Jesteś tutaj
Dom > Zdrowie > Skurcze mięśniowe podczas treningu – nie daj się!

Skurcze mięśniowe podczas treningu – nie daj się!

Skurcze- czym są?

Odczuwany ból jest spowodowany zbyt mocnym skurczeniem się tkanki mięśniowej, utrzymującym się zwykle około minuty. Mimo że skurcze są nierzadkie, nie powinno się przechodzić nad nimi do porządku dziennego.

Doświadczając niekiedy uczucia bolesnego ukłucia w łydce czy stopie mylnie nazywamy je skurczem, gdyż pojęcie to związane jest właśnie z mechaniczną pracą naszych mięśni. Skurcz mięśnia może być izometryczny, co oznacza wzrost napięcia mięśnia, przy czym nie zmienia się jego długość. W przypadku skurczu izotonicznego natomiast mięsień skraca się bez zmiany napięcia.

Komu się przytrafiają?

Skurcze mięśniowe przytrafiają się osobom w różnym wieku – młodszym i starszym. Bardzo często dokuczają kulturystom, gdy odwadniają się i rzeźbią swoje ciało, jak i osobom ćwiczącym rekreacyjnie.

Przytrafiają się one także osobom nie mającym żadnego związku ze sportem.

W jakich miejscach najczęściej łapie skurcz?

Często zdarzają się w obszarach mięśni podudzia, uda, stopy, dłoni jak również ramienia. Spazmy mogą występować podczas wysiłku fizycznego, podczas pływania, spacerowania, biegania i podczas snu.

 

Przyczyny powstawania skurczu mięśniowego:

– za szybki i zbyt intensywny trening

– za krótka rozgrzewka

– przegrzanie organizmu

– odwodnienie organizmu

– niedobór soli i minerałów

– przetrenowanie

 

Zapobieganie:

– gorąca kąpiel, która rozluźnia mięśnie

– podczas treningu należy pić dużo wody

– podczas treningu należy robić kilkuminutową rozgrzewkę, w której korzystamy z maszyn   aerobowych. W rozgrzewce należy koniecznie rozciągnąć nasze ciało

– minimalizujemy ilość wypijanej kawy dziennie

– w suplementacji stosujemy preparaty bogate w magnez, witaminy grupy B oraz wapń

– ograniczamy alkohol – przyczynia się od odwodnienia i co za tym idzie utraty sodu

– w diecie nie powinno zabraknąć: produktów pełnoziarnistych, warzyw strączkowych, ciemnozielonych warzyw liściastych i ryżu naturalnego, czekolady gorzkiej, ziemniaki, banany, pomarańcze, mięso drobiowe, mleko i jogurt

 

Jak postępować, gdy skurcz złapie nas podczas treningu?

– należy przerwać trening
– należy rozmasować mięśnie dotknięte przez skurcz
– należy napić się wody mineralnej
– mocno uciskać mięsień

Dodaj komentarz

Do góry