Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Psychologiczne przyczyny niepowodzeń w odchudzaniu

Psychologiczne przyczyny niepowodzeń w odchudzaniu

Psychologiczne przyczyny niepowodzeń w odchudzaniu

Tomasz Mrowiec www.profi-dieta.pl 

 

Głównym niepowodzeniem w osiągnięciu naszego upragnionego celu jest przeważnie brak wiedzy na temat żywienia oraz procesów z tym związanych zachodzących w naszym organizmie. Problem ten nie tylko występuje  przy odchudzaniu, lecz również przy próbie nabrania masy mięśniowej czy utrzymania wagi, lecz w tej pracy chciałbym się skupić właśnie na aspekcie odchudzania.

Odchudzanie (trwałe) może wydawać się bardzo prostym zadaniem. Mniej i częściej jemy, więcej ćwiczymy i będą wyniki. Ciężko jest nam się kłócić z tym stwierdzeniem, jednakże odchudzanie jest trochę bardziej skomplikowanym procesem niż może się nam wydawać. Niektóre osoby mają problem ze ścisłym trzymaniem założeń diety oraz treningu. Inni mają motywację przez pierwszych kilka tygodni, potem się poddają. Są też osoby które idealnie i bez potknięć przechodzą przez kilka tygodni redukcji – aby zaraz po jej zakończeniu wręcz rzucić się na słodycze, lody i inne, podczas odchudzania „zakazane” produkty.

Jak już wspomniałem główną przyczyną niepowodzeń w odchudzaniu jest brak należytej wiedzy na ten temat. Niestety ludzie idą na przysłowiową łatwiznę i wybierają diety z kolorowych czasopism lub te które poleci im sąsiadka a tym samym narażają się na więcej skutków ubocznych niż korzyści. Zamiast tego należałoby nauczyć się zarówno zasad zdrowego odżywiania (które będziemy stosować do końca życia mniej lub bardziej restrykcyjnie), jak i nauczyć się słuchać własnego organizmu.
Pamiętajmy iż dieta powinna być zbilansowana i układana pod każdą osobę indywidualnie, stąd nie bójmy się skorzystać z usług renomowanego dietetyka.

Kolejnym problemem jest używanie wszelkiego rodzaju wspomagaczy typu „pigułka cud” czy stosowanie ”magicznych urządzeń typu Abgymnic”. Nic bardziej złudnego, niestety jeszcze nikt nie wynalazł skutecznej tabletki czy urządzenia które by bez naszego zaangażowania powodowało utratę wagi.

Innym poważnym problemem jest nasze nastawienie. Chcemy schudnąć bardzo szybko nastawiając się na krótkoterminowy cel (w maju panika bo w lipcu urlop i jak tu wyjść na plażę). Pamiętajmy redukcja powinna być rozłożona w czasie ( utrata 1kg na tydzień to nasze maksimum) natomiast cykl redukcyjny nie powinien trwać dłużej niż 12 tygodni.
Niestety bardzo często traktujemy naszą nadwagę jako własną winę czy karę za grzech łakomstwa – niepotrzebnie! gdyż problemy z wagą często biorą się z czynników zewnętrznych takich jak relacje z innymi ludźmi. Według amerykańskiej grupy badawczej CBT problemy z nadwagą mają bardzo podobny mechanizm działania jak problemy z alkoholem czy narkotykami. I tak samo można je pokonać.

Kolejnym czynnikiem może być negatywne nastawienie rodziny do naszej diety. Częste poświęcanie czasu na bieganie, gimnastykę, aerobic czy spacery mogą powodować zarzuty dotyczące nadmiernego zajmowania się sobą. Należy również pamiętać że reszta członków rodziny na diecie nie jest i częste przygotowywanie „dziwnych posiłków” może wydawać się śmieszne.

 

Bardzo często decyzja o rozpoczęciu kuracji odchudzającej jest spowodowana konkretnym wydarzeniem, które mówiąc potocznie „przelewa czarę goryczy”. Chociaż fakt  że jesteśmy otyli jest nam znany wcześniej to wspomniane wcześniej wydarzenie staję się momentem krytycznym, dzięki któremu postanawiamy doprowadzić do zmiany sytuacji.

Przeważnie są to krótkotrwałe zrywy trwające 2 tygodnie pod nazwą „muszę a nie chcę” dlatego nasza mobilizacja, która jest jednym z najważniejszych psychologicznych aspektów w odchudzaniu przypomina wypowiedzenie wojny własnemu ciału, mającej na celu zdominowanie go i ujarzmienie.

 

Rozpoczyna się walka – siłowanie się ze sobą, negowanie sygnałów i potrzeb płynących z ciała, samokaranie w odpowiedzi na niepowodzenie. Nawet jeśli udaje się realizować zamierzone cele, stopniowo zaczyna narastać napięcie i zmęczenie. Prędzej czy później pojawia się wyczerpanie i zaprzestanie działań, a co za tym idzie poczucie porażki i stopniowy wzrost masy ciała spowodowany efektem jojo.

Pamiętajmy także iż nie należy przywoływać wcześniejszych porażek, czy wystawiać się na pokusy żywieniowe gdyż może to zniechęcić do odchudzania nawet najbardziej zmotywowaną początkowo osobę.

Na koniec mojej pracy chciałbym byśmy zapamiętali bardzo ważne stwierdzenie:

Organizm mamy tylko jeden więc nie eksperymentujmy na nim zbyt wiele!

 

źródło:

– własna wiedza oraz  doświadczenia

– Szczupłe szanse w grubym świecie: kontrolowane zachowanie otyłości (Stuart, R.B. & Davis, B)

 

 

Profesjonalny trening i dieta dostosowana do Twoich indywidualnych potrzeb – www.profi-dieta.pl 

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry