Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2014-09-13 22:28
A  A  A

Ściana w czasie zawodów. Jak ją pokonać?

Ściana w czasie zawodów. Jak ją pokonać?

Dawno, dawno temu z ludzkiego potu powstała zła wiedźma zwana „ścianą”. Jędza ta nęka biegaczy, szczególnie lubi rzucać złe zaklęcia na długodystansowców. Wystarczy moment, żeby jednym zaklęciem zmieniła nogi biegacza w betonowe kolumny, zagęściła rześkie powietrze tak, by blokowało oddech i wpuściła przez uszy czarne myśli, które krążą po głowie, stając się nie do zniesienia. Wiedźma jest tak pewna swego, że potrafi zaatakować wszędzie: w biały dzień w tłumie, na pustyni i w lesie. A im dłuższy dystans, tym łatwiej ją spotkać. Niewykluczone więc, że i na Ciebie rzuciła już kiedyś czar. A jeśli tego jeszcze nie zrobiła, może to zrobić na najbliższym maratonie lub półmaratonie. Uwierz, to nie bajka. „Ściana”, a więc tak zwany kryzys, dopaść może każdego. I jest to najpoważniejszy przeciwnik każdego zawodnika. Poniżej przedstawiamy sprawdzone strategie, które niczym egzorcyzmy zdejmują zły urok z dystansu, który chcesz pokonać.

 

 

 

 

MASZ SUCHO W USTACH, CZUJESZ SIĘ SŁABO I TRACISZ TEMPO.

Taranuj. Jeśli biegniesz przez 75 minut lub mniej i zaczynasz odczuwać pragnienie oraz spowolnienie, prawdopodobnie ogarnęło Cię lekkie odwodnienie. Pierwsza pomoc: napij się wody lub napoju izotonicznego. Jeżeli jednak przed Tobą dłuższy bieg i poza pragnieniem czujesz też ciężkość nóg i spadek sił, to oznaka przeoczenia ostatniej stacji paliw – po prostu brakuje Ci energii. Jak najszybciej sięgnij po węglowodany w postaci napoju sportowego, żelu energetycznego albo cukierków. Potrzebujesz glukozy, i to szybko, bo mięśnie, jak samochód w końcu odmawiają jazdy na pustym baku. Dotankowanie na trasie zwiększa Twoje szanse na dotarcie do mety, ale nie uzupełni strat, które powstały w czasie biegu „na rezerwie”. Możesz zjeść kilogram batonów energetycznych i popić je wiadrem izotoników, ale i tak nie uratują Ci już tego biegu. To dlatego, że organizm potrzebuje czasu na zmianę posiłku zjedzonego na trasie w energię, która zapewnia mięśniom siłę. Jedynym sposobem na uniknięcie takich objawów jest odpowiednie odżywianie, zanim jakiekolwiek odczucia głodu czy pragnienia się pojawią. Ważne jest to co zjesz już kilka dni przed biegiem i bezpośrednio podczas zawodów – jedz, pij w małych ilościach, ale regularnie. Pamiętaj, że jeśli na zawodach adrenalina sprawi, że pobiegniesz szybciej niż zwykle, szybciej też skończą się Twoje zapasy glikogenu, więc przygotuj się na to odpowiednio wcześniej. 

 

 

PRZYTŁACZA CIĘ LICZBA KILOMETRÓW POZOSTAŁYCH DO METY.

Taranuj. Jeżeli odliczanie dystansu do finiszu tak Cię przeraża, po prostu skoncentruj myśli na czymś innym. Zacznij liczyć latarnie lub drzewa przy drodze, powtórz odmianę jakiegoś czasownika po hiszpańsku albo wyobraź sobie ucztę, jaka czeka Cię na mecie. Biegacze przebadani przez naukowców z Stanford School od Medicine, walcząc z psychiczna ścianą, posiłkowali się m in. Odliczaniem od 100 w dół i robieniem w głowie listy zakupów. Ważne by nie uciec myślami między półki sklepowe do tego stopnia, by przegapić punkt odżywczy lub wystający krawężnik. 

 

 

 

BOLĄ CIĘ UDA, ŁYDKI I POŚLADKI.

Taranuj. Jeśli stawiasz sobie na zawodach ambitne cele, którym Twoje – nieprzyzwyczajone odpowiednimi treningami – nogi muza sprostać, nic dziwnego, że palą jak diabli. Zwolnij i dostosuj tempo do swoich możliwości, a unikniesz cierpienia. Ale, gdy poczujesz nagły, ostry ból, zatrzymaj się i oceń sytuację: Może minie po chwili marszu, truchtu albo rozciągania. Jeśli ból jest nie do zniesienie, nie biegnij dalej. 

 

 

PRZESTAJESZ WIERZYĆ, ŻE TO JEST MOŻLIWE.

Taranuj. Takie wątpliwości najlepiej rozwiewa towarzystwo. Nie chodzi o to by trzymac się kurczowo partnera od startu do mety. Po prostu – kiedy zaczynasz wątpić w swoje możliwości, dołącz do napotkanej grupy biegaczy i znajdź w nich wiarę w zrealizowanie celu. Spróbuj także nawiązać kontakt z kibicami – każda interakcja z drugim człowiekiem powoduje wystrzał endorfin i powrót pozytywnego myślenia.

 

 

KONIEC BLISKO, A TY CHCESZ SIĘ PODDAĆ PRZEZ ZMĘCZENIE.

Taranuj. Wyobraź sobie, że wypijasz szklankę ze złóż energii zmagazynowanej głęboko w sobie. Pamiętaj, że nie jesteś tam przypadkowo – trenujesz, pracujesz i zasługujesz na medal na mecie. W trudnych momentach rozpocznij negocjacje swojej słabej strony ze swoją silną wolą – ustal, że dobiegniesz do kolejnej latarni, że dasz rade jeszcze kilometr…, i tak dalej, aż do mety. 

 

 

Odgoń złe myśli. Badania dowiodły, że osoby, które obawiały się "ściany", były trzy razy bardziej narażone na jej pojawienie się niż biegacze, którzy o tym nie myśleli. 

 

GŁOWĄ W MUR. Robi się ciężko? Wyobraź sobie, że do mety holuje Cię biegacz przed Tobą!

BIEGANIE. Przygotuj sie do zawodów!

W poniższym tekście doradzamy wszystkim miłośnikom biegania, jak przygotować się do zawodów biegowych na dystansach średnich: 5, 6 i 10 km. ...czytaj dalej »
BIEGANIE. Przygotuj sie do zawodów!
2015-05-04

Biegaj szybciej: KADENCJA, RYTMY i INTERWAŁY!

Wrzuć na wyższe obroty. Trening zawodowców dla każdego. Rytmy, interwały i lepsza kadencja – sztuka użytkowania. ...czytaj dalej »
Biegaj szybciej: KADENCJA, RYTMY i INTERWAŁY!
2015-05-02

Wiosenny motywator biegacza!

Poniżej zamieszczamy MOTYWATOR BIEGACZA! Jest to zestaw porad i sugestii jak zmobilizować się do biegania i jak zmotywować się do podjęcia sportowych ...czytaj dalej »
Wiosenny motywator biegacza!
2015-05-02
Powiązane artykuły
JOGGING. Biegać na czas czy na dystans?

JOGGING. Biegać na czas czy na dystans?

W przypadku czasu bez patrzenia na zegarek lub liczenia sekund trudno oszacować, ile udało się już przebiec.
2015-02-22 15:40
BIEGANIE. Znajdź czas i motywację

BIEGANIE. Znajdź czas i motywację

Poniższy artykuł jest motywatorem i przewodnikiem każdego biegacza. Co zrobić by robić postępy w bieganiu? Jak radzić sobie ze słabościami?
2015-02-07 19:10
Biganie poza sezonem. Urozmaicaj swój trening.

Biganie poza sezonem. Urozmaicaj swój trening.

To co w okresie zimowych jest dla półprofesjonalnych biegaczy najważniejsze to dwie sprawy - regeneracja fizyczna oraz odbudowa psychiczna.
2015-01-25 15:05
Jak biegać w zimne dni? Zimowy poradnik biegacza

Jak biegać w zimne dni? Zimowy poradnik biegacza

Poniższy artykuł jest poradnikiem dla najambitniejszych sportowców. Jak biegać zimą? Jak radzić sobie z chłodem i wiatrem? Jak pokonać mrozy
2015-01-25 13:50
BIEGANIE zimową porą. Jak się za to zabrać?

BIEGANIE zimową porą. Jak się za to zabrać?

Poniższy artykuł jest „zimowym” poradnikiem dla wszystkich joggerów i podpowiada jak biegać w mroźne dni. Zapoznajcie się z tym tekstem i po
2014-12-31 17:50
Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Jeśli chcesz zrzucać kilogramy przez bieganie, nie daj się nabierać na legendy i plotki! Poniżej rozprawimy się z mitami na temat odżywania
2014-11-11 13:45
Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Podstawowym źródłem energii w przypadku startów na dystansach od 5 km do maratonu są węglowodany.
2014-10-06 19:53
Stań się perfekcyjnym maratończykiem! Część II

Stań się perfekcyjnym maratończykiem! Część II

W pierwszej części artykułu mowa była o ostatnich przygotowaniach do maratonu. Drugą cześć tekstu poświęcimy omówieniu samego startu
2014-09-16 21:58
Stań się perfekcyjnym maratończykiem! Część I

Stań się perfekcyjnym maratończykiem! Część I

Zrób to sam! Zbuduj z siebie maratończyka.. Masz do tego wszystkie elementy. Ale uwaga! Ta konstrukcja wymaga precyzji.
2014-09-16 08:44
BIEGANIE. Trening regeneracyjny przed zawodami!

BIEGANIE. Trening regeneracyjny przed zawodami!

W czasie ładowania baterii przed zawodami nie odłączaj dostaw mocy!
2014-09-13 15:14
Pierwszy w życiu półmaraton? Poradnik jak się przygotować

Pierwszy w życiu półmaraton? Poradnik jak się przygotować

Poniższy tekst stanowi krótki poradnik traktujący o tym, jak przygotować się do półmaratonu. Zapoznaj się z nim i bądź gotów na 21 km.
2014-09-06 23:29
Dwa maratony w miesiąc! Jak tego dokonać?

Dwa maratony w miesiąc! Jak tego dokonać?

Maraton to dla Ciebie święto? Możesz zacząć świętować we wrześniu, a skończyć w październiku! Nie ograniczaj się do jednego jesiennego marat
2014-09-06 21:44
JOGGING. Postaw sobie cel!

JOGGING. Postaw sobie cel!

Na końcu wyścigu nie musi być meta, ale na przykład utrata 10 kg wagi. Powodów dla których warto biegać jest wiele. Wybierz idealny cel dla
2014-09-04 19:45
W kuchni biegacza. Jakie produkty żywnościowe wybierać.

W kuchni biegacza. Jakie produkty żywnościowe wybierać.

Poniżej zestawiamy podobne z pozoru do siebie produkty. Prezentujemy lepsza lodówkę i lepszą spiżarnię w mieszkaniu biegacza. Jedz zdrowo i
2014-03-12 07:00
BIEGANIE. Odrób pracę domową. Część II

BIEGANIE. Odrób pracę domową. Część II

Poniżej prezentujemy siedem „ domowych” sposobów na poprawę sprawności fizycznej, na regenerację i rozwój mięśni oraz na zapobieganie kontuz
2014-03-10 07:41
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy Junaków 46
[email protected]
NIP: 6462632499