Jesteś tutaj
Dom > Bieganie > Rodzaje biegów

Rodzaje biegów

Bieg spokojny –  czyli bieg o niskiej intensywności, kształtuje wydolność tlenową  oraz układ sercowo-naczyniowy. Jest to bieg o tempie które dobrze tolerujemy (np. 5 minut na 1 kilometr, dla słabiej wytrenowanych 6 minut na kilometr lub więcej). Jeśli nie biegamy regularnie, kilka tygodni powinno się biegać głównie biegiem spokojnym. Jeśli nie miało się do czynienia z bieganiem wcześniej należy zacząć od szybkiego marszu, nie od biegania. Biegi spokojne to też wszelkie rozgrzewki, schłodzenia, biegi długie. Mają być dla nas łatwe. Powinny stanowić większość naszego treningu.

Bieg progowy – nazywamy „tempówkami”, ten trening ma służyć głównie poprawie wytrzymałości. Nacisk kładziemy na intensywność. Tempo takiego biegu jest „komfortowe” w subiektywnym odczuciu, ale trudne. Do biegów progowych zaliczamy – biegi tempowe oraz interwały tempowe. Są dwie odmiany takiego treningu,  pierwsza to ciągły bieg z tą samą intensywnością np. na 5 km (robimy ok. 2,5 km rozgrzewki, bieg tempowy na 5 km i 2,5 albo 1,5 km schłodzenia spokojnym tempem). Drugi sposób to interwały tempowe w tempie progowym ze spokojnymi przerwami.

Bieg tempowy –  to odmiana biegu progowego. Jest to bieg komfortowy, ale trudny.  Ustalony odcinek czasu biegniemy w swoim tempie progowym (orientacyjne parametry możemy ustalić np. posługując się pulsometrem, miernikiem prędkości). Idealny czas biegów tempowych to ok. 20 minut. Powinno się je biegać w dobrych warunkach pogodowych, na płaskiej trasie. Wówczas można się skupić na biegu i jego intensywności, bez wprowadzania zmiennych.

Interwały tempowe– jest to odmiana biegu progowego. Kolejne, powtarzane odcinki szybkich biegów np. po 1-1,5 km (z 1 minutową przerwą). Także: 3-15 minut pracy (dla długodystansowców), z odpowiednią przerwą wypoczynkową (np. 1 minuta na 5 minut szybkiego biegu). Interwał tempowy biegniemy w tempie progowym.

Rytmy – to szybkie odcinki biegu (do 2 minut pracy), z pełną przerwą wypoczynkową. W interwałach mamy niepełną przerwę wypoczynkową. W rytmach pozwalamy sobie na pełny odpoczynek.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry