Jesteś tutaj
Dom > Fitness > Rozgrzewka

Rozgrzewka

Rozgrzewka gimnastyczna ma charakter indyscyplinarny i znajduje zastosowanie we wszystkich dziedzinach sportu ma takie same znaczenie w kulturystyce jak i w szachach. Treścią rozgrzewki są najczęściej ćwiczenia kształtujące.

– Termin rozgrzewka łączy się z podnoszeniem ciepłoty ciala powstałej w wyniku wykonanej pracy.
– Rozgrzewka to zespól ćwiczeń które ćwiczący wykonuje świadomie by przygotować organizm do czekającej go działalności.

Przygotowanie to odbywa się w dwóch aspektach :

1. Psychicznym: po to by pomóc kształtować poprawne wyobrażenia ideomotoryczne, które sa niezbędne i wykorzystywane do korekcji ruchu.
2. Fizjologicznym: Nasze cialo.

Wchodząc do klubu powinniśmy od samych drzwi myśleć tylko i wyłącznie o nadchodzącym treningu, dzięki tej koncentracji psychicznej i wzmożonej aktywności układu nerwowego, organizm wydziela więcej hormonów do krwioobiegu a te przyśpieszają procesy przemiany materii ( dlatego właśnie tak ważny jest posiłek przed treningowy ) i regulują procesy biologiczne człowieka. Dalej w wyniku zwiększonej pobudliwości ośrodkowego układu nerwowego dochodzi do wytworzenia i utrwalenia wielu nawyków ruchowych i co w konsekwencji doprowadza do opanowania rozmaitych umiejętności.

Znaczenie rozgrzewki w oparciu o fizjologie człowieka:

1. Układ krążenia
– Przyspieszona akcja serca.
– Wzrost pojemności wyrzutowej serca.
– Zmiany przystosowawcze tętna oraz ciśnienia krwi w naczyniach obwodowych.

2. Układ oddechowy
– Przystosowawcze zmiany w cyklu oddechowym.
– Wzrost pojemności życiowej płuc.
– Wzrost przemiany wentylacyjnej i czynności oddechowej krwi.

3. Układ mięśniowy:
– Ze wzmożonym zaangażowaniem wysiłkiem układu mięśniowego łączy się przyrost masy mięśniowej. Przyspieszenie krążenia powoduje lepsze ukrwienie mięsni, któremu towarzysza wzmożone reakcje energetyczne i biochemiczne.

Termoregulacja powoduje zwiększenie przemiany gospodarki wodnej. efektem tych przemian jest zwiększenie nawilgocenie skory oraz występowanie potu. Zwiększony proces parowania potu ochładza ciało i chroni przed przegrzaniem.

Pod wpływem pracy mięśniowej obserwujemy większa elastyczność, sprężystość, kurczliwość i rozciągliwość mięsni, stawów, więzadeł.

Wymienione wyniki adaptacji wysiłkowej stanowią znakomita cześć zmian zachowanych pod wpływem rozgrzewki.

Rozgrzewka pasywna polega na dostarczeniu ciepła z zewnętrznego źródła ciepła ( różne metody fizykalne), co zaoszczędza nieco siły. Jest ona także przydatna w czasie przerwy w zawodach i szeroko stosowana w rehabilitacji. Dla przykładu -utrzymanie ciepła mięśni zapobiega ich skurczom i obniża próg bólu. Intensywność i czas rozgrzewki zależą od wielu takich czynników, jak poziom sportowy, temperatura otoczenia, pora dnia itp. Wzrost temperatury ciała o 1-2° C jest odpowiedni i nie może powodować zmęczenia. Istotne jest czy rozgrzewka jest stosowana przed zawodami, czy też treningiem. Dla przykładu, czas rozgrzewki ogólnej, trwającej 5-10 min jest wystarczający dla lekkiej lub rekreacyjnej aktywności sportowej, natomiast w przypadku rozgrzewki sprintera przed zawodami czas ten łącznie ze stretchingiem może znacznie przekraczać 1 godzinę!”

Rozgrzewka na siłowni powinna trwać 10-15 minut. Ćwiczenia wstępne powinny być intensywne i wykonywane bez przerw, kończycie jedno ćwiczenie przechodzicie do następnego. Po jej zakończeniu powinieneś spokojnie robić wymachy nogami, nic nie blokuje ruchów i nie strzela .

Przykladowa Rozgrzewka na silowni:

1. Obszerne krążenia ramion oraz łokci (przód i tył)
2. Krążenie bioder (w jedną i drugą stronę po 15 razy kilka serii)
3. Obszerne krążenie kolan na zewnątrz i do wewnątrz ( To ćwiczenie należy wykonywać jednak ostrożnie ponieważ wyciera ono tkankę chrzestna szklista. )
4. Obszerne krążenie stawów skokowych (nogi) i nadgarstków.
5. Przysiady.
6. Skłony.
7. Skrętoskłony obszernie.
8. Krążenie głowy.

Po wykonaniu tych ćwiczeń przechodzimy do żelaza. Pierwsze kilka serii powinno być wykonanie z pustą sztangą / lekkimi hantlami, poczym stopniowo dokładamy ciężaru .

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry