Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-09-04 13:46
A  A  A

Przetrenowanie - poważny problem!

Przetrenowanie - poważny problem!

Przetrenowanie jest problemem występującym najczęściej wśród kulturystów, trójboistów i ciężarowców. Fizyczne wymogi ostrego treningu wytrącają normalne czynności organizmu z równowagi, czego następstwem jest przemęczenie. Występuje ono często przy wprowadzeniu wysokiej intensywności i objętości treningowej. W tych okolicznościach szczególnie ważna jest kompletna regeneracja. Podczas regeneracji normalizują się czynności organizmu ludzkiego i rekonstruuje się utracona energia w formie glikogenu. Jeżeli to nastąpi zyskuje się na sile i masie mięśniowej. Wielu sportowców nie zdaje sobie jednak sprawy, jak istotna jest całkowita odnowa. Przeciążenia mięśniowe różnią się od przetrenowania tym, że charakteryzuje je bezpośrednie, strukturalne uszkodzenie tkanki mięśniowej wynikłe z przesadnego, ostrego treningu. Może to wystąpić już w trakcie pierwszej jednostki treningowej. Oczywistym tego skutkiem jest zlokalizowana wrażliwość na ból.


Ponieważ może to być początek krótko lub długotrwałego przetrenowania, należy zredukować intensywność treningu, aż do całkowitego wypoczynku, w szczególności grup mięśniowych tym dotkniętych. Zasada zwiększania obciążeń jest podstawą postępów w treningu. Jeżeli jednak następuje to zbyt szybko, dochodzi do punktu, w którym dalszy wysoko intensywny trening prowadzi do przetrenowania z uwagi na całkowite wyczerpanie potencjału energii. W tym okresie redukcja intensywności treningu powinna umożliwić całkowitą odnowę i zrównoważenie rezerw.


Symptomy przetrenowania są wprawdzie różne u każdego atlety, ale głównie objawiają się zwiększonym, zapotrzebowaniem na płyny, nieprawidłowym snem i możliwie niską wagą ciała. Długotrwałe przetrenowanie charakteryzuje się tym, że organizm jest przez długi okres czasu tak przeciążony, że wystąpiły już dodatkowe negatywne skutki. W takich przypadkach domaga się on oficjalnie spokoju i całkowitego wypoczynku. Regeneracja jest wolniejsza i może być tak, że wyczerpanie daje o sobie znać w trakcie następnego treningu Często obserwowaną oznaki przetrenowania jest podwyższę na częstotliwość pracy serca, a więc puls spoczynkowa jest wyższy niż normalnie

Oznacza to, że organizm pracuje na zwiększonych obrotach nie w pełni zregenerowany. Przy mocnym przetrenowaniu może nawet wystąpić brak zdolności regeneracji. Trzeba zauważyć, że całkowity wypoczynek w tym względzie może trwać od kilku tygodni do po roku, w zależności od stopnia przetrenowania.

5 ćwiczeń które dadzą ci siłę podczas biegu!

Niezależnie czy biegamy 800 metrów czy 100 kilometrów na każdym dystansie potrzebny jest nam zapas mocy i siły, który kształtujemy po przez proste ćwi ...czytaj dalej »
5 ćwiczeń które dadzą ci siłę podczas biegu!
2013-09-12

Podbiegi - biegowy sadomasochizm

Jesień i zima dla wielu z nas jest biegowym okresem, w którym kładziemy nacisk na kilometraż i poprawienie braków z poprzedniego sezonu. ...czytaj dalej »
Podbiegi - biegowy sadomasochizm
2013-06-12

TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM

TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM ...czytaj dalej »
TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM
2013-04-26
Powiązane artykuły
Ćwiczenia na mięśnie grzbietu

Ćwiczenia na mięśnie grzbietu

W poniższym artykule opisujemy i prezentujemy zestaw ćwiczeń na mięśnie grzbietu (na plecy).
2013-03-24 11:10
Trening nóg dla zawodników sportów drużynowych

Trening nóg dla zawodników sportów drużynowych

Silne i wytrzymałe nogi są atutem każdego piłkarza, siatkarza, koszykarza, czy szczypiornisty. Osoby uprawiające wytrzymałościowe dyscypliny
2013-02-05 17:17
CrossFit. Trening Tabata dla początkujących

CrossFit. Trening Tabata dla początkujących

16-minutowy trening Tabata dla początkujących
2013-01-22 11:39
Ćwiczenia na biceps i triceps

Ćwiczenia na biceps i triceps

Duży biceps jest marzeniem każdego faceta. Często właśnie chęć zwiększenia mięśni bicepsu jest bodźcem do rozpoczęcia treningu. W poniższym
2012-11-27 15:40
Świetna sylwetka osiągnięta w przyjemny sposób – orbitrek. LAUBR

Świetna sylwetka osiągnięta w przyjemny sposób – orbitrek. LAUBR

Firma LAUBR SPORT, która specjalizuje się w sprzęcie sportowym przygotowała w swojej nowej kolekcji dwa warte uwagi modele trenażerów elipty
2012-11-23 10:47
Recepta na piękny brzuch

Recepta na piękny brzuch

W poniższym tekście prezentujemy dziewięć ćwiczeń na brzuch, które z powodzeniem możesz wykonywać w domu, bez użycia jakiegokolwiek przyrząd
2012-11-22 08:20
Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 2

Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 2

Cześć 2 - TRENING
2012-10-30 21:06
Jak zmotywować się do ostrego treningu?

Jak zmotywować się do ostrego treningu?

Motywacja jest to stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania, to wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologi
2012-09-11 11:23
Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa

Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa

Pływanie synchroniczne-sport korzystny dla zdrowia i rozwoju dziecka
2012-09-08 12:56
Trening dla kobiety lepszy niż dieta!

Trening dla kobiety lepszy niż dieta!

Jeżeli chcesz mieć chudsze biodra, uda czy brzuch albo trochę więcej mięśni, powinnaś ćwiczyć co najmniej dwa razy w tygodniu
2012-09-06 13:59
Ćwiczenia z Hula Hop!

Ćwiczenia z Hula Hop!

Kojarzy się zapewne z zabawami z dzieciństwa ale jest to jednocześnie świetny sprzęt gimnastyczny. I co istotne – można mieć to w domu i kie
2012-09-05 11:25
Pięć błędów ososby odchudzajacej się

Pięć błędów ososby odchudzajacej się

Pięć błędów ososby odchudzajacej się
2012-09-03 15:50
Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!
2012-09-03 12:45
Popularne błędy osób początkujących

Popularne błędy osób początkujących

Prezentujemy wam sześć najczęściej popełnianych błędów przez początkujących.
2012-08-29 16:01
Pierwsze kroki na siłowni

Pierwsze kroki na siłowni

Prezentujemy wam zbiór porad i wskazówek, jak dobrze rozpocząć swoją przygodę z siłownią.
2012-08-29 15:07
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499