Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2015-02-02 22:35
A  A  A

Podział konkurencji NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO

Podział konkurencji NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO

W poprzednich tekstach omówiliśy podział dyscyplin narciarskich oraz typologię narciarstwa zjazdowego. W poniższym artykule wymienimy i opiszemy konkurencje związane z NARCIARSTWEM ZJAZDOWYM. 

Narciarstwo zjazdowe dzieli się na kilka różnych dyscyplin sportowych. Każda z tych dyscyplin ma swoje konkurencje sportowe. Przeczytaj poniższy tekst i zapoznaj się z tym podziałem. 

 

NARCIARSTWO ALPEJSKIE - ZJAZD (DH)

 

 

 

Zawodowe narciarstwo zjazdowe dzieli się na następujące konkurencje sportowe:

 

Slalom (SL)

Slalom to konkurencja techniczna. Różnica poziomów między startem a metą wynosi 180–220 m dla mężczyzn i 140–200 m dla kobiet. Średnie nachylenie trasy slalomowej powinno wynosić od 33% do 45%, a jej szerokość – 30 m. Nachylenie ponad 52% dozwolone jest jedynie na krótkich odcinkach. Zawodnicy przemieszczają się między tyczkami, na przemian czerwonymi i niebieskimi. Bramka składa się w dwóch tyczek, rozstawionych na szerokość 4–6 metrów. U mężczyzn na trasie rozstawionych jest zazwyczaj od 55 do 75 tyczek, u kobiet natomiast od 45 do 65. Tyczki są tak ustawione, aby nie utrudniać zbytnio przejazdu, ale też nie jest to prosty zjazd w dół. Przynajmniej kilka bramek jest podkręconych, i na trasie znajduje się co najmniej jeden wertikal (nie więcej niż 3) – czyli kilka (3–4) tyczek ustawionych w linii prostej i dość blisko siebie, tak że zawodnik musi wykonywać bardzo szybkie zmiany krawędzi, aby się zmieścić na trasie. Rozgrywane są dwa przejazdy. Każdy z nich jest nieco inaczej ustawiony. Do klasyfikacji liczy się łączny czas z obu przejazdów.

 

Slalom Gigant (GS)

Slalom Gigant należy do konkurencji technicznych. Różnica poziomów między startem a metą wynosi 250–450 m dla mężczyzn i 250–400 m dla kobiet. Szerokość trasy nie powinna być mniejsza niż 40 m. Bramka w gigancie składa się z 4 tyczek i dwóch flag. Szerokość bramki to 4–8 m. Odległość między najbliższymi tyczkami kolejnych bramek nie powinna być mniejsza niż 10 m. Rozgrywane są dwa przejazdy – na tej samej trasie, każdy przejazd przy różnym ustawieniu tyczek. Do klasyfikacji liczy się łączny czas z obu przejazdów. Pierwszych 30 zawodników otrzymuje punkty Pucharu Świata. Pierwsza '15' startuje z początkowymi numerami. Zawodnicy mogą sobie wybrać numer startowy.

 

Super-G (SG)

Supergigant – to konkurencja szybkościowa. Różnica poziomów między startem a metą wynosi 500–650 m dla mężczyzn i 400–600 m dla kobiet. Trasa powinna mieć co najmniej 30 m szerokości. Bramka w supergigancie (na przemian czerwona i niebieska) składa się z dwóch par tyczek tego samego koloru i dwóch płacht. Szerokość bramek horyzontalnych to 6–8 m, bramek wertykalnych – 8–12 m. Trasa jest oznaczona niebieską farbą. Zawodnicy nie trenują na trasie super giganta, ale maję obowiązek ją dokładnie obejrzeć. Zawody składają się z jednego przejazdu. Najlepsi zawodnicy wybierają numer startowy. Panuje tu dowolność, jednak z reguły wybierane są numery w drugiej dziesiątce.

 

Zjazd (DH)

Zjazd – to najszybsza z konkurencji, zawodnicy mogą osiągać na stokach do 130 km/h, a na najsłynniejszym chyba stoku zjazdowym i jednocześnie jednym z trudniejszych w Kitzbühel (Austria) do 150 km/h, a w Wengen (Szwajcaria), który z kolei jest najdłuższym zjazdem w alpejskim kalendarzu FIS (4 km 480 m) prędkości przekraczają 150 km/h. Różnica poziomów między startem a metą powinna wynosić od 800 m do 1100 m dla mężczyzn i 450–800 m dla kobiet. Szerokość trasy powinna wynosić co najmniej 30 m, poza wyjątkowymi, dobrze oznakowanymi i zabezpieczonymi zwężeniami. Jak w każdym biegu na trasie muszą być porozstawiane bramki, w zjeździe tylko jednego koloru. Bramka składa się z 4 slalomowych tyczek i dwóch flag i musi mieć szerokość co najmniej 8 m. W zjeździe nie są one zbyt blisko siebie, wyznaczają jedynie pewne punkty, gdzie trzeba przejechać koło bramki. Ominięcie bramki powoduje dyskwalifikację. Dodatkowo boki trasy są oznaczone zazwyczaj niebieską farbą. Na początku trasy jest długi odcinek, gdzie zawodnicy nabierają szybkości, w dalszej części trasy zaczynają się utrudnienia. Przed samymi zawodami musi być rozegrany trening, udział w nim jest obowiązkowy. Zwykle odbywają się 2–3 treningi. Zawody to jeden przejazd – wygrywa ten, kto zjedzie najszybciej. Jako ciekawostkę odnotować można bardzo sporadyczne przypadki rozegrania dwóch przejazdów w biegu zjazdowym ze względu na złe warunki pogodowe (m.in. w roku 1997 w austriackim Kitzbühel lub w roku 2000 w Åre (Szwecja)). Nazwano taką konkurencję sprint downhill (nazwa nieoficjalna). Zawodnicy z czołowych miejsc Pucharu Świata mają prawo do wyboru numeru startowego (najlepsi zazwyczaj startują z numerami w drugiej dziesiątce). Odbywa się to zazwyczaj w dniu poprzedzającym zawody. Angielska nazwa to „bib draw”.

 

Kombinacja

Kombinacja należy do konkurencji wszechstronnych. Najpierw rozgrywany jest zjazd, a potem (innego dnia) slalom (cały, czyli dwa przejazdy). Wyniki są sumowane i zawodnik z najmniejszym czasem wygrywa (oczywiście tylko lepszy czas slalomu). Ze względu jednak na swoiste skomplikowanie przeprowadzania całej procedury, konkurencja ta w ostatnich latach została już całkowicie wyparta na rzecz Super Kombinacji. Ostatni raz w kalendarzu FIS klasyczna kombinacja miała miejsce w sezonie zimowym 2005/06 w zawodach mężczyzn.

 

Superkombinacja

Superkombinacja jest bardzo podobna do kombinacji, tylko zamiast 2 przejazdów slalomu rozgrywany jest jeden. Poza tym zamiast zjazdu może być rozegrany supergigant. Obydwie konkurencje rozgrywane są tego samego dnia (najpierw zjazd lub supergigant). Wyniki są sumowane podobnie jak w kombinacji.

 

Zawody Drużynowe 

Zawody drużynowe to dyscyplina, w której rozgrywane są wszystkie konkurencje. W każdej występuje najlepszy zawodnik z kraju. W Zawodach Drużynowych startują kobiety i mężczyźni (po 2 z danego kraju).

 

Slalom Równoległy

Po parunastoletniej przerwie znów w ramach Pucharu Świata odbywają się zawody w slalomie równoległym. Polegają na tym, że na stoku ścigają się dwaj (lub więcej) zawodnicy, jadący na (w miarę możliwości) tak samo ustawionej trasie slalomowej. Różnica poziomów między startem a metą musi wynosić 80–100 m, a liczba bramek zawierać się w przedziale 20–30. Jeśli slalom rozgrywany jest na dwóch trasach, jedna ma tyczki niebieskie, druga – czerwone. Odległość między tymi samymi bramkami sąsiednich tras musi wynosić 6–7 m. Obaj (lub więcej) zawodnicy startują, gdy otworzą się jednocześnie ich bramki startowe. Zawody rozgrywane są metodą pucharową, do startu dopuszczanych jest 32 najlepszych zgłoszonych zawodników (zgodnie z posiadanymi przez nich punktami FIS).

 

Carving

Zasady zawodów carvingowych regulowane są również przez Regulamin FIS. Wyścigi odbywają się bez kijków. Zawodnik w slalom carvingu objeżdża żółtą, środkową boję bramki

 

Slalom Carving

„Bramkami” są niskie boje (ze względu na jazdę w bardzo dużym wychyleniu). Trasa musi mieć co najmniej 200 m długości i 20 m szerokości. Geometria ułożenia boi jest podobna do geometrii SL: są bramki poziome i pionowe, wertikale, kombinacja boi, zwana Robustelli. Bramki są z 1, 2 lub 3 bojami (zewnętrzna, środkowa i wewnętrzna, każda innego koloru) i – w przeciwieństwie do pozostałych dyscyplin zjazdowych – wyścig polega na objechaniu mozliwie najbardziej ambitnych boi, w tym szczególnie zewnętrznych. Na trasie muszą być co najmniej 2 wertikale. Odległość między normalnymi bramkami (poziomymi lub pionowymi) musi mieścić się w granicach 1,95–2,45 m. Odległość między skrętami – 15–20 m. Za przejechanie każdej boi zawodnik dostaje pewną liczbę punktów w zależności od tego, którą boję objechał (najcenniejsze boje są często najdalej od osi przejazdu). Wynik zawodnika to czas przejazdu dzielony przez liczbę uzyskanych punktów. Zawodnik, który uzyska najniższy wynik wygrywa.

 

Speed Carving

Trasa musi liczyć co najmniej 300 m długości i 30 m szerokości. Na trasie rozstawione są bramki z boi, ale już tylko po 1 boi na bramkę, wyznaczając trasę przejazdu. Odległość między skrętami musi być w granicach 18-25 m. Liczy się tylko czas poprawnego przejazdu trasy.

 

SLALOM CARVING

 

 

 

 


Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat narciarswa zjazdowego i jego rodzajów przeczytaj poniższy tekst:

http://www.bodyinfo.pl/rozne-rodzaje-narciarstwa-zjazdowego.a2247 

Jeśli natomiast chcesz dowiedzieć się generalnie czegoś o narciarskich dyscyplinach sportu, zapoznaj się z z tym tekstem:

http://www.bodyinfo.pl/narciarstwo-podzial-narciarskich-dyscyplin-sportu.a2242 

 

 

 

 

Źródło tekstu:

www.wikipedia.pl

Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część II

Zapraszamy na drugą część artykułu o treningu narciarza. Jakie ćwiczenia wykonywać powinni miłośnicy jazdy na nartach? ...czytaj dalej »
Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część II
2015-12-06

Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część I

Jak przygotowywać do sezonu powinni się narciarze? O treningu dla miłośników jazdy na nartach piszemy poniżej. ...czytaj dalej »
Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część I
2015-12-06

Różne rodzaje NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO

Narciarstwo zjazdowe nazywane jest bardzo często narciarstwem alpejskim. Jest to najpopularniejsza forma narciarstwa uprawiana rekreacyjnie przez amat ...czytaj dalej »
Różne rodzaje NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO
2015-01-31
Powiązane artykuły
NARCIARSTWO. Podział NARCIARSKICH dyscyplin sportu!

NARCIARSTWO. Podział NARCIARSKICH dyscyplin sportu!

Narciarstwo to bardzo szeroko pojęta forma aktywności fizycznej. Składa się na nią wiele różnych zimowych dyscyplin sportu, które łączy jede
2014-12-31 20:09
Technika jazdy na nartach. SKRĘTY

Technika jazdy na nartach. SKRĘTY

Narciarstwo to dyscyplina sportu, która wymaga od nas dobrej techniki.
2013-12-08 14:19
Podstawy jazdy na nartach

Podstawy jazdy na nartach

Jazda na nartach należy do trudniejszej grupy umiejętności ruchowych, mimo to można samemu przy odrobinie chęci, czasu nauczyć się tego wcią
2013-11-10 14:39
Jazda na nartach. FREERIDE. Poczuj się naprawdę wolny!

Jazda na nartach. FREERIDE. Poczuj się naprawdę wolny!

W ostatnich latach zapanowała niesamowita moda na freeride, czyli ekstremalną jazdę na nartach bez ograniczeń.
2013-11-10 12:33
Jazda na nartach – pierwsze kroki na stoku.

Jazda na nartach – pierwsze kroki na stoku.

Poniższy tekst ma za zadanie pomóc nam w opanowaniu trudnej, ale interesującej umiejętności jaką jest jazda na nartach.
2013-11-09 18:58
Test nart Freeride część III. FREERIDE SPECJALNE

Test nart Freeride część III. FREERIDE SPECJALNE

W poniższym tekście przedstawiamy najnowszy test nart freeride’owych z kategorii FREERIDE SPECJALNE. Każdy model nart jest szczegółowo przez
2013-01-11 07:44
Test nart Freeride część II. FREERIDE SMALL

Test nart Freeride część II. FREERIDE SMALL

W poniższym tekście przedstawiamy najnowszy test nart freeride’owych z kategorii FREERIDE SMALL. Każdy model nart jest szczegółowo przez nas
2013-01-10 17:01
Test nart Freeride część I. FREERIDE BIG

Test nart Freeride część I. FREERIDE BIG

W poniższym tekście przedstawiamy najnowszy test nart freeride’owych z kategorii FREERIDE BIG. Każdy model nart jest szczegółowo przez nas s
2013-01-10 10:21
Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Narty.

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Narty.

Wybór nart nie jest prosty – dla nikogo. Każdorazowo, gdy kupujemy sobie narty, stajemy przed dylematem. Nieważne czy czekamy na „najnowszą
2012-12-21 19:14
Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Lawinowe zestawy ABC

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Lawinowe zestawy ABC

W skład lawinowych zestawów ABC wchodzą: transmiter radiowy do nadawania i odbierania sygnałów, łopata i sonda. Sprzęt ten kupić można w sta
2012-12-19 18:36
Przewodnik po sprzęcie narciarskim. BUTY.

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. BUTY.

Jeszcze do niedawna nie istniał podział na buty dedykowane do jazdy poza trasami, buty do skakania w parku, czy buty do jazdy alpejskiej. Ni
2012-12-18 13:42
Jazda na nartach. Jak zacząć przygodę poza trasami?

Jazda na nartach. Jak zacząć przygodę poza trasami?

Jeśli jesteś już pewien tego, że chcesz spróbować ostrej jazdy poza trasami, poniższy tekst może okazać Ci się pomocny. Może jeszcze nigdy n
2012-12-12 17:50
Jazda na nartach. Jak nauczyć się TELEMARKU?

Jazda na nartach. Jak nauczyć się TELEMARKU?

Nauka jazdy TELEMARKIEM jest w gruncie rzeczy dość prosta. Tak naprawdę każdy wysportowany człowiek, który miał do czynienia z narciarstwem
2012-12-10 16:59
Różne rodzaje nart zjazdowych

Różne rodzaje nart zjazdowych

Narty zjazdowe można podzielić na kilka grup. W poniższym tekście prezentujemy 7 różnych grup nart wraz z krótkimi charakterystykami poszcze
2012-12-08 16:18
Jazda na nartach. TELEMARK. Co to takiego?

Jazda na nartach. TELEMARK. Co to takiego?

TELEMARK. Dźwięk tego słowa większości z nas kojarzy się ze skokami narciarskimi i Adamem Małyszem, który po długim, udanym skoku, lądował t
2012-12-07 15:55
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499