Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2013-04-17 00:49
A  A  A

Psychologiczne przyczyny niepowodzeń w odchudzaniu

Psychologiczne przyczyny niepowodzeń w odchudzaniu

Psychologiczne przyczyny niepowodzeń w odchudzaniu

Tomasz Mrowiec www.profi-dieta.pl 

 

Głównym niepowodzeniem w osiągnięciu naszego upragnionego celu jest przeważnie brak wiedzy na temat żywienia oraz procesów z tym związanych zachodzących w naszym organizmie. Problem ten nie tylko występuje  przy odchudzaniu, lecz również przy próbie nabrania masy mięśniowej czy utrzymania wagi, lecz w tej pracy chciałbym się skupić właśnie na aspekcie odchudzania.

Odchudzanie (trwałe) może wydawać się bardzo prostym zadaniem. Mniej i częściej jemy, więcej ćwiczymy i będą wyniki. Ciężko jest nam się kłócić z tym stwierdzeniem, jednakże odchudzanie jest trochę bardziej skomplikowanym procesem niż może się nam wydawać. Niektóre osoby mają problem ze ścisłym trzymaniem założeń diety oraz treningu. Inni mają motywację przez pierwszych kilka tygodni, potem się poddają. Są też osoby które idealnie i bez potknięć przechodzą przez kilka tygodni redukcji - aby zaraz po jej zakończeniu wręcz rzucić się na słodycze, lody i inne, podczas odchudzania "zakazane" produkty.

Jak już wspomniałem główną przyczyną niepowodzeń w odchudzaniu jest brak należytej wiedzy na ten temat. Niestety ludzie idą na przysłowiową łatwiznę i wybierają diety z kolorowych czasopism lub te które poleci im sąsiadka a tym samym narażają się na więcej skutków ubocznych niż korzyści. Zamiast tego należałoby nauczyć się zarówno zasad zdrowego odżywiania (które będziemy stosować do końca życia mniej lub bardziej restrykcyjnie), jak i nauczyć się słuchać własnego organizmu.
Pamiętajmy iż dieta powinna być zbilansowana i układana pod każdą osobę indywidualnie, stąd nie bójmy się skorzystać z usług renomowanego dietetyka.

Kolejnym problemem jest używanie wszelkiego rodzaju wspomagaczy typu "pigułka cud" czy stosowanie ”magicznych urządzeń typu Abgymnic”. Nic bardziej złudnego, niestety jeszcze nikt nie wynalazł skutecznej tabletki czy urządzenia które by bez naszego zaangażowania powodowało utratę wagi.

Innym poważnym problemem jest nasze nastawienie. Chcemy schudnąć bardzo szybko nastawiając się na krótkoterminowy cel (w maju panika bo w lipcu urlop i jak tu wyjść na plażę). Pamiętajmy redukcja powinna być rozłożona w czasie ( utrata 1kg na tydzień to nasze maksimum) natomiast cykl redukcyjny nie powinien trwać dłużej niż 12 tygodni.
Niestety bardzo często traktujemy naszą nadwagę jako własną winę czy karę za grzech łakomstwa – niepotrzebnie! gdyż problemy z wagą często biorą się z czynników zewnętrznych takich jak relacje z innymi ludźmi. Według amerykańskiej grupy badawczej CBT problemy z nadwagą mają bardzo podobny mechanizm działania jak problemy z alkoholem czy narkotykami. I tak samo można je pokonać.

Kolejnym czynnikiem może być negatywne nastawienie rodziny do naszej diety. Częste poświęcanie czasu na bieganie, gimnastykę, aerobic czy spacery mogą powodować zarzuty dotyczące nadmiernego zajmowania się sobą. Należy również pamiętać że reszta członków rodziny na diecie nie jest i częste przygotowywanie „dziwnych posiłków” może wydawać się śmieszne.

 

Bardzo często decyzja o rozpoczęciu kuracji odchudzającej jest spowodowana konkretnym wydarzeniem, które mówiąc potocznie „przelewa czarę goryczy”. Chociaż fakt  że jesteśmy otyli jest nam znany wcześniej to wspomniane wcześniej wydarzenie staję się momentem krytycznym, dzięki któremu postanawiamy doprowadzić do zmiany sytuacji.

Przeważnie są to krótkotrwałe zrywy trwające 2 tygodnie pod nazwą „muszę a nie chcę” dlatego nasza mobilizacja, która jest jednym z najważniejszych psychologicznych aspektów w odchudzaniu przypomina wypowiedzenie wojny własnemu ciału, mającej na celu zdominowanie go i ujarzmienie.

 

Rozpoczyna się walka - siłowanie się ze sobą, negowanie sygnałów i potrzeb płynących z ciała, samokaranie w odpowiedzi na niepowodzenie. Nawet jeśli udaje się realizować zamierzone cele, stopniowo zaczyna narastać napięcie i zmęczenie. Prędzej czy później pojawia się wyczerpanie i zaprzestanie działań, a co za tym idzie poczucie porażki i stopniowy wzrost masy ciała spowodowany efektem jojo.

Pamiętajmy także iż nie należy przywoływać wcześniejszych porażek, czy wystawiać się na pokusy żywieniowe gdyż może to zniechęcić do odchudzania nawet najbardziej zmotywowaną początkowo osobę.

Na koniec mojej pracy chciałbym byśmy zapamiętali bardzo ważne stwierdzenie:

Organizm mamy tylko jeden więc nie eksperymentujmy na nim zbyt wiele!

 

źródło:

- własna wiedza oraz  doświadczenia

- Szczupłe szanse w grubym świecie: kontrolowane zachowanie otyłości (Stuart, R.B. & Davis, B)

 

 

Profesjonalny trening i dieta dostosowana do Twoich indywidualnych potrzeb - www.profi-dieta.pl 

 

DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE

„Tylne ładowanie węglowodanów ‘’ pod tą dziwnie brzmiącą po polsku nazwą kryje się bardzo ciekawy, coraz bardziej popularny system żywienia powszechni ...czytaj dalej »
DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE
2016-08-02

Dieta w grach zespołowych (piłka ręczna)

Piłka ręczna to gra zespołowa, w której zawodnicy muszą bardzo dużo i szybko poruszać się po boisku. Wykonują pracę beztlenowo – siłową i jednocześnie ...czytaj dalej »
Dieta w grach zespołowych (piłka ręczna)
2015-12-29

NIE WIESZ CO STOSOWAĆ PRZED I PO CIĘŻKIM TRENINGU Z NAMI ZARAZ SIĘ TO ZMIENI :)

Co jeść przed i po treningu...każdy pewnie zadaje sobie to pytanie a ja napiszę krótko po prostu posiłek - siłownia - posiłek. bo jest to jedyna słus ...czytaj dalej »
NIE WIESZ CO STOSOWAĆ PRZED I PO CIĘŻKIM TRENINGU Z NAMI  ZARAZ SIĘ TO ZMIENI :)
2015-12-24
Powiązane artykuły
Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Jeśli chcesz zrzucać kilogramy przez bieganie, nie daj się nabierać na legendy i plotki! Poniżej rozprawimy się z mitami na temat odżywania
2014-11-11 13:45
Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Podstawowym źródłem energii w przypadku startów na dystansach od 5 km do maratonu są węglowodany.
2014-10-06 19:53
Redukcja tkanki tłuszczowej. Jak skonstruować dietę?

Redukcja tkanki tłuszczowej. Jak skonstruować dietę?

Poniższy tekst dotyczy odżywiania w okresie "redukcyjnym".
2014-05-06 19:59
Odżywianie. Co jeść i jak obliczać kalorie?

Odżywianie. Co jeść i jak obliczać kalorie?

Podstawą dobrze zaplanowanej diety jest świadomość swojego zapotrzebowania kalorycznego, dzięki czemu waga się nie zmienia.
2014-04-29 20:35
Jak osiągnąć rzeźbę? Część I. DIETA

Jak osiągnąć rzeźbę? Część I. DIETA

Poniższy tekst jest pierwszą częścią cyklu artykułów o rzeźbieniu sylwetki czyli o tzw. redukcji. Traktować będzie o odżywianiu w okresie tz
2013-11-06 19:57
Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Osoby z tendencją do tycia muszą na bieżąco spalać kalorie, a najlepiej jest robić to poprzez aktywność fizyczną.
2013-11-05 20:25
Jak zbudować masę mięśniową? Część II. Dieta

Jak zbudować masę mięśniową? Część II. Dieta

Część druga traktuje o odżywianiu w okresie budowania masy mięśniowej.
2013-11-03 21:04
Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-29 07:19
Sportowe diety. Część II. Rzeźbimy się!

Sportowe diety. Część II. Rzeźbimy się!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-27 16:00
Sportowe diety. Część I. Budujemy masę!

Sportowe diety. Część I. Budujemy masę!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-27 14:13
Do biegu, śniadanie, START!

Do biegu, śniadanie, START!

Śniadanie przed joggingiem powinno być lekkie, pożywne i łatwe do przygotowania!
2013-10-21 13:15
Jedzenie na czas czyli paliwo biegacza

Jedzenie na czas czyli paliwo biegacza

Chcesz biegać dalej i szybciej? Spoglądaj nie tylko na swój zegarek. Nakarm swój organizm przed biegiem ze szwajcarską precyzją, a dasz mu j
2013-10-15 07:12
Wróć do wagi lekkiej. Idealna waga biegowa.

Wróć do wagi lekkiej. Idealna waga biegowa.

Dowiedz się, jak połączyć podstawowe elementy treningowo – dietetycznej układanki, która złożona w całość tworzy biegacza doskonałego.
2013-10-08 22:00
MARATON BEZ BALASTU – dieta biegacza!

MARATON BEZ BALASTU – dieta biegacza!

Sam trening nie zawsze pomoże Ci zrzucić kilogramy. Podsuwamy patenty na wagę w dół i zwyżkę formy.
2013-08-08 20:41
Jabłka - owoce

Jabłka - owoce

Wszystko co ważne o jabłku.
2013-07-29 17:47
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499