Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-08-22 18:52
A  A  A

Siła. Podstawą każdego sportu

Siła. Podstawą każdego sportu

Zewnętrznym wyrazem pracy mięśni jest rozwijana przez nią siła. Zgodnie z zasadą dynamiki Newtona jest ona iloczynem masy i przyspieszenia. Zwiększenie siły może nastąpić zarówno przez równoczesny wzrost tych dwóch części składowych, jak również każdej z nich z osobna.

Każdy uprawiany sport wymaga siły. Zawodnicy wszystkich możliwych dyscyplin musza zatem pracować nad przyrostem siły. Czym się jednak różni trening siłowy skoczka w dal, od treningu siłowego dyskobola? Jaka jest różnica między siła posiadaną przez boksera, a siłą posiadaną przez koszykarza? Punktem wyjścia w odpowiedzi na tego typu pytania będzie podział wszystkich ćwiczeń siłowych na dwie grupy:

  1. Grupa pierwsza - właściwe ćwiczenia siłowe (podnoszenie ciężarów, ćwiczenia izometryczne, ćwiczenia gimnastyczne, elementy siłowej walki np.: w zapasach).
  2. Grupa druga – ćwiczenia szybkościowo – siłowe (rzuty, pchnięcia, skoki)

Ze względu na różnorodność siły dynamicznej występują trzy rodzaje siły:

  1. Siła zrywna – występuje w czasie wysiłku, w którym obciążenie jest niewielkie, natomiast przyśpieszenie jakie ono osiąga ma wartość maksymalną. Siła zrywna jest podstawą przy pchnięciu kulą, rzucie młotem, oszczepem i dyskiem.
  2. Siła szybka – występuje wtedy, gdy zarówno obciążenie, jak i przyśpieszenie jakie ono osiąga nie mają wartości maksymalnych, ale zachowują między sobą równowagę dynamiczno – siłową.
  3. Siła wolna – występuje w czasie wysiłku, w którym naszym celem jest osiągnięcie maksymalnej wartości obciążenia, natomiast przyśpieszenie pozostaje na niewysokim poziomie.

Biorąc pod uwagę zróżnicowanie w metodyce treningu siły mięśniowej w poszczególnych dyscyplinach i konkurencjach sportowych. Rozróżnia się pojęcia: siły mięśniowej absolutnej i siły mięśniowej względnej.

-  Siła mięśniowa absolutna – to siła możliwa do rozwinięcia przez zawodnika w wybranym ruchu, przy maksymalnej wielkości obciążenia. Do rozwinięcia tej siły dążą: ciężarowcy, zapaśnicy, dżudocy, bokserzy, miotacze, dyskobole, oszczepnicy, młociarze, itp.

-  Siła mięśniowa względna – to iloraz siły mięśniowej absolutnej podzielony przez ciężar ciała zawodnika. Do rozwinięcia tej siły dążą min.: skoczkowie w lekkiej atletyce, gimnastycy, akrobaci, skoczkowie narciarscy, itp.

Proces przygotowania siły mięśniowej sportowców powinien składać się z trzech etapów:

Etap pierwszy – wszechstronne przygotowanie siłowe, obejmujące kształtowanie wszystkich grup mięśniowych zawodnika bez uwzględnienia jego specjalizacji sportowej.

Etap drugi – ukierunkowane przygotowanie siłowe, w czasie realizacji którego zwraca się uwagę na to, aby mięśnie pracowały w sposób zbliżony lub typowy dla wybranej dyscypliny sportowej.

Etap trzeci – specjalne przygotowanie siłowe polegające na rozwijaniu siły tych mięśni, które mają istotny udział w wybranej dyscyplinie sportowej (z jednoczesnym kształtowaniem innej zdolności motorycznej).

Każdy z tych etapów jest istotny i potrzebny. Pierwszy etap ma dać zawodnikowi stabilny fundament siły mięśniowej. W drugim etapie trening siłowy jest zbliżony do tego co dana dyscyplina sportowa wymaga od zawodnika w obrębie tej zdolności. Natomiast etap trzeci to etap specjalnego przygotowania, który jest już wąską specjalizacją. 

5 ćwiczeń które dadzą ci siłę podczas biegu!

Niezależnie czy biegamy 800 metrów czy 100 kilometrów na każdym dystansie potrzebny jest nam zapas mocy i siły, który kształtujemy po przez proste ćwi ...czytaj dalej »
5 ćwiczeń które dadzą ci siłę podczas biegu!
2013-09-12

Podbiegi - biegowy sadomasochizm

Jesień i zima dla wielu z nas jest biegowym okresem, w którym kładziemy nacisk na kilometraż i poprawienie braków z poprzedniego sezonu. ...czytaj dalej »
Podbiegi - biegowy sadomasochizm
2013-06-12

TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM

TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM ...czytaj dalej »
TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM
2013-04-26
Powiązane artykuły
Ćwiczenia na mięśnie grzbietu

Ćwiczenia na mięśnie grzbietu

W poniższym artykule opisujemy i prezentujemy zestaw ćwiczeń na mięśnie grzbietu (na plecy).
2013-03-24 11:10
Trening nóg dla zawodników sportów drużynowych

Trening nóg dla zawodników sportów drużynowych

Silne i wytrzymałe nogi są atutem każdego piłkarza, siatkarza, koszykarza, czy szczypiornisty. Osoby uprawiające wytrzymałościowe dyscypliny
2013-02-05 17:17
Bieganie. Mięśnie, które zadecydują o Twoich rekordach!

Bieganie. Mięśnie, które zadecydują o Twoich rekordach!

Czy wiesz, że czasem o Twoich biegowych wynikach decydują mięśnie o istnieniu których nie masz pojęcia. Często skrywają się w cieniu „ główn
2013-01-24 10:46
CrossFit. Trening Tabata dla początkujących

CrossFit. Trening Tabata dla początkujących

16-minutowy trening Tabata dla początkujących
2013-01-22 11:39
Ćwiczenia na biceps i triceps

Ćwiczenia na biceps i triceps

Duży biceps jest marzeniem każdego faceta. Często właśnie chęć zwiększenia mięśni bicepsu jest bodźcem do rozpoczęcia treningu. W poniższym
2012-11-27 15:40
Świetna sylwetka osiągnięta w przyjemny sposób – orbitrek. LAUBR

Świetna sylwetka osiągnięta w przyjemny sposób – orbitrek. LAUBR

Firma LAUBR SPORT, która specjalizuje się w sprzęcie sportowym przygotowała w swojej nowej kolekcji dwa warte uwagi modele trenażerów elipty
2012-11-23 10:47
Recepta na piękny brzuch

Recepta na piękny brzuch

W poniższym tekście prezentujemy dziewięć ćwiczeń na brzuch, które z powodzeniem możesz wykonywać w domu, bez użycia jakiegokolwiek przyrząd
2012-11-22 08:20
Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 2

Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 2

Cześć 2 - TRENING
2012-10-30 21:06
Jak zmotywować się do ostrego treningu?

Jak zmotywować się do ostrego treningu?

Motywacja jest to stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania, to wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologi
2012-09-11 11:23
Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa

Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa

Pływanie synchroniczne-sport korzystny dla zdrowia i rozwoju dziecka
2012-09-08 12:56
Trening dla kobiety lepszy niż dieta!

Trening dla kobiety lepszy niż dieta!

Jeżeli chcesz mieć chudsze biodra, uda czy brzuch albo trochę więcej mięśni, powinnaś ćwiczyć co najmniej dwa razy w tygodniu
2012-09-06 13:59
Ćwiczenia z Hula Hop!

Ćwiczenia z Hula Hop!

Kojarzy się zapewne z zabawami z dzieciństwa ale jest to jednocześnie świetny sprzęt gimnastyczny. I co istotne – można mieć to w domu i kie
2012-09-05 11:25
Przetrenowanie - poważny problem!

Przetrenowanie - poważny problem!

Przetrenowanie jest problemem występującym najczęściej wśród kulturystów, trójboistów i ciężarowców.
2012-09-04 13:46
Pięć błędów ososby odchudzajacej się

Pięć błędów ososby odchudzajacej się

Pięć błędów ososby odchudzajacej się
2012-09-03 15:50
Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!
2012-09-03 12:45
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499