Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Podaż węglowodanów w diecie

Podaż węglowodanów w diecie

W kwesti podaży węglowodanów dużo zależy od naszych celów treningowych, rodzaju wysiłku jakie wykonujemy oraz stosowanej metodyki – protokołów typu sleep low lub train low (oczywiście jeśli używamy takich narzędzi). Dzisiaj odniosę się głównie do osób, które wykonują dwie jednostki treningowe dziennie lub osoby które wykonują trening na wyższej intensywności – gdzie głównym substratem energetycznym jest wyżej wymieniony makroskładnik.

W przypadku osób, które wykonują dwie jednostki treningowe dziennie, gdzie przewagą będą szlaki beztlenowe, powinno się zwrócić uwagę na odpowiednią ilość węglowodanów, w końcu to one są czynnikiem determinującym wydolność. Uzupełnienie strat glikogenu wątrobowego i mięśniowego przed drugą jednostką treningową powinno być priorytetem, wysiłek poprzedzający który trwał od 45-90 min mógł wyczerpać magazyn niemal w 100% (oczywiście na odpowiedniej intensywności), można stwierdzić że resynteza glikogenu będzie warunkować zdolność do przeprowadzenia kolejnej jednostki treningowej na odpowiednim poziomie. Dieta typu Low Carb nie sprawdzi się przy wysiłkach wytrzymałościowo-siłowych (MMA,BJJ, CROSSFIT itp.) z fizjologicznego punktu widzenia. To wszystko można również podciągnąć pod jedną jednostkę treningową gdzie intensywność w pewnych momentach wynosi powyżej 60% VO2max, a w szczególności gdzie momentami przekracza 90% VO2max . Podaż węglowodanów u osób trenujących zawodowo może oscylować w granicach 9-10 g/kg masy ciała (mowa tu o wyżej wymienionych dyscyplinach, dane z książki – “Żywienie w treningu i walce sportowej”) – oczywiście mimo wszystko należy też podchodzić do tych wartości bardzo indywidualnie, empirycznie oraz w zależności od okresu (przygotowań) w którym jesteśmy.

Fajnym potwierdzeniem może być badanie, które zostało przeprowadzone na kolarzach, którzy podczas redukcji stosowali diety low carb (w celu utraty masy ciała przez 6 dni niskie węglowodany, a następnie ładowanie węglowodanowe). Skutkowało to pogorszeniem wykorzystywania szlaków metabolicznych, co powodowało spadek wydolności fizycznej przy wykonywaniu sprintów.

Pełne rozwinięcie badania:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16141377

Autor: Diet Doctors

https://www.facebook.com/dietdoctorsclinic/

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry