Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Podstawy jazdy na desce snowboardowej

Podstawy jazdy na desce snowboardowej

Po pierwszym dniu spędzonym na desce na pewno nie marzysz o niczym innym tak, jak o poduszce pod siedzeniem. W poniższym tekście doradzamy kilka sztuczek, które pomogą ci przyśpieszyć naukę i unikną narażania kości na szwank. Teoria oczywiście nie zastąpi praktyki, nie mniej jednak teoria w połączeniu z praktyką przyniesie na pewno dobre efekty.

Jak rozpocząć naukę jazdy na snowboardzie? To bardzo proste – od stania na desce. Prawdopodobnie już tego nie pamiętasz, ale zanim zrobiłeś pierwszy w swoim życiu krok, miałeś już w miarę opanowane stanie w pozycji pionowej. Bezdyskusyjnie najważniejszą rzeczą w pierwszym dniu na desce jest więc opanowanie PRAWIDŁOWEJ POZYCJI PODSTAWOWEJ. Jak pokazuje doświadczenie, nie jest to sprawa łatwa, bo mimo istniejących ogólnych zasad, większość prawdziwych snowboardzistów dochodzi do umiejętności dobrego stania na desce dopiero po kilku latach. Zanim wjedziesz na górę, dobrze będzie, jeśli nauczysz się jeszcze paru innych rzeczy. Na twardym lub stromym stoku, bez względu na typ wiązania i rodzaj deski, najpewniejsze i najbezpieczniejsze jest zapinanie deski na siedząco. Nie wymaga to utrzymania równowagi, a więc u początkującego nie powoduje stresów i zbędnej utraty energii. Jeśli jednak masz już dość uczucia chłodu i mokrych od śniegu spodni, doradzamy ci też jak wpinać się w deskę na stojąco. Łatwiej ci będzie to wykonać jeśli masz wiązanie typu step – in. Umiejętność sprawnego, wymagającego jak najmniejszego nakładu sił wstawania przydaje się w całej karierze snowboardowej, nie tylko początkującym. Jest kilka sposobów, ale najłatwiejszy z nich to wstawanie z klęku. Upadki są niestety nieodłączną częścią jazdy na snowboardzie i towarzyszą każdemu, już od pierwszego wpięcia deski. Kontrola upadku i amortyzacja pomagają zmniejszyć liczbę siniaków. Ześlizg prosty jest elementarną formą poruszania się w dół stoku. Zawsze, niezależnie od tego, czy robisz go przodem, czy tyłem, ustaw deskę prostopadle do linii spadku stoku. Potem pozostaje już tylko slalom, czyli to, o czym marzy każdy zaczynający naukę – płynne przechodzenie ze skrętu w skręt. Ale jeśli to potrafisz, nie jesteś już początkujący.

 

 

POZYCJA PODSTAWOWA

Po pierwsze: stanie.

Prawidłowa pozycja zapewnia komfort jazdy i jest podstawą wszelkich ewolucji. Powinna być naturalna, mięsnie musza być rozluźnione. Ciężar ciała rozłóż równomiernie na obie nogi. Ugnij je lekko w biodrach i w kolanach, nie blokuj ich i nie usztywniaj. Musisz mieć możliwość obniżenia i podwyższenia pozycji. Biodra i tułów ustaw tak, jak wymuszają to ustawienia wiązań. Ręce wysuń w przód, skosem w dół, na wysokość bioder. Głowa zawsze w kierunku jazdy.

 

 

WSKAZÓWKI:

 

Przypinanie deski

  1. Na płaskim stoku to proste: w deskę leżącą płasko na śniegu wpinasz kolejno przednia i tylną nogę.
  2. W trudniejszych warunkach stań twarzą pod górę stoku, deskę połóż przed sobą prostopadle do linii spadku stoku, cały czas trzymając ją za pasek asekuracyjny.
  3. Przytrzymaj deskę naciskając ją tylna nogą między wiązaniami, a następnie wepnij przednią nogę i przymocuj do niej pasek asekuracyjny.
  4. Wykonaj zwrot dziobem w górę stoku, tak abyś znalazł się nad deską, twarza w dół stoku.
  5. Usiądź i wepnij tylna nogę.

 

Wstawanie

  1. Z leżenia przodem przejdź do klęku. Podeprzyj się mocno dwoma rękami i podciągnij deskę mocno do siebie.
  2. Ustaw ją prostopadle do linii spadku stoku i wbij lekko krawędź w śnieg. Zacznij prostować nogi, podnosząc je jednocześnie.
  3. Oderwij jedną rękę i wstań, podpierając się przez moment tylną ręką.

 

Upadanie do przodu

  1. W momencie utraty równowagi obniż środek ciężkości ciała, uginając kolana.
  2. Wyciągnij ręce do przodu i odpychając się z krawędzi przedniej, wyprostuj całe ciało, wykonując ślizg na brzuchu tak, by jak największa powierzchnia ciała zetknęła się ze śniegiem.
  3. Unieś deskę, uginając nogi w kolanach.

 

Upadanie do tyłu

  1. Tracąc równowagę, obniż środek ciężkości ciała. Wykonaj kołyskę w tył, zaczynając od pośladków, poprzez plecy, na rękach kończąc.
  2. Brodę przyciągnijdo klatki piersiowej, aby nie uderzyć głową o śnieg.
  3. Zamortyzuj upadek, uderzając wyprostowanymi rękami o śnieg – tak jak w dżudo – i  oderwij deskę od śniegu.

 

Ześlizg

  1. Ustaw deskę prostopadle do linii spadku stoku i na jednej krawędzi powoli zacznij się ślizgać w dół.
  2. Zrób to na palcach (frontside) lub na piętach (backside). Tułów trzymaj równolegle do osi snowboardu.

 

Skręt ślizgowy rotacyjny

  1. Wykonuje się go na desce ustawionej płasko (szeroki ślad na śniegu). Przejdź do jazdy w skos stoku.
  2. Przenieś ciężar ciała na przednia nogę – jest to tak zwane przejście na przód – wykonaj rotację (obrót tułowia w kierunku zamierzonego skrętu od stoku).
  3. W linii spadku stoku zmień nacisk z pięt na palce – frontside – lub palców na pięty – backside.
  4. Następuje skręt deski dzięki rotacji tułowia. Uwaga! Występuje moment jazdy w dół stoku.
  5. Zakończ skręt poprzez przejście do pozycji podstawowej i zrób to samo w drugą stronę.

 

 

Na nic się zda teoria bez treningu praktycznego. Warto jednak teorię sobie przyswoić jako jeden z kroków przed nauką właściwą. Zachęcamy do zapoznania się z powyższym tekstem, gdyż niektóre wskazówki mogą naprawdę okazać się przydatnymi i pomóc skrócić czas nauki jazdy na desce do minimum. 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry