Jesteś tutaj
Dom > Zdrowie > Rola Snu

Rola Snu

Ludzkie ciało jest niesamowitą, biologiczną maszyną. Czym większemu naciskowi jest poddawane, tym szybciej rośnie i rozwija się jego wytrzymałość. Trenując, narażamy nasze ciała i umysły w coraz większym stopniu na wysoki poziom stresu. Dlatego, aby uzyskać maksymalne korzyści z treningu musimy uzyskać odpowiednią ilość godzin snu.
Przyjmuje się powszechnie, że większość ludzi potrzebuje około 8 godzin snu na dobę. Każdy organizm jest jednak inny.
Oto program, który krok po kroku, objaśnia czym jest „Idealna jakość snu”.

::. PROGRAM .::

Krok 1
Zdecyduj się ile chcesz spać i o której godzinie zamierzasz się budzić. Może zaistnieć potrzeba dostosowania się do godzin pracy lub innych indywidualnych okoliczności. Bądź rozsądny, nie zaczynaj dodawać kolejnej godziny snu przed rozpoczęciem pracy/treningu. Tym sposobem oszukałbyś sam siebie. Należy trzymać się tej zasady, także w czasie weekendów. Każdemu czasem jest trudno wybudzić sie i wstać. Prawda jest jednak taka, że postawienie się na nogi zająć nam może raptem kilka minut i przy odrobinie silnej woli szybko się przebudzisz i zaczniesz normalnie funkcjonować. Podobnie dzieje się z baterią, kiedy potrzebuje ładowania. (dygresja)

Krok 2 
Zadaj sobie rano pytanie, jak bardzo się wyspałeś. Jeśli po przebudzeniu się czujesz się bardzo zmęczony, spróbuj ustawić pobudkę na inny czas i iść spać. Pamiętaj, że zbyt dużo snu może na ciebie wpłynąć negatywnie.Twój organizm rozleniwi się i będziesz czuł się bardzo powolny i ospały. Jeśli się obudzisz w trakcie głębokiej fazy snu, poczujesz się o wiele gorzej niż w czasie rannej pobudki. Więc lepiej wcześniej zaplanować większą/mniejszą ilość godzin na sen.

Krok 3
Teraz kiedy nadszedł zaplanowany czas na spanie, aby właściwie odpocząć trzeba, trzymać sie planu.  Nie możesz „nadrobić zaległości” na sen. Tak to nie działa! Nie próbuj się w ten sposób oszukiwać! Jeśli czujesz się bardzo zmęczony tego dnia, możesz iść do łóżka o godzinę/dwie godziny wcześniej. Będziesz czuł się o wiele lepiej.
Jeśli czujesz się bardzo zmęczony w ciągu dnia – niezależnie od przyczyny- możesz spróbować się drzemnąć. Drzemki często bywają bardzo korzystne. Niektórzy ludzie jednak nie czują się dobrze korzystając z nich, więc nie dla każdego są przeznaczone. Po kilku godzinach snu na kanapie w godzinach popołudniowych, nie należy wieczorem wskakiwac od razu do łóżna, nawet jeśli nadal odczuwamy zmęczenie. Twój organizm po przebudzeniu zawsze będzie odczuwał zmęczenie, senność, powolność – jest to tryb przejściowy. Do łóżka połóż się dopiero o zaplanowanej godzinie. Jeśli zakłócisz swój rytm snu, odczuwać będziesz niską jakość snu.

Krok 4
Przed pójściem do łóżka, nie jedz cukru i nie pij kofeiny.
Zobacz, jak dużo kofeiny możesz spożywać każdego dnia i staraj się, by nie przekroczyło to granicy czasu, w której musisz powoli przygotowywać się do snu (mniej więcej 3-4 godziny przed snem) Każdy organizm inaczej na to reaguje.

Sen jest kluczowym elementem dla dobrego zdrowia i kształcenia, doceniaj to, ponieważ część osób nawet o tym nie wie.

 

Profesjonalny trening i dieta dostosowana do Twoich indywidualnych potrzeb – www.profi-dieta.pl

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry