Jesteś tutaj
Dom > Zdrowie > Pomocne tłuszcze przy regeneracji i budowie mięśni

Pomocne tłuszcze przy regeneracji i budowie mięśni

Droga do sukcesu

Zasadniczą drogą do sukcesu w kulturystyce jest regeneracja. Regeneracja jest bardzo ważna ponieważ bez odpowiedniej regeneracji tkanka mięśniowa nie zregeneruje się. Sen, posiłki potreningowe, odpowiednia suplementacja oraz czas wolny od siłowni pełnią tutaj istotną rolę.

Jednak często pomijamy zbawienne działanie niektórych  tłuszczy na regenerację. Regeneracja mięśni zależy nie tylko od syntezy białka i naprawy komórkowej. Regeneracja jest również uzależniona  od regeneracji ilości hormonów, regulacji tlenu, układu immunologicznego, produkcji prostaglandyn i zdrowia układu krążenia.

W rzeczywistości optymalna regeneracje nienastąpi gdy nie spełnimy wszystkich tych warunków. Niektóre tłuszcze mogą  wspomóc te procesy porzez stowrzenie optymalnego środowiska do regeneracji mięśni.

Oczywiście nasyconych i trans-tłuszczów (tłuszcze pochodzące ze zwierząt i tłuszczów, które zostały chemicznie zmienionej odpowiednio) należy unikać ze względu na ich szkodliwy wpływ na zdrowie i regenerację. Nasz organizm potrzebuje zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT w skrócie).

Są to jak sama nazwa wskazuje, niezbędne, aw szczególności dla odzyskiwania mięśni. Określenie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe odnosi się do dwóch rodzajów kwasów tłuszczowych, które organizm nie potrafi produkować na własną rękę i musi uzyskać z diety. „Kwasy tłuszczowe” odnosi się do składu cząsteczki kwasu tłuszczowego, który jest nierozpuszczalny w wodzie łańcuch atomów węgla i wodoru, dołączone do grupy kwasu, który składa się także z atomów węgla i wodoru.

Dwa niezbędne kwasy tłuszczowe są to Omega-3 (o nazwie kwas alfa-linolenowy), najbardziej pożądaną formą dla kulturystów ze względu na ich tkanki i wspólnych odbudowy właściwości i Omega-6 (. Olej lniany, olej orzechowy i ryby zawierają omega-3 a omega-6 znajdują się w kukurydzy, soji, rzepaku, szafranie i w  oleju słonecznikowym.

Omega-3 i 6 są określane jako nienasycone kwasy tłuszczowe. Nienasycone kwasy tłuszczowe są wykorzystywane do funkcji metabolicznych i hormonalnych nie zostaną zmagazynowane, do czasu  kiedy nie zostaną wykorzystane do tych funkcji.

Tłuszcze nasycone, z drugiej strony są przechowywane i wykorzystywane do produkcji energii. Nasycone tłuszcze pochodzą od zwierząt i należy ich unikać. Są to najgorsze rodzaje tłuszczu z punktu widzenia kulturystyki,  ponieważ są one odżywczo obojętne i okazały się znacznie podnieść niski poziom HDL zwiększając ryzyko chorób serca.

Tłuszcze trans powstają wtedy, gdy wodór jest dodawany do oleju roślinnego (uwodornienie). Zwiększa to trwałość i stabilność żywności, takich jak margaryny. Dobra rada każdego kto chce mieć dobry przyrost mięśni, zaleca się unikać tego typu tłuszczy.  Skoncentruj się na  NNKT, zwłaszcza omega-3.

Funkcje NNKT

NNKT tworzą elementy strukturalne błon i zatrzymują obce cząsteczki , wirusy, drożdże, grzyby i bakterie na zewnątrz komórek. Pomagają również regulować ruch substancji w i z naszych komórek za pośrednictwem kanałów białkowych, pompy i innych mechanizmów. NNKT wykonują podobne funkcje błon otaczających organelle w naszych komórkach.

  • Reguluje wykorzystanie tlenu, transportu elektronów i energii produkowanej przez komórki. Dostarczanie składników odżywczych w organizmie jest istotne dla kulturystów.
  • Uczestniczą w przekazywaniu ładunków elektrycznych ważnych dla nerwów, mięśni i błony komórkowej, oraz w przekazie bodźców w  ścieżkach  neuronowych, pomagają zrelaksować mięśnie po treningu.
  • Pomagają w tworzeniu hemoglobiny z prostszych substancji: Hemoglobina transportuje tlen w całym organizmie. Wystarczający poziom hemoglobiny jest ważny dla kulturystów, ponieważ zapewnia, że ​​tlen i składniki odżywcze docierają do mięśni, gdzie są one potrzebne. Ponadto, odpady (w tym dwutlenku węgla i kwas mlekowy), będą usuwane z większą efektywnością, jeśli poziom hemoglobiny jest wystarczający.
  • Pomagają zachować silne stawy i odpowiednie smarowanie. Razem z wapniem, witamina C, D, K i bor, EFA poprawiają mineralizacjię kości.
  • Są prekursorami prostaglandyn (PGS): PG są trzy rodziny krótko, podobne do hormonów substancji regulujących ciśnienie krwi, lepkość, płytek i nerek. Delikatna równowaga pomiędzy PG z przeciwstawnych funkcji, w ​​części zależy od spożycia omega-6 i omega-3 , decyduje o zdrowiu naszego układu krążenia. Zdrowy układ krążenia wyraźnie jest ważny dla kulturystów.
  • Pomagają transporotwać cholesterol
  • Zwiększenia produkcji nadtlenku pomagając w ten sposób zbudować system odpornościowy: Regulują one odpowiedź immunologiczną i zapalną. Omega-3 mogą spowolnić auto-immunologicznego uszkodzenia ze względu na ich właściwości przeciwzapalnych.
  • Pomagaja chronic materiał genetyczny 

NNKT i eikozanoidy

Po intensywnym treningu mięśnie wymagają tworzenia eikozanoidów , zanim proces gojenia może się rozpocząć. Eikozanoidy,  pochodzą wyłącznie z niezbędnych kwasów tłuszczowych (kwasu arachidonowego w omega-3) w żywności lub suplementów. Istnieje wiele różnych rodzajów eikozanoid.

Źródła NNKT

Są one wymagane codziennie w ilościach wielokrotnie większych niż witaminy (gram w przeciwieństwie do miligramów). Ponadto NNKT gwałtownie psują się pod wpływem światła, powietrza i ciepła, więc powinny być przechowywane z dala od tych elementów. Biorąc pod uwagę, że NNKT muszą być podejmowane w większych dawkach, forma suplementu  jest idealna. 

Najlepszym źródłem NNKT są:

  • ryby(łosoś, sardynki, makrela i pstrąg) zapewniają najlepsze źródło kwasów omega-3. Omega-3, jak wspomniano, jest najważniejsza dla kulturystów, jak IT liczniki zapalenia mięśni, a tym samym wspierania regeneracji, a także pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej. Również omega 3 zawiera kwas eikozapentaenowy (EPA) oraz kwasu dokozaheksaenowego (DHA).
  • Olej z wiesiołka dwuletniego (EPO) zapewni omega 6. EPO jest przekształcany w kwas gamma-linolenowy (GLA). GLA jest następnie przekształcone diho-mogamma-linoleum kwas, który jest włączony do kwasu arachidonowego. Kwas arachidonowy produkuje prostaglandyny.
  • Olej z nasion lnu zawiera skoncentrowaną dawkę kwasów omega-3. Olej z nasion lnu również zawiera szereg witamin i minerałów, oprócz białka.

Wniosek

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, jak widać, są wręcz niezbędne dla wielu procesów w naszym ciele i dlatego  inie powinny być pomijane. Stanowią ważną część procesu regeneracji.

Dodaj komentarz

1 Komentarz do "Pomocne tłuszcze przy regeneracji i budowie mięśni"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Maria
Gość

W kwestii zdrowych tłuszczów polecam zimnotłoczony olej z wiesiołka, np. polski Gal w kapsułkach. Wiesiołek to bogactwo NNKT, to roślina posiadająca szereg właściwości prozdrowotnych.

wpDiscuz
Do góry