Jesteś tutaj
Dom > Bieganie > Przetrenowanie – fakt czy mit?

Przetrenowanie – fakt czy mit?

          Witam wszystkich czytelników bodyinfo.pl oraz muscleinfo.pl. Poruszymy dzisiaj tematykę overtraining syndrom – czyli przetrenowania. Czy ono faktycznie istnieje? Trzeba na wstępie od razu napomnieć, że przetrenowanie, jeżeli w ogóle istnieje to hipotetycznie może mieć miejsce wtedy, gdy uszkodzenia wywołane treningiem są regularnie powtarzane, bez odpowiedniego czasu na regenerację. Wtedy przetrenowanie może mieć dwie formy. Pierwszą z nich jest „przetrenowanie” układu nerwowego. Drugą natomiast jest to fizyczne przetrenowanie mięśni. Dlaczego? Ponieważ przy wysiłku fizycznym te dwa układy, czyli nerwowy oraz mięśniowy są poddawane największym obciążeniom. Co za tym idzie, podczas intensywnego treningu, uszkadzamy oba.

Przetrenowanie mięśni – podczas złego odżywiania oraz zbyt dużej objętości treningowej.

Przetrenowanie układu nerwowego podczas gdy np. trenujemy codziennie, bądź wchodzimy na 90-100% ciężaru maksymalnego na każdym treningu.

Bardzo ważnym elementem treningowym jest odpoczynek. Nie oznacza to, że taki system treningowy, który zakłada hardcorowe podejście jest zły. Przeciwnie. Jeśli odpowiednio zadbamy o regenerację, zanotujemy znaczący postęp w naszych treningach. Wszystko rozbija się o odpowiednie, racjonalne podejście. Weźmy na przykład system f4m. System ten zakłada kończenie każdej serii na 90-100% ciężaru maksymalnego we wszystkich bazowych ćwiczeniach. Daje świetne rezultaty. Ale należy pamiętać aby zadbać o odpoczynek. Regenerację stawów, mięśni i naszego OUN. Gdybyśmy chcieli trenować w taki sposób cały rok nie robiąc cykli treningowych i nie zmieniając systemu, to wcześniej czy później przestałoby mieć to sens. Idealnym połączeniem systemu treningowego pod względem objętości treningowej oraz pracy układu nerwowego okazuje się być plan 5×5 w koncepcji fbw. Plany kulturystyczne natomiast rzadko bądź wcale nie powodują efektu przetrenowania. To głównie dlatego, że kulturyści bardzo dobrze znają się na wartości posiłków. A Ich treningi są „pompującymi” treningami, gdzie układ nerwowy nie jest tak przeciążany. Zawodnicy TS natomiast szczególnie muszą uważać na możliwość przetrenowania na bazie układu nerwowego. Nie muszą natomiast obawiać się przetrenowania mięśni.

          Znana jest również opinia o micie przetrenowania. Jednym z propagatorów tej tezy jest C.T Fletcher, który wykrzykiwał na jednym ze swoich filmików „overtraining don’t exist!”. Widocznie CT nie trenował wystarczająco mocno i długo żeby go zaznać lub „zjadał” tony koksów, przy których przetrenowania faktycznie trudno się nabawić. Mniejsza o to. Przetrenowanie to realny stan organizmu, którego możemy doznać trenując zbyt intensywnie, jedząc zbyt słabo i nie wypoczywając wystarczająco dużo. Inaczej mówiąc jest to bunt organizmu na zbyt duże obciążenie fizyczne.

Objawy fizyczne przemęczenia organizmu:

– ból mięśni,
– wolniejsza regeneracja,
– spadek cech motorycznych,
– spadek siły mięśni,
– spadek gabarytów mięśni,
– obniżony apetyt,
– spadek wagi,
– kontuzje.

 Objawy psychiczne przemęczenia organizmu:

– niechęć do treningów,
– gorsze samopoczucie,
– problemy ze snem,
– spadek samooceny,
– obniżenie koncentracji

        

Sebastian Korneluk.

 

         

 

         

 

 

         

         

         

 

Dodaj komentarz

Do góry