Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-10-01 17:26
A  A  A

Pływanie z deską. Czemu służy?

Pływanie z deską. Czemu służy?

Nie ma lepszego treningu pływackiego, jak pływanie naprzemienne samymi rękoma i samymi nogami do danego stylu, przy użyciu deski treningowej. Od kilkudziesięciu już lat praktykuje się taką formę ćwiczeń pływackim i uznaje się ją jako jedną z najlepszych. Wykonując trening pływacki liczący 2000 m, należy co najmniej 500 m przepłynąć z deską, natomiast przy treningu liczącym od 3000 m do 3500 m, minimum 800 m powinno się pokonać właśnie z wykorzystaniem deski. Regularne wzbogacanie sesji pływackiej ćwiczeniami typu „same ręce i same nogi do danego stylu” gwarantuje bardzo dobre efekty.

Dlaczego pływanie z deska jest tak ważne?

Pływanie to sport przy uprawianiu którego pracują niemal wszystkie mięśnie. Dyscyplina ta zatem wymaga ogromnej siły zarówno ramion, jak i nóg. Warto te partie mięśniowe nieustannie wzmacniać. Pływając samymi rękoma (np. do kraula) z deską umieszczoną między nogami, zmuszamy ramiona do wykonywania podwójnej pracy. Nogi są w tym momencie wyłączone z jakiejkolwiek działalności. Cały trud pokonywanie kolejnych kilometrów nałożony jest na ręce. Ćwiczenie to zatem niesamowicie wzmacnia pracę rąk. Gdy do tych wytrenowanych rąk, przyzwyczajonych do wykonywania samodzielnie całej roboty, dołączymy dynamiczną pracę nóg, to wyobraźmy sobie z jaką lekkością będziemy w stanie płynąc i jaką prędkość będziemy mogli osiągnąć.

Podobnie jest z pracą samych nóg. Jeśli pływamy samymi nogami (np. do kraula), z deską trzymaną w rękach (łokcie proste), zmuszamy nogi do wykonywania gigantycznej roboty. Ręce znajdują się chwilowo w stanie spoczynku, a nogi muszą działać bardzo mocno byś mógł ekspresyjnie posuwać się do przodu. Tego typu ćwiczenie pozwala na wzmocnienie nóg pływaka. Gdy potem do tych wytrenowanych nóg dołączymy dynamiczną pracę ramion, to wyobraźmy sobie co się będzie w wodzie działo!

Przykładowe ćwiczenia z deską:

1. 400 m = 25 m same nogi do swojego stylu (deska w ręce) + 25 m same ręce do swojego stylu (deska między nogami).

2. 800 m = 4x100 m nogi do zmiennego (po kolei samymi nogami do poszczególnych stylów: delfin, grzbiet, żabka, kraul )+ 4x100 m ręce do zmiennego (po kolei samymi rękami do poszczególnych stylów).

3. 600 m = 50 m same nogi do kraula (deska w ręku) + 50 m same ręce do kraula (deska między nogami).

4. 200 m samymi nogami do żabki (mocne kopnięcie i długie wyleżenie każdego ruchu przy złączonych z sobą nogach), staraj się pokonywać każda długość basenu przy możliwie najmniejszej ilości kopnięć + 200 m samymi rękami do kraula (mocne, dynamiczne, intensywne wiosłowanie rękami, w równym ekspresyjnym tempie).

5. 600 m = 50 m same ręce do swojego stylu + 50 m same nogi do swojego stylu = 100 m swoim stylem = 200 m x 3

Tego typu ćwiczeń z deską może być cała masa. Można samemu je wymyślać. Grunt, żeby starać się przynajmniej ¼ treningu wykonać właśnie tego typu sposobem.

Na tym nie koniec zalet wynikających z pływania z deską. Dzięki powyżej opisanym ćwiczeniom można nieustannie doskonalić technikę pływania. Jeśli płynąć koncentrujemy się tylko na jednej partii ciała (np. na samych ramionach), możemy bardzo mocno skupić się na poprawnym technicznie wykonywaniu każdego ruchu. Tym sposobem możemy dopracowywać szczegóły i eliminować błędy. Uwaga nasza koncentruje się na każdym szczególe ruchu, na każdej drobnostce. Próbujemy osiągnąć ruch doskonały. Takim sposobem możemy dojść do perfekcji.

Tym, co w pływaniu liczy się najbardziej jest technika i siła. Dzięki treningowi z deską możemy porządnie pracować nad jednym i drugim. Właśnie dlatego trenerzy pływania tak chętnie zalecają ćwiczenia z deską.

Jeśli nie jesteś jeszcze zaawansowanym pływakiem i dopiero uczysz się pływania poszczególnymi stylami, deska też może Ci pomóc. Czasem trudno jest od razu pojąć na czym polega praca rąk, tułowia i nóg. Trudno nam to zgrać, dobra synchronizacja  i koordynacja ruchowa wydają się nie do osiągnięcia. I tu też deska treningowa może odegrać ważną rolę. Pozwala na trenowanie poszczególnych partii indywidualnie. Nogi trenujemy osobno (a, wraz z nimi dolną część tułowia) i staramy się przyzwyczajać je do prawidłowych ruchów, ręce też trenujemy osobno (a, wraz z nimi górna część tułowia) i staramy się nauczyć ich poprawnej technicznie pracy. Istnieje cała masa innych ćwiczeń z deską, które służą początkującym sympatykom pływania do nauczenia się podstaw każdego stylu.

Przykładowe ćwiczenia z deską (dla początkujących):

200 m same nogi do kraula, ale deskę trzymamy tylko jedną, wyprostowaną ręką, druga ręka opada wzdłuż tułowia. Próbujemy łapać oddech jak do kraula. Głowę przechylamy na bok w tą stronę, gdzie ręka jest położona wzdłuż tułowia. Nabieramy powietrza, następnie głowa wraca pod wodę i tam powietrze zostaje całkowicie wypuszczone. Jedną długość basenu płyniemy trzymając deskę prawą ręką i nabierając oddech na lewą stronę, drugą długość płyniemy odwrotnie, a więc trzymając deskę w lewej ręce i oddech nabierając na prawą stronę.

200 m dokładanka do kraula. Lewą ręką trzymamy deskę, prawą ręką w tym czasie wykonujemy ruch kraulowy, po czym dokładamy tą rękę do deski i przez moment obie ręce trzymają deskę. Następnie lewą ręką wykonujemy ruch kraulowy, a prawą w tym czasie trzymamy deskę i lewa ręka wraca na deskę. Znów przez moment obie ręce trzymają deskę. I powtarzamy te ruchy przez całą długość. Takim sposobem pokonujemy dystans nabierając powietrza co trzy ruchy, a więc raz na prawą stronę, a raz na lewą stronę.

200 m dokładanka do grzbietu. Stylem grzbietowym możemy wykonać identyczne ćwiczenie, z tym że odbywa się to w pozycji leżącej na plecach.

Zachęcamy do wzbogacania swoich treningów pływackim właśnie takimi ćwiczeniami z deską. Gwarantują one świetną formę!

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II

Poniższy tekst jest drugą częścią artykułu o przygotowaniach pływaków do sezonu sportowego. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II
2015-11-30

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I

Poniżej zamieszczamy pierwszą część artykułu o przygotowaniu pływaków do sezonu. W tej części mowa będzie o lądowym treningu. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I
2015-09-05

Trening pływacki. SZYBKOŚĆ

Jednym z najistotniejszych elementów treningu pływackiego jest trening szybkości. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element pływackie ...czytaj dalej »
Trening pływacki. SZYBKOŚĆ
2014-08-24
Powiązane artykuły
Trening pływacki.  WYTRZYMAŁOŚĆ

Trening pływacki. WYTRZYMAŁOŚĆ

Poniższy tekst traktować będzie o pływackim treningu wytrzymałościowym dla długodystansowców!
2014-06-22 13:41
PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

Poniższy tekst dogłębnie wyjaśnia na czym polega i jak wyglądać powinien profesjonalny i poprawny styl dowolny oraz podpowiada jak go wytren
2013-08-12 21:58
PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

Styl grzbietowy to prawdopodobnie technicznie najprostszy styl.
2013-07-14 15:47
PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

Styl klasyczny to profesjonalna nazwa potocznej "żabki”. Jest to najtrudniejszy technicznie styl pływacki
2013-07-11 21:21
Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

W poniższym tekście omówimy dogłębnie czynniki wpływające na wydajność i ekonomikę pływania. Udzielimy wiele rad jak nad nimi pracować i jak
2013-06-08 19:42
Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Łapki to sprzęt urozmaicający trening, ale dla osób o ukształtowanej technice. Pomagają wzmacniać i rozwinąć mięśnie kończyn górnych, zwięks
2013-03-19 16:14
PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

Najtrudniejszym technicznie stylem pływania, a jednocześnie wymagającym największej siły jest DELFIN, zwany fachowo STYLEM MOTYLKOWYM. W pon
2013-03-09 21:32
PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

Jesteś dobrym, zaawansowanym, „wypływanym” pływakiem ?! Uprawiasz pływanie wyczynowo lub pół zawodowo ?! Jeśli tak, poniższe plany treningow
2013-03-02 18:31
Jakie korzyści przynosi pływanie?

Jakie korzyści przynosi pływanie?

Korzyści z pływania są ogromne. Każda aktywność fizyczna ma swoje zalety, ale pływanie ma ich chyba najwięcej: zdrowe ciało, znakomita kondy
2013-01-27 11:23
PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

Na poprawę pływackiej techniki nigdy nie jest za późno. Choć bardzo trudno przekazać umiejętności za pomocą słowa pisanego, wymienione poniż
2013-01-27 10:22
Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Żeby pływać szybciej nie wystarczy spędzać w basenie kilku godzin tygodniowo - ważne jest to jak wykorzystujesz czas na pływalni. Wiele osób
2012-11-04 14:39
Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Kochasz pływanie? Chodzisz regularnie na basen? Marzy Ci się wzięcie udziału w amatorskich mistrzostwach miasta w pływaniu? W październiku i
2012-09-22 12:04
Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Opanowałeś wszystkie cztery style pływackie. Chciałbyś podjąć półprofesjonalne treningi na basenie. Poniżej radzimy jak trenować by być w wy
2012-09-18 16:22
Nauka pływania

Nauka pływania

Naucz się pływać wszystkimi czterema stylami. Pływaj poprawnie technicznie, efektownie i efektywnie. Poniżej zamieszczamy porady i wskazówki
2012-09-09 12:53
Pływanie. Doszlifuj technikę.

Pływanie. Doszlifuj technikę.

Pływanie jest dyscypliną, która chyba najdoskonalej i bardzo harmonijnie rozwija ludzki organizm. Świetnie wpływa na serce, które w wodzie p
2012-09-07 18:58
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
biuro@redmonster.pl
NIP: 6462632499