Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Poprawa wydolności płuc – Jak oddychać podczas pływania.

Poprawa wydolności płuc – Jak oddychać podczas pływania.

Poprawa wydolności płuc – Jak oddychać podczas pływania.

 

  • Wstęp
  • Wydolność płuc, co to jest?
  • Wydolność płuc u pływaków
  • Ćwiczenia na wydolność płuc
  • Podsuwanie i korzyści

 

Biorąc pod uwagę, że coraz większa liczba osób spędza czas w sposób raczej bierny, dobrym pomysłem jest poruszenie kwestii naszej kondycji, ponieważ coraz częściej możemy zauważyć, że nawet proste czynności jak wchodzenie po schodach, jest w stanie nas zmęczyć i spowodować szybki, nierównomierny oddech. Zazwyczaj w takich sytuacjach możemy zacząć się zastanawiać co jest przyczyną takiej sytuacji oraz jak poprawić stan swojego organizmu.

Wydolność płuc, co to jest?

DARMOWY PLAN TRENINGOWY

Oczywiście nasza kondycja zależna jest od takich czynników jak wydolność płuc, w końcu jest to parametr mówiący nam o tym ile jesteśmy w stanie pomieścić powietrza w płucach. U zdrowego mężczyzny, który nie jest wyczynowym sportowcem, ale również nie spędza każdej wolnej chwili na kanapie, jest to granica od 4,5 do 5 litrów, natomiast u kobiet pojemność płuc wynosi około 3,2 litra. Oczywiście jest to również zależne od naszego organizmu, wzrostu, a nawet wagi. W przypadku osób otyłych może nam się wydawać, że mają oni mniejszą wydolność, lecz raczej powinniśmy spojrzeć na to z drugiej strony, posiadają oni taką samą wydolność co szczupły człowiek, jednak przy dużo większej wadze, każda czynność będzie wymagać od nich większego wysiłku, co finalnie powoduje szybsze zmęczenie. Na szczęście możemy nad tym pracować i bardzo mocno poprawić swoje wyniki.

 

Wydolność płuc u pływaków.

 

 

Wielokrotnie okazywało się już, że pływanie jest praktycznie najlepszą czynnością ruchową dla naszego organizmu i dzięki niemu nie tylko schudniemy, poprawimy swoją sylwetkę, ale możemy również poprawić krążenie krwi w organizmie, korygować wady kręgosłupa, przeprowadzać wszelkiego rodzaju rehabilitacje, a dodatkowo poprawić wydolność płuc, w końcu podczas pływania pracują one niesamowicie intensywnie, a do tego musimy dołożyć ogromną ilość ruchów każdym elementem naszego ciała i opór, który stawiany jest cały czas przez wodę. Pływacy z pewnością mogą pochwalić się najlepszymi wynikami wydolnościowymi wśród wszystkich sportowców, gdyż są w stanie dojść nawet do granicy 11 litrów! Jak widać jest to dwukrotnie więcej niż u zwykłego zdrowego człowieka. Na drugim miejscu znajdują się muzycy instrumentów dętych, gdyż dochodzą oni do granicy 10 litrów. Dla porównania kolarze i biegacze długodystansowi są w stanie osiągnąć około 7-8 litrów.

 

Ćwiczenia na poprawienie wydolności płuc.

 

Zróżnicowanie treningu to podstawa w każdej dyscyplinie sportowej i nie ważne nad czym pracujemy, w końcu wykonywanie cały czas tych samych czynności, będzie prowadzić w końcu do stagnacji, a nawet niewielka zmiana bodźców od razu pokaże nam szybki progres. Domyślamy się pewnie, że do 2 – 3 treningów pływania w tygodniu, warto dołożyć jest trochę innej aktywności fizycznej, a jeśli chodzi o poprawę kondycji, możemy takie treningi podzielić na dwie kategorie, jedna z nich będzie wytrzymałościowa, natomiast druga kategoria będzie rozciągająco oddechowa. Podczas treningów wytrzymałościowych musimy wprowadzać nasz organizm w duży i długotrwały wysiłek, więc będziemy musieli dołożyć do swojego trybu życia bieganie, skakanie na skakance, rower, a nawet może być to wchodzenie po schodach. Dobrym pomysłem będzie również zastosowanie interwałów, zwłaszcza pod koniec treningu.

 

Do sekcji rozciągająco oddechowej powinniśmy zaliczać rozciąganie klatki piersiowej, a jedną z ciekawszych czynności będzie nadmuchiwanie balona, w końcu każdy kto chociaż raz w życiu szykował imprezę z balonami, doskonale wie jak ciężko jest w szybkim tempie nadmuchać kilka balonów, często nawet dochodzi do sytuacji niedotlenienia. Następnym ćwiczeniem może być umieszczenie słomki w butelce do połowy wypełnionej wodą i ciągłe wdmuchiwanie powietrza. Czym różni się to ćwiczenie od nadmuchiwania balonu? Otóż tym, że woda umieszczona w butelce powoduje dodatkowy opór, więc angażowane są dodatkowe mięśnie klatki piersiowej. W kolejnym ćwiczeniu przydatna może okazać się dla nas kartka papieru, ponieważ musimy powolnym podmuchem utrzymać ją przy ścianie żeby nie spadła jak najdłużej. Ćwiczenie różni się to od pozostałych tym, że wykonujemy je o wiele wolniej i delikatniej, lecz szybko powinniśmy zauważyć, że nie jest to wcale tak proste jak nam się wydaje.

DARMOWY PLAN TRENINGOWY

Podsumowanie i korzyści

 

Jeśli jesteśmy zawodowymi pływakami, z pewnością otrzymamy o wiele większą listę ćwiczeń od swojego trenera, jednak jeśli jest to dla nas sport rekreacyjny, lub nawet dzięki pływaniu prowadzimy swoją rehabilitację, z pewnością powyższy zestaw nam się przyda, w końcu dzięki niemu w krótkim czasie będziemy w stanie o wiele dłużej wytrzymać pod wodą, lub zrobimy o wiele więcej basenów bez konieczności odpoczynku. Dodatkowo poprawi się komfort naszego życia, gdyż bieg do autobusu, lub wejście na 8 piętro podczas awarii windy, nie będzie już dla nas problemem, dlatego nawet jeśli nie zamierzamy pływać i systematycznie chodzić na basen, warto jest rzucić wszelkiego rodzaju szkodliwe nałogi i popracować nad stanem i wydolnością swoich płuc, dla samego siebie, żeby żyło nam się łatwiej i dużo wygodniej.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry