje się u zawodników o już ukształtowanej technice.
– Łapki wprowadzać należy wtedy gdy zadania bez obciążenia nie dają pożądanego efektu.
– Zaleca się stosowanie łapek w ćwiczeniach wraz z pracą kończyn dolnych w celu zmniejszenia obciążenia.
– Łapki powinny być stosowane nie więcej niż 25% objętości całej jednostki treningowej.
– Przy spadku jakości pływania spowodowanego zmęczeniem organizmu należy odłożyć łapki, gdyż dalsza praca w nich wiąże się z negatywnym wpływem na technikę.
– Stosowanie dużych łapek znacznie przekraczających powierzchnię dłoni, przeciąża stawy kończyn górnych oraz negatywnie wpływa na kształtowanie techniki.
– Nieumiejętne używanie łapek może doprowadzić do poważnych kontuzji barków i łokci.

                                                  

 

Jeśli więc opanowałeś w miarę dobrze technikę pływania, polubiłeś ten sport i chcesz rozwijać swoje umiejętności pływackie zacznij trenowac z łapkami pływackimi. Przynajmniej 15 min każdego treningu poświęć na pływanie w łapkach. Postępy w formie będą widoczne już wkrótce.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry