Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Pływanie z deską. Czemu służy?

Pływanie z deską. Czemu służy?

Nie ma lepszego treningu pływackiego, jak pływanie naprzemienne samymi rękoma i samymi nogami do danego stylu, przy użyciu deski treningowej. Od kilkudziesięciu już lat praktykuje się taką formę ćwiczeń pływackim i uznaje się ją jako jedną z najlepszych. Wykonując trening pływacki liczący 2000 m, należy co najmniej 500 m przepłynąć z deską, natomiast przy treningu liczącym od 3000 m do 3500 m, minimum 800 m powinno się pokonać właśnie z wykorzystaniem deski. Regularne wzbogacanie sesji pływackiej ćwiczeniami typu „same ręce i same nogi do danego stylu” gwarantuje bardzo dobre efekty.

Dlaczego pływanie z deska jest tak ważne?

Pływanie to sport przy uprawianiu którego pracują niemal wszystkie mięśnie. Dyscyplina ta zatem wymaga ogromnej siły zarówno ramion, jak i nóg. Warto te partie mięśniowe nieustannie wzmacniać. Pływając samymi rękoma (np. do kraula) z deską umieszczoną między nogami, zmuszamy ramiona do wykonywania podwójnej pracy. Nogi są w tym momencie wyłączone z jakiejkolwiek działalności. Cały trud pokonywanie kolejnych kilometrów nałożony jest na ręce. Ćwiczenie to zatem niesamowicie wzmacnia pracę rąk. Gdy do tych wytrenowanych rąk, przyzwyczajonych do wykonywania samodzielnie całej roboty, dołączymy dynamiczną pracę nóg, to wyobraźmy sobie z jaką lekkością będziemy w stanie płynąc i jaką prędkość będziemy mogli osiągnąć.

Podobnie jest z pracą samych nóg. Jeśli pływamy samymi nogami (np. do kraula), z deską trzymaną w rękach (łokcie proste), zmuszamy nogi do wykonywania gigantycznej roboty. Ręce znajdują się chwilowo w stanie spoczynku, a nogi muszą działać bardzo mocno byś mógł ekspresyjnie posuwać się do przodu. Tego typu ćwiczenie pozwala na wzmocnienie nóg pływaka. Gdy potem do tych wytrenowanych nóg dołączymy dynamiczną pracę ramion, to wyobraźmy sobie co się będzie w wodzie działo!

Przykładowe ćwiczenia z deską:

1. 400 m = 25 m same nogi do swojego stylu (deska w ręce) + 25 m same ręce do swojego stylu (deska między nogami).

2. 800 m = 4×100 m nogi do zmiennego (po kolei samymi nogami do poszczególnych stylów: delfin, grzbiet, żabka, kraul )+ 4×100 m ręce do zmiennego (po kolei samymi rękami do poszczególnych stylów).

3. 600 m = 50 m same nogi do kraula (deska w ręku) + 50 m same ręce do kraula (deska między nogami).

4. 200 m samymi nogami do żabki (mocne kopnięcie i długie wyleżenie każdego ruchu przy złączonych z sobą nogach), staraj się pokonywać każda długość basenu przy możliwie najmniejszej ilości kopnięć + 200 m samymi rękami do kraula (mocne, dynamiczne, intensywne wiosłowanie rękami, w równym ekspresyjnym tempie).

5. 600 m = 50 m same ręce do swojego stylu + 50 m same nogi do swojego stylu = 100 m swoim stylem = 200 m x 3

Tego typu ćwiczeń z deską może być cała masa. Można samemu je wymyślać. Grunt, żeby starać się przynajmniej ¼ treningu wykonać właśnie tego typu sposobem.

Na tym nie koniec zalet wynikających z pływania z deską. Dzięki powyżej opisanym ćwiczeniom można nieustannie doskonalić technikę pływania. Jeśli płynąć koncentrujemy się tylko na jednej partii ciała (np. na samych ramionach), możemy bardzo mocno skupić się na poprawnym technicznie wykonywaniu każdego ruchu. Tym sposobem możemy dopracowywać szczegóły i eliminować błędy. Uwaga nasza koncentruje się na każdym szczególe ruchu, na każdej drobnostce. Próbujemy osiągnąć ruch doskonały. Takim sposobem możemy dojść do perfekcji.

Tym, co w pływaniu liczy się najbardziej jest technika i siła. Dzięki treningowi z deską możemy porządnie pracować nad jednym i drugim. Właśnie dlatego trenerzy pływania tak chętnie zalecają ćwiczenia z deską.

Jeśli nie jesteś jeszcze zaawansowanym pływakiem i dopiero uczysz się pływania poszczególnymi stylami, deska też może Ci pomóc. Czasem trudno jest od razu pojąć na czym polega praca rąk, tułowia i nóg. Trudno nam to zgrać, dobra synchronizacja  i koordynacja ruchowa wydają się nie do osiągnięcia. I tu też deska treningowa może odegrać ważną rolę. Pozwala na trenowanie poszczególnych partii indywidualnie. Nogi trenujemy osobno (a, wraz z nimi dolną część tułowia) i staramy się przyzwyczajać je do prawidłowych ruchów, ręce też trenujemy osobno (a, wraz z nimi górna część tułowia) i staramy się nauczyć ich poprawnej technicznie pracy. Istnieje cała masa innych ćwiczeń z deską, które służą początkującym sympatykom pływania do nauczenia się podstaw każdego stylu.

Przykładowe ćwiczenia z deską (dla początkujących):

200 m same nogi do kraula, ale deskę trzymamy tylko jedną, wyprostowaną ręką, druga ręka opada wzdłuż tułowia. Próbujemy łapać oddech jak do kraula. Głowę przechylamy na bok w tą stronę, gdzie ręka jest położona wzdłuż tułowia. Nabieramy powietrza, następnie głowa wraca pod wodę i tam powietrze zostaje całkowicie wypuszczone. Jedną długość basenu płyniemy trzymając deskę prawą ręką i nabierając oddech na lewą stronę, drugą długość płyniemy odwrotnie, a więc trzymając deskę w lewej ręce i oddech nabierając na prawą stronę.

200 m dokładanka do kraula. Lewą ręką trzymamy deskę, prawą ręką w tym czasie wykonujemy ruch kraulowy, po czym dokładamy tą rękę do deski i przez moment obie ręce trzymają deskę. Następnie lewą ręką wykonujemy ruch kraulowy, a prawą w tym czasie trzymamy deskę i lewa ręka wraca na deskę. Znów przez moment obie ręce trzymają deskę. I powtarzamy te ruchy przez całą długość. Takim sposobem pokonujemy dystans nabierając powietrza co trzy ruchy, a więc raz na prawą stronę, a raz na lewą stronę.

200 m dokładanka do grzbietu. Stylem grzbietowym możemy wykonać identyczne ćwiczenie, z tym że odbywa się to w pozycji leżącej na plecach.

Zachęcamy do wzbogacania swoich treningów pływackim właśnie takimi ćwiczeniami z deską. Gwarantują one świetną formę!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry