Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-12-18 13:42
A  A  A

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. BUTY.

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. BUTY.

Jeszcze do niedawna nie istniał podział na buty dedykowane do jazdy poza trasami, buty do skakania w parku, czy buty do jazdy alpejskiej. Nikt nie słyszał o hybrydach butów tourowych i freede’owych, które zaczynają dzisiaj święcić tryumfy popularności. Obecnie buty określane ogólnie jako freski – to prawdziwy hit!

Najogólniej rzecz biorąc, mamy do czynienia z następującym podziałem butów narciarskich:

 

BUTY „TRZYCZĘŚCIOWE”

Najstarszy typ stricte freeskingowy butów. Koncepcję jako pierwsza wprowadziła szwajcarska firma Raichle wraz z modelem Flexon. Konstrukcję przejął i rozwinął wkrótce Kneissi, który również wprowadził jako pierwszy wewnętrzne, tłumiące uderzenia i drgania, wkładki z elastomeru. Kwestia butów trzyczęściowych polega na mechanicznym i kierunkowym FLEXIE, który nie jest zależny od grubości i sztywności ścianek skorupy buta, lecz od języka! Generalnie FLEX można sobie samemu dobierać dzięki stosowaniu dedykowanych języków. Trzeba przyznać, że to wyborny patent, który, co najważniejsze, działa! Jeśli buty trzyczęściowe odpowiadają nam tylko od strony ergonomii i estetyki, to nie ma co dalej szukać. Buty z tej grupy to: DALBELLO (seria Krypton, Il Moro, Rampage); FULL – TILT (wszystkie modele) – spadkobierca z prostej linii kultowych FLEXONÓW; ROXA (niedoceniony w Polsce i na świecie producent butów narciarskich. Jest podwykonawcą dla większości :wielkich graczy”) i NORDICA (Ace of Spades, Fire Arrow, Dead Monkey itd.). Co posiadają buty trzyczęściowe, czego brakuje innym typom butów narciarskich? Jeśli sztywność języka skorupy jest właściwie dobrana – to teoretycznie (ale także realnie) powinniśmy ustrzec się przed obdarciami i odbijaniem goleni. Takie zjawisko w butach trzyczęściowych w ogóle nie powinno zaistnieć! Drugą rzeczą jaka oferują buty trzyczęściowe jest wzorowe trzymanie stopy i dociągnięcie pięty, a to dzięki środkowej klamrze na stawie skokowym. I działa to!

 

BUTY KLASYCZNE

Z tzw. skorupami OVERLAP. Od jakiegoś czasu jest z nimi coraz lepiej. O ile do niedawna były to najzwyklejsze buty narciarskie – w których tylko zmieniano kolor skorup i rysowano błyskawice, aby podkreślić ich undergroundowe przeznaczenie i hardcore’owe użycie – to teraz są to konstrukcje przemyślane i dopracowane pod każdym względem. Budowa butów OVERLAP jest pozornie prosta jak konstrukcja cepa – dwie połączone ze sobą części. W realu jednak jest to wszystko coraz bardziej złożone. Wszystko było proste, dopóki nie wprowadzono tzw. Custom Shelli, czyli dopasowania kształtu skorup do anatomii narciarza. Do tego czasu większość OVERLAPÓW była zwyczajnie niewygodna (poza butami do parku, ale te z kolei nie oferowały prawie żadnego trzymania stopy) – jeśli ktoś chciał dopasowane buty (w tym wypadku boleśnie ściskające), to oprócz możliwości zakupu specjalnego botka wewnętrznego mógł zastosować zabieg tzw. odbarczania skorup na gorąco przez miejscowe modelowanie. Obecnie, kiedy firmy takie jak SALOMON lub FISCHER oferują w standardzie możliwość dopasowania całych skorup butów lub paneli w strategicznych miejscach, sprawy nabrały nowego, lepszego wymiaru. Okazało się, że żeby but trzymał mocno stopę, nie musi koniecznie ugniatać i być niewygodny.

 

HYBRYDY BUTÓW TOUROWYCH I FREERIDE’OWYCH

W sumie to też nie najnowsza koncepcja – łączenie klasycznych butów narciarskich z patentami butów skitourowych jest tak samo stare, jak istnienie obydwu typów. Jakkolwiek za pierwszego ujawnionego twórcę uważa się Douga Coombsa, który gdzieś na początku lat 2000 razem z firmą GARMONT stworzył model Adrenaline (czteroklamrowe buty z wymiennymi językami, podeszwami pasującymi do wszystkich wiązań tourowych i klasycznych ISO). Rok później Scarpa wypuściła podobny pod względem koncepcji model Tornado… I cała światowa machina ruszyła. Chodzi o to, że klasyczne buty narciarskie (nawet te dedykowane do jazdy poza trasami) nie umożliwiały odblokowania cholewki do chodzenia. Z racji swojego przeznaczenia były ciężkie (niezbędna ilość i rodzaj materiału zapewniające odpowiednią sztywność konstrukcji), a podeszwy, aby spełniać wszystkie standardy bezpiecznej współpracy, musiały być płaskie i wykonane z plastiku – co przekładało się na fatalny komfort podczas podchodzenia, zwłaszcza kiedy przyszło poruszać się po kamienistych nawierzchniach lub wręcz po grani pełnej dużych głazów… Buty skitorurowe sa rewelacyjne do chodzenia! Dzięki gumowej, karbowanej podeszwie i ruchomej cholewce spokojnie dają radę nawet podczas trudniejszego wspinania i to w terenie bez śniegu czy lodu. Jednak jakbyśmy nie kombinowali – już sam materiał, z jakiego najczęściej są wykonane (Pebax®) sprawia, że zjazd w nich w „konkretniejszych” nartach (chodzi o takie, które maja więcej niż 105 mm pod butem i długość mniejsza niż 180 cm) jest nadal traktowany alternatywnie. Jak już wcześniej wspomniano, buty „hybrydy” pojawiły się już na początku lat 2000- ych. Obecnie, jest to już osobny segment, który liczba oferowanych modeli dorównuje innym typom butów narciarskich. Jeśli chodzi o krótka charakterystykę – to pod względem parametrów sztywności, przenoszenia ruchu i np. ochrony stóp (shoch absorbery w podeszwach) są niemal na równi z butami opisanymi w dwóch pierwszych grupach. Pod względem możliwości chodzenia i poruszania się w trudnym górskim terenie może nie są tak rewelacyjne jak typowe ski – tourowe, ale i tak o niebo lepsze niż każde stricte zjazdowe. Dobre dla osób, które nie zamierzają korzystać ze snowparków lub chcą pojawiać się tam tylko okazjonalnie. „Hybrydy” są bardzo dobrym wyborem, tym bardziej, że w tej grupie nie brakuje opcji ani dla osób z ograniczonym budżetem, ani dla koneserów gustujących w typowych nowościach. 

Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część II

Zapraszamy na drugą część artykułu o treningu narciarza. Jakie ćwiczenia wykonywać powinni miłośnicy jazdy na nartach? ...czytaj dalej »
Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część II
2015-12-06

Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część I

Jak przygotowywać do sezonu powinni się narciarze? O treningu dla miłośników jazdy na nartach piszemy poniżej. ...czytaj dalej »
Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część I
2015-12-06

Podział konkurencji NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO

Poniżej prezentujemy wykaz konkurencji narciarswa zjazdowego. ...czytaj dalej »
Podział konkurencji NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO
2015-02-02
Powiązane artykuły
Różne rodzaje NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO

Różne rodzaje NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO

Narciarstwo zjazdowe nazywane jest bardzo często narciarstwem alpejskim. Jest to najpopularniejsza forma narciarstwa uprawiana rekreacyjnie
2015-01-31 15:59
NARCIARSTWO. Podział NARCIARSKICH dyscyplin sportu!

NARCIARSTWO. Podział NARCIARSKICH dyscyplin sportu!

Narciarstwo to bardzo szeroko pojęta forma aktywności fizycznej. Składa się na nią wiele różnych zimowych dyscyplin sportu, które łączy jede
2014-12-31 20:09
Technika jazdy na nartach. SKRĘTY

Technika jazdy na nartach. SKRĘTY

Narciarstwo to dyscyplina sportu, która wymaga od nas dobrej techniki.
2013-12-08 14:19
Podstawy jazdy na nartach

Podstawy jazdy na nartach

Jazda na nartach należy do trudniejszej grupy umiejętności ruchowych, mimo to można samemu przy odrobinie chęci, czasu nauczyć się tego wcią
2013-11-10 14:39
Jazda na nartach. FREERIDE. Poczuj się naprawdę wolny!

Jazda na nartach. FREERIDE. Poczuj się naprawdę wolny!

W ostatnich latach zapanowała niesamowita moda na freeride, czyli ekstremalną jazdę na nartach bez ograniczeń.
2013-11-10 12:33
Jazda na nartach – pierwsze kroki na stoku.

Jazda na nartach – pierwsze kroki na stoku.

Poniższy tekst ma za zadanie pomóc nam w opanowaniu trudnej, ale interesującej umiejętności jaką jest jazda na nartach.
2013-11-09 18:58
Test nart Freeride część III. FREERIDE SPECJALNE

Test nart Freeride część III. FREERIDE SPECJALNE

W poniższym tekście przedstawiamy najnowszy test nart freeride’owych z kategorii FREERIDE SPECJALNE. Każdy model nart jest szczegółowo przez
2013-01-11 07:44
Test nart Freeride część II. FREERIDE SMALL

Test nart Freeride część II. FREERIDE SMALL

W poniższym tekście przedstawiamy najnowszy test nart freeride’owych z kategorii FREERIDE SMALL. Każdy model nart jest szczegółowo przez nas
2013-01-10 17:01
Test nart Freeride część I. FREERIDE BIG

Test nart Freeride część I. FREERIDE BIG

W poniższym tekście przedstawiamy najnowszy test nart freeride’owych z kategorii FREERIDE BIG. Każdy model nart jest szczegółowo przez nas s
2013-01-10 10:21
Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Narty.

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Narty.

Wybór nart nie jest prosty – dla nikogo. Każdorazowo, gdy kupujemy sobie narty, stajemy przed dylematem. Nieważne czy czekamy na „najnowszą
2012-12-21 19:14
Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Lawinowe zestawy ABC

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Lawinowe zestawy ABC

W skład lawinowych zestawów ABC wchodzą: transmiter radiowy do nadawania i odbierania sygnałów, łopata i sonda. Sprzęt ten kupić można w sta
2012-12-19 18:36
Jazda na nartach. Jak zacząć przygodę poza trasami?

Jazda na nartach. Jak zacząć przygodę poza trasami?

Jeśli jesteś już pewien tego, że chcesz spróbować ostrej jazdy poza trasami, poniższy tekst może okazać Ci się pomocny. Może jeszcze nigdy n
2012-12-12 17:50
Jazda na nartach. Jak nauczyć się TELEMARKU?

Jazda na nartach. Jak nauczyć się TELEMARKU?

Nauka jazdy TELEMARKIEM jest w gruncie rzeczy dość prosta. Tak naprawdę każdy wysportowany człowiek, który miał do czynienia z narciarstwem
2012-12-10 16:59
Różne rodzaje nart zjazdowych

Różne rodzaje nart zjazdowych

Narty zjazdowe można podzielić na kilka grup. W poniższym tekście prezentujemy 7 różnych grup nart wraz z krótkimi charakterystykami poszcze
2012-12-08 16:18
Jazda na nartach. TELEMARK. Co to takiego?

Jazda na nartach. TELEMARK. Co to takiego?

TELEMARK. Dźwięk tego słowa większości z nas kojarzy się ze skokami narciarskimi i Adamem Małyszem, który po długim, udanym skoku, lądował t
2012-12-07 15:55
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy Junaków 46
[email protected]
NIP: 6462632499