Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Snowboard. Jak się za to zabrać?

Snowboard. Jak się za to zabrać?

Jazda na śniegu wysoko w górach, w niskich temperaturach, wymaga szczególnego wysiłku. Mocno pracują wszystkie partie mięśni, a organizm zużywa dużo więcej energii niż przy uprawianiu innych rodzajów aktywności sportowej. Odpowiednie  przygotowanie do sezonu jest niezwykle ważne. Dobra forma gwarantuje ochronę przed kontuzjami, pozwala szybciej zgłębić tajniki techniki, a co najważniejsze – w pełni cieszyć się jazda na desce.

 

Jak do sezonu przygotowują się profesjonaliści?

Zawodnicy pracują całe lato nad kondycją, spędzając mnóstwo czasu na siłowni, ćwicząc „brzuszki”, pompki, przysiady i wykroki ze sztangą. Poza tym biegają, pływają, grają w gry zespołowe. Trenują wydolność i wytrzymałość. Rozciągają się i kształtują zwinność. Na tym przygotowań nie koniec. Zawodowcy przed sezonem wkładają na nogi buty snowboardowe i chodzą w nich po domu, przyzwyczajając stopy do niecodziennej pracy. Bawią się w testowanie siły swoich ud, sprawdzając, ile zrobią przysiadów lub ile czasu wytrzymają na ugiętych kolanach oparci plecami o ścianę. Zanim zrobisz sobie takie testy, a później zapniesz snowboard, pochodź regularnie dwa razy w tygodniu na siłownię, pobiegaj i pojeździj na rowerze. Zadbasz w ten sposób o poprawienie swojej siły i wytrzymałości, czyli cech, które najbardziej przydają się na śniegu.

 

Od czego zacząć jazdę na desce?

  1. Kiedy zaczniesz naukę jazdy, pojawi się pierwszy problem związany z wyborem nogi, którą będziesz ustawiać na desce z przodu. Jeżeli będzie to lewa noga, znaczy, że jesteś GOOFY, a jeżeli prawa – jesteś REGULAR. Nie przejmuj się jeśli nie jesteś w stanie zdecydować się od razu. Prędzej, czy później na stoku wszystko się wyjaśni.
  2. Druga ważna decyzja dotyczy zawsze wyboru między twardą, a miękką deską i stylem,  jakim chcesz jeździć. Jeśli masz narciarska przeszłość, łatwiej będzie zaczynać na twardej desce. Jeżeli natomiast zaczynasz dopiero swoją zabawę na śniegu, wybierz miękką deskę.
  3.  Pamiętaj o tym, by zawsze przed jazdą solidnie rozgrzać i rozciągnąć mięśnie. Rozgrzewka na stoku jest tak samo istotna, jak rozgrzewka przed treningiem siłowym lub wytrzymałościowym, wprowadza bowiem ciało w stan podwyższonej gotowości. Poskacz trochę, pomachaj rękami, nogami, zrób kilka skłonów i przysiadów, rozgrzej nadgarstki i kolana.
  4. Już po rozgrzewce, koniecznie włóż kask i gogle. Sprawdź, czy masz dobrze dokręcone wszystkie śruby wiązań i pamiętaj, że deska nie ma skistoperów, takich jak narty. Położona ślizgiem na śniegu, odjedzie.
  5. Pierwsze kroki wykonuj zawsze pod okiem instruktora, który pomoże ci szybciej złapać – kluczową w tej dyscyplinie – równowagę. Trenuj, powtarzając zadanie ćwiczenia jak najczęściej, aby stały się nawykiem. Na początku unikaj jazdy wyciągiem orczykowym, i o ile to możliwe, szukaj komfortowych wyciągów krzesełkowych.

 

 

Snowboard to dyscyplina dająca mnóstwo frajdy i pozwalająca fantastycznie spędzać wolny czas. Najłatwiej chyba przekonać się o tym można w czasie freeride’u. Wbrew pozorom  jazda na desce po puchu jest łatwiejsza do nauczenia się, niż jazda na nartach. Najlepiej zacząć naukę nazajutrz świeżych opadów śniegu. Nauka na twardym, zmrożonym stoku jest bardziej niebezpieczna i mniej przyjemna. Warto też zaopatrzyć się w kask i w ochraniacze na nadgarstki. Zapewnienie sobie bezpieczeństwa i zminimalizowanie ryzyka poważnych kontuzji to rzecz priorytetowa. Już po kilku dniach nauki pokochasz tą dyscyplinę sportu. Zachęcamy do nauki jazdy na desce snowboardowej!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry