Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2013-04-19 19:26
A  A  A

Różne rodzaje SKATINGU. Opis dyscyplin rolkarskich

Różne rodzaje SKATINGU. Opis dyscyplin rolkarskich

Pojęcie ROLKARSTWO jest bardzo szerokie, a szersze jeszcze jest od niego jest pojęcie SKATING. W poniższym tekście przedstawiamy kilka odmian SKATINGU. Każda z nich jest oddzielną dyscypliną rolkarskiego sportu. Pomiędzy opisami poszczególnych rodzajów SKATINGU zamieszczamy rozmaite porady dla początkujących rolkarzy. Mamy nadzieję, że poniższy artykuł przyda się początkującym sympatykom jazdy na rolkach.

 

W ramach skatingu wyróżnia się kilka dyscyplin:

-  speed slalom (Dla tych, którzy lubią kubki, ostrą jazdę, dobrą zabawę i zaciętą rywalizację. Dla każdego, komu znudziła się już grzeczna i zawsze perfekcyjna jazda freestylowa.)

-  freestyle slalom skating (Dla wybitnie utalentowanych, cierpliwych i spragnionych owacji na stojąco. Dla wszystkich poruszających się z wdziękiem i gracją.)

-  freeride (Dla tych odważnych, którzy wychowali się na parcourze. Dla tzw. dzieci podwórka, które obsesyjnie kochają murki i poręcze.)

-  agressive (Dla każdego, kto czuje, że rozpiera go energia, a szpital uważa za swój drugi dom. Dla tych, których mama nie wychowała w dzieciństwie. Dla królów podwórkowej rampy.)

-  downhill (Dla wszystkich szaleńców, którzy lubią wiatr we włosach. Dla adrenalinowych ćpunów.)

 

                    

 

 

 

 

SPEED SLALOM

Slalom na czas

Speed slalom wymaga od rolkarza dwóch umiejętności. 
Znalezienia swojego środka ciężkości, którego będzie za każdym razem gdy przyjdzie mu się zmierzyc ze slalomem w stanie znaleśc oraz koncentracji.
Bez nich nikt za wiele nie osiągnie. 
Dodatkowo potrzebne są setki godzin rzmudnycn cwiczeń, które w rezultacie mogą zaowocowac miejscem na podium w zawodach. 
Oczywiście każda konkurencja rządzi się swoimi prawami.
Speed slalomu nie da się uprawiac "na niby".
Albo się cwiczy regularnie i poświęca swój cenny czas, albo można sobie dac z nim spokój.

Ogólne zasady speed slalomu
Rozmieszczenie kubków - standardowe co 80cm, 20 sztuk, 2 rzędy. 
Start z pozycji zatrzymanej 12m przed pierwszym kubkiem. 
Meta 80cm za ostatnim kubkiem. 
Za strącenie bądź ominięcie kubka do czasu przejazdu dolicza się 0,2 sekundy karnej (za każdy kubek).
Przesunięcie kubka poza marker nie skutkuje doliczeniem karnego czasu. 
Konkurencję rozgrywa się parami na dwóch równoległych torach (na zawodach oficjalnych powinny być oddzielone płotkiem). 
Najczęściej wykonuje się dwa przejazdy (z wzajemną zamianą torów - co by było sprawiedliwie) z których liczy się czas najkrótszy.
Wszystko w systemie KO.

 

Zobacz film na Youtube:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JR8QER_wmE4 

 

Zacznijmy od najważniejszego - ochraniacze należy mieć. Jeśli chcemy jeździć na rolkach rekreacyjnych to zapewnijmy sobie odpowiedni komfort - jazda powinna być wyłącznie rekreacją, a nie przyczyną otarć i kontuzji.
Skoro nie idziemy na górską wspinaczkę bez asekuracji, to nie zabierajmy się za jazdę na rolkach bez odpowiednich zabezpieczeń. Do dyspozycji mamy, ogólnie rzecz biorąc, 3 rodzaje ochraniaczy: na nadgarstki, na kolana i na łokcie. 

Nadgarstki 
Wymieniłem ochraniacze w takiej kolejności nie bez powodu. Moim zdaniem najważniejsza jest ochrona dłoni i nadgarstków - najbardziej narażonych na kontuzję części ciała. Każdy upadek, czy to w przód czy na hmm.. tył, automatycznie powoduje próbę amortyzacji rękoma. W najlepszym wypadku kończy się to otarciem. Dobre ochraniacze powinny usztywniać nadgarstek, zapewniając jednocześnie ochronę dłoni przed bezpośrednim kontaktem z nawierzchnią. Na rynku dostępne są ochraniacze różnych firm i w różnych cenach. W zupełności wystarczą te najprostsze, zbudowane z dwóch kawałków wyprofilowanego, sztywnego plastiku, oprawione w materiał i zapinane na rzepy (zdjęcie).
Aby uzasadnić niezrozumiale wysoką cenę, niektóre firmy wymyśliły ochraniacze z wkładką żelową (zdjęcie), które są być może fajnym wynalazkiem (lepsza amortyzacja), ale nie usztywniają wystarczająco nadgarstka. Przypominam, że jazda na rolkach to nie rewia mody. O ile z powodu ‘wypasionych’ rolek krzywdy sobie nie zrobimy, o tyle z powodu źle dobranych ochraniaczy możemy złapać kontuzję. Dlatego najlepiej sprawdza się prosta, skuteczna konstrukcja. 
Jeśli chodzi o ceny, bez trudu możemy kupić ochraniacze w hipermarkecie za 25 zł. W sklepach sportowych ceny markowych ochraniaczy sięgają 50 zł. 
Kolana 
Drugie w hierarchii ważności to ochraniacze na kolana. Wylądujemy na nich przy większości upadków. Kolana są co prawda mniej narażone na kontuzje niż nadgarstki, jednak jeśli już dojdzie do wypadku, to konsekwencje są z reguły poważne. Dlatego warto chronić kolana podczas każdej jazdy na rolkach. Te ochraniacze nie czynią cudów – nic nie usztywniają, wyłącznie chronią i amortyzują upadki. Wybierajmy więc ochraniacze wygodne i wyglądające w miarę solidnie. Nie zaszkodzi przymierzyć przed zakupem. Muszą dobrze przylegać do nogi i być tak zamocowane, żeby nie zsuwały się podczas jazdy. Inaczej będą krępować ruchy i wcześniej czy później stwierdzimy, że bardziej przeszkadzają niż pomagają i z nich zrezygnujemy. Ceny ochraniaczy na kolana zaczynają się od 40zł. 
Łokcie 
Ochraniacze na łokcie również wymyślono nie bez powodu. Upadek na tę część ciała zdarza się rzadko, ale jednak się zdarza. Konstrukcja i sposób mocowania ochraniaczy łokciowych jest identyczny, jak w przypadku ochraniaczy na kolana. Różnice dotyczą kształtu i rozmiaru. Warto chronić łokcie szczególnie na początku przygody z rolkami. Później sami dojdziemy do wniosku, czy warto się w nich męczyć. 
Kask 
Sprawa jest prosta. Jeśli nie będziemy zabijać się na rampach, barierkach i murkach, to kask nie będzie nam raczej potrzebny. Oczywiście im więcej zabezpieczeń, tym lepiej, jednak bez przesady. Trzy pary ochraniaczy wystarczą, żeby nasza zabawa z rolkami trwała długo i bezkontuzyjnie. Kask jest natomiast pozycją obowiązkową dla dzieci oraz dla osób, które nie czują się na rolkach pewnie. A jazda w kasku to przecież żaden wstyd. 
Na koniec parę uwag praktycznych. Wbrew temu, co się sądzi, ochraniacze nie służą tylko początkującym. Wywrotki na rolkach zdarzają się każdemu, niezależnie od stopnia zaawansowania. Ośmielę się stwierdzić, że im szybciej i bardziej niebezpiecznie się jeździ, tym więcej pożytku przyniosą ochraniacze. Zwykle jest tak, że początkujący rolkarze przewracają się rzadko lub bardzo rzadko. Wynika to z tego, iż jeżdżą wolniej, ostrożniej i po dobrych nawierzchniach. Z biegiem czasu, kiedy wydaje się nam, że jazda po każdej nawierzchni i w każdych warunkach to pestka, rezygnujemy z ochraniaczy. To błąd, gdyż wtedy zaczynają się nieprzyjemne wywrotki i wtedy ochraniacze są najbardziej potrzebne. Dlatego nie polecam rezygnowania z tej ochrony, przede wszystkim z ochrony nadgarstków - to bardzo delikatny i skomplikowany staw. Jeśli jazda w ‘”plastiku” na kolanach nie odbiera nam przyjemności, to też zostawmy je na nogach. 
Jeśli dopiero zaczynamy jeździć na rolkach warto zakupić od razu komplet ochraniaczy. W każdym sklepie z rolkami mamy możliwość kupna takiego „trójpacka”. Tak jest oczywiście taniej. 
Jeżdżenie w ochraniaczach jest kompromisem pomiędzy nieskrępowaną przyjemnością z jazdy a bezpieczeństwem. Ochraniacze krępują, przeszkadzają i w końcu zaczynają denerwować. W pewnym momencie wydadzą się zbędne. Warto jednak pamiętać, że ochraniacze są po to, aby po dziesiątkach godzin bezwypadkowej jazdy uratować nam tyłek ten jeden jedyny raz.

                                                                  

 

 

 

 

 

FREESTYLE SLALOM

Rolkarstwo slalomowe

Slalom stylowy polegający na omijaniu niewielkich kubeczków ustawionych na asfalcie w konkretnych odstępach. 
Początki (francuskiego) slalomu przypadły najprawdopodobniej na okolice roku 1994 (zawiązanie Narodowego Komitetu Akrobatyki Wrotkarskiej we Francji). 
Krajem narodzin była najprawdopodobniej właśnie Francja. 
Niestety nie potrafię stwierdzić jednoznacznie, kto jest odkrywcą slalomu, bo różne środowiska przypisują sobię tę zasługę.
Cykl zawodów wystartował w roku 2003 we Francji, Włoszech i Szwajcarii. 
Freestyle slalom to bardzo widowiskowa dyscyplina, wymagająca wiele koordynacji, balansu i mnóstwa godzin ćwiczeń od jeżdżącego. Oprócz samej jazdy między kubeczkami, freestyle slalom to również małe społeczeństwo, którego platformą komunikacji jest internet, gdzie publikujemy klipy video, wymieniamy spostrzeżenia na forach i ogłaszamy zawody.

 

Zobacz film na Youtube:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JJdettZNdxo 

 

Czym charakteryzuje się rolka do slalomu? 
Dobra rolka do slalomu powinna wykazywać się dobrą reaktywnością (odpowiadać bezzwłocznie na impulsy), zwrotnościa, wytrzymałością i wygodnością. Na dobrą reaktywność wpływa między innymi sztywny, obejmujący dobrze stopę but (np. taki jak w kultowych RB Twister). Rolki slalomowe mające szynę około 250mm i krótszą (zależy od wielkości stopy). Szyna to ten kawałek aluminium pod butem (czasem szyna kompozytowa, w gorszych rolkach plastikowa). Długość szyny mierzymy od środka mocowania pierwszego koła do centralnego punktu mocowania ostatniego koła. Długość szyny jest jednym z czynników, które gwarantują zwrotność rolki. Drugim czynnikiem zwiększającym zwrotność rolki jest specyficzna konfiguracja kół. Nazywamy to ustawieniem w banana. Jak nazwa wskazuje jest to ustawienie, które powinno przypominać znany z powiedzeń małpi przysmak. Być może lepszym przykładem będzie porównanie ustawienia kół do płozy hokejowej. Dwa środkowe koła są nieco większe (zwykle o 4mm) od dwóch skrajnych. Na tej stronie, opisującej wyczerpująco różne manipulacje przy ustawieniu kół możecie zobaczyć to na własne oczy, banan nazywa się tam full rocker.

Koła w rolkach slalomowych mają zwykle średnice 72-80mm i charakteryzują się dobra przyczepnością do podłoża i trwałością. Tutaj również oferta wyspecjalizowana jest niewielka, osobiście mogę polecić koła GYRO (model Slalom). Ludzie jeżdżą również na kołach Hyper, model 150/250 (te akurat dedykowane do hokeja). Marka Matter również produkuje wyspecjalizowane koła do slalomu (dostępne poprzez www.powerslide.pl). Z braku bogatszej oferty rolkarze jeżdżą często na kołach przeznaczonych do hokeja, bo ich parametry są zbliżone do wymagań slalomowych. No i oczywiście koła montowane seryjnie w rolkach slalomowych też nadajš się do jazdy. Jedno jest pewne: tanie koła (decathlon) się rozsypią szybko i będziesz jeździł na tzw. ogryzkach. Najpopularniejsze wielkości kół to zestaw 76-80-80-76 (czyli wspomiany już banan). Stosowane łożyska są bez większego znaczenia w slalomie. Wracając do buta i jego cech: oprócz zwrotności but musi być bardzo wygodny, bo przyjdzie nam spędzić w nim wiele godzin. Wytrzymałość to nastepna cecha, która charkteryzuje rolkę slalomową i każdą inną wartą zakupu - co tu dużo tłumaczyć, co nam po tanim sprzęcie, który rozpadnie się po miesiącu czy dwóch? Mowa tu i o kiepskich, tanich kołach, jak i również o całej rolce. Uzupełniające informacje o sprzęcie możesz znaleść w linkach na dole tej strony. 

Kubeczki czyli przeszkody

Jak można się domyślić, do slalomu bardzo przydają się kubeczki - odwrócone do góry dnem. Przez lata w tym sektorze królowała szwedzka IKEA, której produkt o nazwie KALLAS był przewracany przez prawie każdego rolkarza ćwiczącego slalom. Ostatnio za sprawą kubeczków firmy Universkate jak i również firmy Powerslide sporo się zmienia i zmieni się. Można omijać slalomem bardzo wiele rzeczy, nawet puste opakowania po serkach almette albo puszki po coca-coli (Paryż!). Na sam początek wystarczy narysowanie dziesięciu krzyżyków kredą na asfalcie - co 80cm albo nawet 120 cm. Rzecz jasna w linii prostej. 

                                                                    

 

 

 

 

FREERIDE

Parcour na rolkach

Freeride - ten rodzaj jazdy przypomina obecnie trochę parcour na rolkach. 
Freeride polega na swobodnym przemieszczaniu się na rolkach po mieście i pokonywaniu charakterystycznych dla zurbanizowanej przestrzeni przeszkód.
Przejazd przez miasto w wielkim stylu i z dużą dowolnością.
Wybierasz tę drogę na którą masz ochotę.

 

Zobacz filmy na Youtube:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=rQ_7pD0T8Sw 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=sjhkjPO0r2M 

 

Abyśmy mogli dłużej cieszyć się jazdą na rolkach warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi zasadami odnośnie konserwacji sprzętu: 
nie jeździjmy po wodzie, piasku, błocie i śniegu,
jeśli do łożysk dostanie się piasek (co nie jest rzadkością) szybko przestaną spełniać swoje zadanie,
jazda po mokrym z kolei spowoduje, że łożyska zaczną rdzewieć.

Poza tym mokra nawierzchnia staje się wyjątkowo śliska dla rolek. Trudno się rozpędzić i utrzymać równowagę. Po deszczu polecam raczej spacer niż jazdę. 

Kółka mają taką paskudną cechę, że ulegają ścieraniu. Dzieje się to jednak nierównomiernie. Zawsze bardziej ściera się ich wewnętrzna część. Bardziej też ścierają się kółka zewnętrzne (pierwsze i czwarte). Możemy zwiększyć żywotność kółek robiąc proste przekładki. Jeśli zauważymy nadmierne zużycie z jednej strony kółka zaleca się zamianę wg następującej zasady: pierwsze kółko zamieniamy z trzecim, a drugie z czwartym, obracając je przy okazji o 180 stopni. Jeżeli zauważymy, że bardziej ścierają się kółka na jednej rolce (zwykle jedną z nóg mamy silniejszą) zamieniamy kółka wg powyższego schematu lecz między rolkami. Tzn. pierwsze kółko z prawej rolki zamieńmy z trzecim kółkiem lewej rolki itd. W tym przypadku już nie obracamy kółek o 180 st. 

Pomimo naszych usilnych starań łożyska również ulegają zużyciu. Do środka przenikają nieuchronnie drobinki piasku, skutecznie hamując obrót kółek. Na to już niewiele możemy poradzić. Jeśli ktoś lubi się bawić to jedna z metod jest wygotowanie łożysk w smarze. Inną jest rozebranie łożyska, które zwykle posiada zawleczkę. Po jej podważeniu np. igłą możemy dostać się do środka. Następnie robimy kąpiel w nafcie, a na koniec, po wypłukaniu piasku, smarujemy wszystko towotem (lub innym smarem) i składamy do kupy. Nie ma co ukrywać jednak, że najlepszą bo najskuteczniejszą metodą jest wymiana łóżysk na nowe. Przy koszcie ok 40-60zł za komplet zabawa w rozbieranie i smarowanie okazuje się nieopłacalna. 

Sprawdzajmy też od czasu do czasu śruby mocujące kółka. Zwykle mają to do siebie, że same się obluzowują. A nie chcielibyśmy, żeby nagle kółko pojechało w inną stronę niż my (naprawdę się zdarza) Na koniec nie trzeba chyba przypominać, że rolki powinny też jakoś wyglądać. Warto czasem przetrzeć je wilgotną szmatką. Podobnie z ochraniaczami, które też wymagają czyszczenia. Niektórym nie zaszkodzi czasem pranie.

                                                             

 

 

 

 

 

AGRESSIVE

Dla agresywnych

Ten rodzaj jazdy polega głównie na wykonywaniu tricków, takich jak: efektowne przeskakiwanie przeszkód, wskakiwanie na murki, poręcze i inne obiekty i ślizganiu się po nich.

Jazda agresywna to również jazda na rampach, które znajdują się w tzw. skateparkach.

Rampa ma profil rynny i dzięki osiąganej na niej prędkościach możliwe są przeróżne ewolucje w powietrzu - łacznie z saltami.

 

Zobacz film na Youtube:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1cqXKxDDV94 

 

Najpopularniejsze rolki do jazdy agresywnej:

DESHI

 Deshi DK Team 
 Deshi DK1 (Grey)
 Deshi DK1 (Grey) new version
 Deshi DK1 (White)
 Deshi DK1 (White) new version
 Deshi DK (Black)
 Deshi DK (Grey) 
 Deshi Pro Model Ian McLeod
 Deshi DK3 Pro Model Louie Zamora 
 Deshi DK3 Pro Model Louie Zamora 2 
 Deshi DK1 (Grey) + GC 2G Frame
 Deshi DK1 (Grey) + GC Murda Frame
 Deshi DK (Dyed Black)

 

K2

 K2 Pro Model Eric Schrijn
 K2 Pro Model Pat Lennen
 K2 125
 K2 125cc
 K2 Enemy
 K2 Fatty (2004)
 K2 Fatty Pro (2004) 
 K2 Natural
 K2 Nemesis (2003)
 K2 Transfer (2003) 

Razors

 Razors Pro Model Shima 4
 Razors Pro Model Shima 3
 Razors Pro Model Shima 2
 Razors Pro Model Benny Harmanus
 Razors Pro Model Lievanos
 Razors Pro Model Lievanos 2 
 Razors Pro Model Stockwell 
 Razors Pro Model Elliott 2 
 Razors Pro Model Charles Dunkle 
 Razors Pro Model Charles Dunkle 2 
 Razors Pro Model Mike 'Murda' Johnson
 Razors Superflat
 Razors Genesys
 Razors Genesys 2 
 Razors Cream 2 
 Razors Escozoo 
 Razors Cult
 Razors Cult 2
 Razors Cult 3
 Razors Soul 3K 

 

Roces

 Roces Graal L (Black)
 Roces Graal L (White)
 Roces Graal L (Camo)
 Roces Graal L (Rasta) 
 Roces Graal (Gold)
 Roces Graal (Black)
 Roces Graal (White) 
 Roces Graal (Black Red) 
 Roces Graal (Black Blue)
 Roces Five-K (Black) 
 Roces Five-K (Black White) 
 Roces Five-K (Black Red) 
 Roces M-Twelve (Black)
 Roces M-Twelve (White)
 Roces Curb

                                                           

 

 

 

 

 

DOWNHILL

Z zawrotną prędkością

Downhill - podobnie jak rowerowy downhill, czyli jazda w dół na rolkach, po asfaltowych serpentynach. Duże prędkości, duża adrenalina. Organizowane są zawody, chyba mało kto jeździ dla przyjemności. Sport ten wymaga wielkiej odwagi, jeden zły ruch i może on być ostatnim, który wykonał rolkarz w swoim życiu. 

 

Zobacz film na Youtube:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LZ9YddYXdhk 

 

Dla rozpoczynających zabawę z rolkami zebraliśmy kilkanaście najczęściej popełnianych błędów podczas nauki jazdy. Wiadomo, że nic nie zastąpi praktyki, jednak warto zapoznać się z nimi, aby nie powielać błędów innych początkujących.

Oto najczęściej popełniane błędy: 

1. Kolana nie trzymane razem podczas jazdy. Jeden z najczęstszych błędów, po których można rozpoznac początkującego rolkarza. Kolana podczas jazdy należy trzymać możliwie blisko siebie, po każdym odepchnięciu. 

2. "Miekka kostka" czyli uciekanie stopy/rolki w kostce, do wewnątrz i na zewnątrz. Podczas jazdy kostka powinna być usztywniona. Wszelki ruch stopy/rolki na boki jest niewłaściwy i nieefektywny. 

3. Brak praktyki. To chyba jasne. Żadna teoria nie zastąpi praktyki. Jednym słowem należy jeździć, jeździć i jeszcze raz jeździć. 

4. Niewłaściwe miejsce do jazdy. Szczególnie na początku ważne jest aby rozpoczynać swoją przygodę z rolkami na właściwej nawierzchni. Powinno to być miejsce z równą, płaską nawierzchnią, szerokie, najlepiej z małym ruchem pieszym/rowerowym. I oczywiście z dala od samochodów. 

5. Odpychanie się w tył. Częsty błąd początkujących. Pamietajcie, że na rolkach należy jeździć odpychając się na boki . 

6. Ćwiczenie głównie swojej 'lepszej strony'. Każdy z nas ma swoją lepszą nogę/stronę. W jeździe na rolkach, świadomie lub nie, wykorzystujemy bardziej stronę, w którą jest nam łatwiej skręcać czy robić obrót. Nie należy więc 'iść na łatwiznę' i koncentrować się tylko na tym, co nam przychodzi łatwiej. 

7. Patrzenie w dół podczas jazdy. Myślę, że nie wymaga komentarza. Tak jak podczas prowadzenia auta nie należy patrzeć na zegary/lewarek/pasażera tak samo podczas jazdy na rolkach nie należy patrzeć w dół, lecz przed siebie. Pozwala to, z jednej strony, utrzymać lepszą technikę jazdy, a z drugiej, pozwala reagować zawczasu na sytuacje na drodze. 

8. Jazda na kiepskim sprzęcie. Święta prawda. Ludzie, kupujący na początek kiepskie rolki mają dużo większe szanse na szybkie zniechęcenie się do rolek niż osoby świadome faktu, iż warto zainwestować w dobry sprzęt, aby w pełni cieszyć się jazdą. Poza tym dobre rolki nie rozsypią się po paru miesiącach, lecz posłużą kilka sezonów. 

9. Jazda na sztywnych nogach. Jest to kolejny duży i częsty bład wśród początkujących. Nie wolno podczas jazdy prostować całkowicie nóg, w żadnej fazie ruchu. Lekko ugięte kolana pozwalają na efektywniejszą jazdę, umożliwiają poprawnie prowadzić rolki oraz łagodzą nierówności nawierzchni. 

10. Ruchoma górna część ciała podczas jazdy. Błąd ten polega na poruszaniu na boki/w przód/tył górnej części ciała w biodrach podczas jazdy. Generalnie zasadą powinno być, iż w ruchu są wyłącznie nogi oraz ręce (czasem głowa heh). Nie oznacza to jednak, że nie należy być lekko pochylonym w biodrach podczas jazdy. Nie należy tylko 'bujać' korpusem podczas jazdy. 

11. Jazda bez ochraniaczy. Osobiście uważam, że rozpoczynanie przygody z rolkami bez kompletu ochraniaczy (czyli nadgarstki, kolana, łokcie) jest zwyczajnie nieodpowiedzialne i głupie. O ile ochraniacze łokci można sobie po chwili darować o tyle jazda bez usztywnionych nadgarstków i chronionych kolan jest prośbą o samookaleczenie. Jest jeszcze temat kasku, którego używanie przez rolkarzy jest niezwykle rzadkie. O ile upadek w przód nie jest zagrożeniem dla głowy, o tyle upadając w tył można zrobić sobie krzywdę. Złamana ręka się zrośnie ale uraz głowy to już poważna sprawa. Powiedzmy też sobie jasno: jazda w kasku to żaden wstyd. Mało przekonujący jest dla mnie aspekt finansowy braku ochraniaczy. Jeśli dajemy za rolki te 300zł to 50zł za komplet ochraniaczy nie jest kosmicznym kosztem. A naprawa kolan/nadgarstków kosztuje duużo więcej. 

12. Nieznajomość zasad poruszania się Wielu nieprzyjemnych sytuacji na drodze można by uniknąć, gdyby powszechna była zasada poruszania się po prawej stronie. Jako, że miejsc do jazdy jest niewiele, zwykle te nadające się są dość oblężone przez rolkarzy. Pamiętajmy, żeby starać się jeździć po prawej, a w sytuacji możliwej kolizji z jadącym z przeciwka zjeżdżać na prawo lub chociaż sygnalizować swój tor jazdy jadącemu z przeciwka. 

                                                        

 

 

 

 

Tak wygląda zasadniczy podział SKATINGU rolkarskiego. Istnieją też oczywiście inne rolkarskie dyscypliny, jak choćby hokej na rolkach, ale tych pięć powyżej scharakteryzowanych odmian to najważniejsze rodzaje rolkarstwa. Mamy nadzieję, że zamieszczone przez nas w tekście podpowiedzi i sugestie związane z jazdą na rolkach okażą się przydatne, szczególnie dla początkujących. Dodatkowo dorzuciliśmy do artykułu kilka filmików Youtube aby zobrazować Wam to, co staraliśmy się wytłumaczyć słownie. Teoria nic oczywiście nie pomoże bez praktyki, ale teoria może być znakomitym uzupełnieniem praktyki i jej sojusznikiem.

Obalamy mity na temat rolek i jazdy na rolkach!

Mnóstwo się w ostatnich latach mówi o rolkach i rolkarzach… Mówić może na ten temat każdy, a przecież nie każdy się zna. Nagromadziły się ostatnio mit ...czytaj dalej »
Obalamy mity na temat rolek i jazdy na rolkach!
2015-05-12

Subiektywny przegląd rolek - sezon 2014 . Część II

W poniższym artykule chcielibyśmy opowiedzieć o kilku ciekawych modelach rolek sezonu wiosna/lato 2014 i pomóc Wam w ewentualnym wyborze najwłaściwsze ...czytaj dalej »
Subiektywny przegląd rolek - sezon 2014 . Część II
2014-05-25

Subiektywny przegląd rolek - sezon 2014 . Część I

W poniższym artykule chcielibyśmy opowiedzieć o kilku ciekawych modelach rolek sezonu wiosna/lato 2014 i pomóc Wam w ewentualnym wyborze najwłaściwsze ...czytaj dalej »
Subiektywny przegląd rolek - sezon 2014 . Część I
2014-05-24
Powiązane artykuły
Coś dla rolkarzy…- rolki-sklep.pl. Zapraszamy!

Coś dla rolkarzy…- rolki-sklep.pl. Zapraszamy!

W trosce o spełnienie potrzeb, wymagań, a także zachcianek wielu sympatyków skatingu , kilka tygodni temu powstał specjalistyczny sklep inte
2013-09-03 08:55
Subiektywny przegląd rolek – sezon 2013. Część II

Subiektywny przegląd rolek – sezon 2013. Część II

W poniższym artykule chcielibyśmy opowiedzieć o kilku ciekawych modelach rolek sezonu wiosna/lato 2013 i pomóc Wam w ewentualnym wyborze naj
2013-06-30 12:27
Subiektywny przegląd rolek – sezon 2013. Część I

Subiektywny przegląd rolek – sezon 2013. Część I

W poniższym artykule chcielibyśmy opowiedzieć o kilku ciekawych modelach rolek sezonu wiosna/lato 2013 i pomóc Wam w ewentualnym wyborze naj
2013-06-29 19:15
Rolkarstwo. Freestyle slalom!

Rolkarstwo. Freestyle slalom!

Freestyle slalom to slalom stylowy polegający na omijaniu niewielkich kubeczków ustawionych na asfalcie w konkretnych odstępach
2013-06-23 20:11
Jak wybrać właściwe dla siebie rolki?

Jak wybrać właściwe dla siebie rolki?

W poniższym tekście podsumujemy wszystko co o rodzajach rolek już wiesz i pomożemy Ci dokonać wyboru. Udzielimy Ci kilku porad byś wybrał na
2013-05-12 10:28
Wszystko o rolkach, zanim wybierzesz model dla siebie

Wszystko o rolkach, zanim wybierzesz model dla siebie

Poniższy tekst dedykujemy właśnie Tobie! Opowiadamy o rolkach, objaśniamy znaczenia symboli, tłumaczymy typologię i upraszczamy definicje. P
2013-05-05 16:13
Rolkarstwo. Naucz się trików! Część II

Rolkarstwo. Naucz się trików! Część II

Poniższy tekst jest kolejną częścią poprzedeniego. Kontynujemy naukę trików rolkarskich. W dzisiejszym artykule prezentujemy nieco bardziej
2013-05-04 09:50
Rolkarstwo. Naucz się trików! Część I

Rolkarstwo. Naucz się trików! Część I

W poniższym tekście prezentujemy podstawowe triki na rolkach od których rozpocząć się powinno przygodę ze skatingiem freestylowym i agresywn
2013-05-03 15:47
Podstawy jazdy na rolkach

Podstawy jazdy na rolkach

W poniższym tekście udzielamy najbardziej fundamentalnych rolkarskich rad dla początkujących. W pierwszej części artykułu zamieszczamy wskaz
2013-04-07 18:00
Rolkarstwo. Najczęstsze błędy osób początkujących

Rolkarstwo. Najczęstsze błędy osób początkujących

W poniższym tekście omawiamy dwanaście najczęściej popełnianych przez początkujących rolkarzy błędów. Starajcie się zapoznać z nimi w teorii
2013-03-24 17:19
Podstawowe umiejętności rolkarskie

Podstawowe umiejętności rolkarskie

W poniższym artykule będziemy po kolei opisywać podstawowe umiejętności w jeździe na rolkach.
2013-03-24 15:47
K2. Kolekcja 2012. Podział rolek

K2. Kolekcja 2012. Podział rolek

Poniższy tekst poświęcamy podziałowi rolek K2 kolekcji 2012, ze względu na ich przeznaczenie i typ użytkowania.
2013-03-15 21:45
Jazda na rolkach. Przygotuj się do sezonu rolkarskiego!

Jazda na rolkach. Przygotuj się do sezonu rolkarskiego!

Mocne nogi pozwolą Ci na uniknięcie kontuzji i pomogą cieszyć się wielogodzinna jazdą na rolkach.
2013-03-10 20:28
K2. Kolekcja 2012. Rolki regulowane

K2. Kolekcja 2012. Rolki regulowane

Rolki regulowane przeznaczone są dla dzieci i młodzieży. Cechuje je możliwość dopasowania rozmiaru buta do wielkości stopy.
2013-03-05 07:13
K2. Kolekcja 2012. Rolki treningowe

K2. Kolekcja 2012. Rolki treningowe

Marka K2 w swojej kolekcji 2012 prezentuje ciekawe modele rolek treningowych.
2013-03-04 23:42
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy Junaków 46
[email protected]
NIP: 6462632499