Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Podstawowe umiejętności rolkarskie

Podstawowe umiejętności rolkarskie

W poniższym artykule będziemy po kolei opisywać podstawowe umiejętności w jeździe na rolkach. Tekst podzielony jest na trzy części. Część pierwsza to hamowanie metodą „T”, część druga to jazda tyłem, a część trzecia to tzw. przeplatanka. Opanowanie tych trzech umiejętności rolkarskich pozwoli Ci wkroczyc wielkimi krokami w świat skatingu.

 

I.  HAMOWANIE SPOSOBEM „T”  

Zaczynamy od hamowania sposobem „T” i tej umiejętności poświęcamy pierwszą część artykułu.

Hamowanie, zwalnianie metodą metoda T:

Jest to sposób dla bardziej zaawansowanych. Hamuje się całą rolką. Układ nóg przy tym manewrze przypomina literę „T”. Jedną nogę przystaw prostopadle za drugą i hamuj wszystkimi czterema kółkami. Wybór nogi nie ma znaczenia, którą będzie Tobie wygodniej. Naukę hamowania metodą T najlepiej zacząć od jazdy na jednej rolce. Później pozostanie juz tylko dołożenie nogi i próba utrzymania toru jazdy. Oczywiście żaden z opisanych wyżej sposobów hamowania nie pozwoli nam stanąć nagle w miejscu. Dlatego pierwszą rzeczą po opanowaniu umiejętności utrzymania równowagi i toru jazdy jest nauka skutecznego i kontrolowanego hamowania. Pozwoli to szybciej reagować na warunki na drodze. Pamiętaj, że podczas jazdy musisz nabyć umiejętność przewidywania pewnych sytuacji.

 

Najczęstsze błędy przy hamowaniu metodą „T”:

1. Po pierwsze, największym błędem jest unoszenie rolki hamującej, aby ją następnie ustawić prostopadle do kierunku jazdy z tyłu rolki prowadzącej. Otóż tej rolki nie powinno się unosić. Należy ją z pozycji równoległej przenieść do prostopadłej przesuwając po podłożu. To pozwala na utrzymanie równowagi i na intuicyjne, poprawne ustawienie drugiej rolki na zewnętrznej „krawędzi” (analogia do łyżwy). 

2. Kolejnym błędem jest nie korzystanie z możliwości stabilizacji pozycji, jaką daje odpowiednie ustawienie rąk. Otóż jednocześnie z przesuwaniem nogi hamującej do tyłu należy rękę odpowiadającą nodze hamującej wyciągnąć przed siebie, a drugą w bok i usztywnić. 

3. Kolejnym błędem jest też prowadzenie rolki hamującej zbyt blisko rolki jadącej. Zwiększenie tej odległości zwiększa stabilność rolkarza (rolka prowadząca w większym stopniu może przejąć siłę bezwładności) oraz zmniejsza efekt obracania rolkarza przy niezbyt dokładnie ustawionej z tyłu rolce hamującej. Aby rolkę hamującą móc oddalić, należy zgiąć nieco w kolanie nogę rolki jadącej. 

4. Innym błędem jest to, że często początkujący nie sterują siłą hamowania poprzez dociążanie rolki hamującej. Po rozpoczęciu hamowania należy stopniowo przenieść ciężar ciała na nogę hamującą. Im więcej przeniesiemy, tym mocniej hamujemy. 

Po tych uzupełnieniach metoda „T” okazała się rzeczywiście skuteczna.

Zobaczcie jak hamowanie T wygląda na filmie:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cBGCqe5m_K0 

 

                                     

 

 

 

II. JAZDA NA ROLKACH TYŁEM

Drugą częśc artykułu poświęcamy jeździe na rolkach tyłem. Nauka jazdy tyłem podzielona jest na 5 faz. Poniżej przedstawiamy każdą fazę, po kolei.

 

Faza 1: 

Polega na jechaniu obiema nogami synchronicznie wyjeżdżając na zewnątrz oraz wracając do środka.

 

Faza 2/3: 

Utrzymuj jedna stopę skierowaną do przodu, natomiast drugą staraj się odpychać, w początkowej fazie skieruj palce ku środkowi. W czasie gdy będziesz to robić, środek ciężkości będziesz trzymać na drugiej nodze (tą, która nie skręcasz). Gdy noga będzie wracać ku środkowi do wyrównania się z kierunkiem jazdy, nie próbuj jej podnosić – wyrównaj tor jazdy obu rolek i powtórz ćwiczenie. 
Rozpęd nadajemy w momencie wyjeżdżania nogą na zewnątrz, w początkowej fazie ćwiczenia. Warto tu zaznaczyć, że w zależności czy ktoś jest lewo czy prawo nożny, będzie mu lepiej robić to ćwiczenie jedna bądź drugą nogą – sami zdecydujcie jak wam wygodniej. 
Gdy opanujesz nogę wiodącą, powtórz ćwiczenie z drugą nogą.

 

Faza 4: 

Od tego ćwiczenia wiele osób zaczyna, więc biorąc pod uwagę jego popularność nie mam wątpliwości, iż większość będzie wiedziała o co chodzi. Nabieramy rozpędu na zasadzie poprzedniego ćwiczenia z tym, ze odpychamy się na przemian raz lewą, raz prawą nogą na zewnątrz. Koncentruj się na wykorzystaniu momentu odepchnięcia w początkowej fazie skręcania stopą na zewnątrz.

 

Faza 5: 

Jako ostatni manewr bierzemy na warsztat jazdę synchroniczna obiema nogami popularnie zwana Fish(ang.). Zasada nabierania prędkości jest podobna jak jazda przodem wykonując ten manewr, natomiast zamiast stawać na piętach, łatwiej to wykonać przenosząc ciężar nieco na przód buta.

 

                                          

 

 

 

 

III. JAZDA NA ROLKACH „PRZEPLATANKĄ”

W trzeciej, ostatniej części przechodzimy do jazdy tzw. „przeplatanką”, zwaną inaczej – „przekładanką”. Przekładanka jest pewnym rodzajem jazdy na rolkach przydatnym zwłaszcza przy skręcaniu i  nabieraniu dużej prędkości. Jazda tym sposobem jest bardzo efektowna. Skręcanie przeplatanką jest najefektywniejsze i najszybsze. Przekładanka lub przeplatanka polega na przemiennej zmianie środków ciężkości.

Nauka jazdy przeplatanką:

1. Najpierw poćwicz ruchy przeplatanki „na sucho” np., na trawie, bez pełnej jazdy, tylko ruchy.

2. W kolejnym ćwiczeniu wyobraź sobie, że przed tobą leży balon. Spróbuj go uderzyć, jakbyś chciał go przebić nogą którą się odpychasz zza siebie, dalszą.

3. Podczas pierwszej próby jazdy przeplatanką po łuku skorzystaj z pomocy partnera aby utrzymać równowagę. Dla ułatwienia można narysować sobie kółko. Najpierw niech partner stoi w środku a w kolejnych ćwiczeniach po zewnętrznej stronie.

4. Następnie postaraj się poruszać tylko za pomocą odpychania się tylko nogą którą masz z tyłu.

5. W celu wyćwiczenia balansowania podczas jazdy przeplatanką ustaw dwie osoby w odległości kilku metrów od siebie. Posłużą one za oś skrętu. Teraz jedź przeplatanką okrążając te osoby, raz jedną raz drugą.

 

                                          

 

 

Jeśli opanujesz bardzo dobrze te trzy powyższe elementy rolkarstwa będziesz mógł uznać się za średnio zaawansowanego rolkarza. Wówczas będziesz gotów do wkroczenia w kolejny etap skeaterskiej przygody, wspiąc się na kolejny poziom rolkarskich zmagań. 

Wiele porad dla początkujących i średnio zaawansowanych rolkarzy znaleźć można na naszym portalu: www.bodyinfo.pl, w kategorii: SKATING. Zachęcamy do lektury!

 

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry