Jesteś tutaj
Dom > Nowości > SNOWBOARD. Przygotowania do sezonu zimowego!

SNOWBOARD. Przygotowania do sezonu zimowego!

Pisaliśmy już niejednokrotnie na naszym portalu o sprzęcie snowboardowym i o fizycznych przygotowaniach do sezonu zimowego. W poniższym tekście podsumujemy wszystko to, o czym mowa była na www.bodyinfo.pl  w minionych sezonach. Będzie to poradnik w pigułce o tym jak rozpocząć sezon snowboardowy.

Artykuł ten podzielony zostania na dwie części. W części pierwszej mowa będzie o tym jak wybrać  sprzęt snowboardowy, czyli czym się kierować i na co zwracać uwagę przy kupnie deski i butów. W części drugiej mowa będzie o treningu „na sucho” przed pierwszą w sezonie wyprawą w góry, a więc o przygotowaniu fizycznym do snowboardingu.

 

 

CZĘŚĆ I

SPRZĘT SNOWBOARDOWY

 

Czym sie kierować przy doborze deski i butów snowboardowych?

Sprzęt powinien przede wszystkim pasować do stylu jazdy. Deska powinna być dobrana do wzrostu, wagi oraz – co najistotniejsze – do możliwości finansowych. No i musi się oczywiście podobać wizualnie. Dla początkujących najlepszym rozwiązaniem jest deska typu freeride. Jest ona idealna do nauki, a dzięki wiązaniom można ją dostosować do stylu jazdy. Mężczyźni powinni przy zakupie deski sprawdzić, czy wybrana deska nie jest przypadkiem przeznaczona dla kobiet lub dzieci. Dobierając długość, wybierz deskę o 15 – 20 cm krótsza od swojego wzrostu. Nie jest to sztywna zasada, ale pomocna przy pierwszych zakupach. Możesz też sprawdzić przystosowanie deski do swojej wagi. Jeśli masz duży rozmiar nogi, sprawdź również czy snowboard jest wystarczająco szeroki. Najdłużej swoje właściwości zachowują deski z drewnianym rdzeniem.

Buty koniecznie muszą być wygodne. Najlepiej jeśli są z materiałów nieprzemakalnych. Gdy wybierzesz buty z wkładką thermoflex, dopasowująca się do kształtu nogi pod wpływem ciepła, pamiętaj, że przed pierwszym włożeniem musi być ona podgrzana w specjalnym piecyku.

 

Podział desek snowboardowych:

Twarde – alpejskie

Służą do jazdy na krawędziach, po twardych, przygotowanych stokach, skrętami o ciasnym promieniu. Są bardzo wąskie (18 – 19 cm w talii), z lekko tylko podgiętym przodem. Jazda na nich sprawia przyjemność dopiero w momencie opanowania podstawowych technik szybkiej jazdy na krawędzi.

 

Miekkie – freestyle’owe

Przeznaczone głównie do wykonywania tricków na stoku, skoków, czy jazdy po poręczach. Szerokie (nawet 27 cm w talii), o dużym promieniu skrętu. Podgięte symetrycznie: przód (nosek) i tył (tail) umożliwiają jazde przodem i tyłem. Ich elastyczność sprawia, że są odporne na naprężenia, które powstaja po złym lądowaniu.

 

Freeride’owe

Są połączeniem obu poprzednich grup, zarówno pod względem wyglądu, jak i właściwości. Szersze od desek alpejskich, o średnim promieniu skrętu i elastyczności. Mają większe podgięcie z przodu i mniejsze z tyłu, co umożliwia jazdę na krawędzi, jazdę po puchu, skoki oraz jazdę przodem i tyłem. Są to najlepsze deski dla początkujących.

 

Więcej na temat desek snowboardowych przeczytacie tu:

http://www.bodyinfo.pl/wszystko-na-temat-desek-snowboardowych.a2248 

 

Podział butów narciarskich:

Buty i wiązania step – in. System zdobywający sobie na świecie coraz większa popularność. Łatwość z jaka można wpiąć lub wypiąć nogę, niezależnie od tego czy jest to łączenie twarde czy miękkie sprawia, że coraz częściej kupuje się wiązania  i buty w tym systemie. Jest jednak w dalszym ciągu jeden podstawowy problem – wysoka cena. Na rynku istnieje kilka systemów step in wprowadzonych przez poszczególne firmy. Niestety, nie są ona kompatybilne i but z jednego systemu pasuje tylko i wyłącznie do wiązania o tym samym rozwiązaniu. Za to twardy but step in możesz zapiąć w tradycyjnym, twardym wiązaniu. Miękkie wiązania step in, posiadające łyżwę tylną, są przeznaczone do jazdy freestyle’owej. Wiązania pozbawione tego elementu nadają się do jazdy freeride’owej oraz bordecrossowej.

 

Twarde wiązania i buty ograniczają zakres ruchów w stawach skokowych, ale gwarantują dokładne przenoszenie sił z nóg na deskę. Są przeznaczone wyłącznie do jazdy alpejskiej. Można w nich rozwijać duże prędkości i ostro skręcać na twardych, zmrożonych skokach. Są podobne do butów narciarskich, ale mają zwiększoną regulację ruchomości cholewy.

 

Miękkie mocowanie buta daje możliwość wykonywania wielu ruchów w stawach skokowych, tak potrzebnych przy wykonywaniu tricków, a zwłaszcza przy amortyzowaniu lądowania. Ma jednak mniejsza precyzję i szybkość przenoszenia sił na deskę i nie daje tak dobrej kontroli zakrawędziowania, jak wiązania twarde. Używa się go do desek: freestyle i freeride. Buty z reguły składają się z buta wewnętrznego i zewnętrznego.

 

Więcej na temat akcesoriów do jazdy na desce przeczytasz tu:

http://www.bodyinfo.pl/w-co-sie-ubrac-na-snowboard.a1443 

http://www.bodyinfo.pl/snowboard-rzeczy-bez-ktorych-obejsc-sie-nie-mozesz.a1477 

 

Pisaliśmy też kiedyś o tym, jak przygotować swój stary sprzęt do nowego sezonu snowboardowego. Pamiętajmy, że przed rozpoczęciem sezonu deskę trzeba nasmarować, jej krawędzie naostrzyć, a ślizg wyczyścić. 

 

Na temat odnawiania i smarowania desek przeczytasz tu:

http://www.bodyinfo.pl/snowboard-jak-przygotowac-sprzet-do-sezonu.a1529 

 

 

 

CZĘŚĆ II

TRENING FIZYCZNY

 

Na naszym portalu wielokrotnie pisaliśmy o przygotowaniu fizycznym do uprawiania poszczególnych dyscyplin sportu. Prezentowaliśmy przykładowe treningi „na sucho” dla: pływaków, kolarzy, rolkarzy i tenisistów. W przypadku snowboardzistów, sytuacja wygląda podobnie – zanim rozpocznie się sezon sportowy, należy przygotować ciało do podjęcia intensywnego wysiłku na stoku. 

Więcej na temat treningu siłowo – kondycyjnego dla sportowców przeczytasz tu:

http://www.bodyinfo.pl/kolarstwo-trening-silowo–wytrzymalosciowy-kolarza.a1233 

http://www.bodyinfo.pl/plywanie-przygotowanie-do-sezonu-czesc-i.a2275 

http://www.bodyinfo.pl/jazda-na-rolkach-przygotuj-sie-do-sezonu-rolkarskiego.a1873 

 

Dlaczego przygotowanie fizyczne jest tak ważne? Po pierwsze, dobra forma sprawi, że na stoku spędzać będziemy mogli wiele godzin dziennie i fizycznie podołamy temu wyzwaniu. Osoby, które nie są dobrze przygotowane siłowo i kondycyjnie do sezonu snowboardowego, często schodzą ze stoku po kilku zjazdach bo źle znosza większy wysiłek. Po drugie, osoby wytrenowane czerpią dużo wiekszą przyjemność z jazdy, no i zdolne są do tego by bardziej poszaleć na śniegu, szybciej uczyć się nowych rzeczy, efektywniej stawiać czoło kolejnym wyzwaniom. Osoby niewytrenowane, siłą rzeczy mają więcej ograniczeń fizycznych do realizowania się na desce. Po nad to warto pamiętać, że snowboardziści, którzy nie przygotowali swych ścięgien i mięśni do ostrego sezonu są dużo bardziej podatni na kontuzje i uracy. Czym mocniejsze mięśnie i bardziej sprężyste ścięgna, tym mniejsze prawdopodobieństwo kontucji. 

 

O tym jak przygotowywać do sezonu powinni się snowboardziści i narciarze pisaliśmy już na portalu: www.bodyinfo.pl kilkakrotnie. Poniżej przypominamy te informacje.

 

O tym jakie ćwiczenia wykonywać przed sezonem snowboardowym przeczytaj tu: 

http://www.bodyinfo.pl/snowboard-zacznij-sezon-na-sucho.a1426 

 http://www.bodyinfo.pl/sporty-zimowe-przygotuj-nogi-do-sezonu.a1008 

 

Generalnie trening podzielony powinien być na: wytrzymałościowo – wydolnościowy, siłowy i gimnastyczny.

Ten pierwszy polegać powinien na regularnym wykonywaniu ćwiczeń kardio, a więc pobieganiu przez 40 minut w terenie lub na bieżni stacjonarnej, pojeżdżeniu na trenarzerze (orbitreku, narciarzu) przez godzinę lub popedałowaniu na rowerku stacjonarnym przez 30 minut. Tego typu sesje odbywac się powinny 2-3 razy w tygodniu przez conajmniej 4 tygodnie.

   TRENING KARDIO 

 

Trening siłowy powinien składać się z dwóch ważnych elementów: treningu ogólnosprawnościowego, polegającego na przećwiczeniu wszystkich partii mięśniowych oraz z treningu nóg – wszystkich mięśni kończyn dolnych.

Ten pierwszy element przebiegać powinien w następujący sposób: Najpierw wykonujemy ćwiczenia na klatkę piersiową, plecy i barki, a potem na: biceps, triceps i brzuch. Tan drugi element to bogata paleta ćwiczeń na mięśnie czterogłowy i dwugłowy uda, a także na pośladki i łydki. Takie sesje wykonywane powinny być 3 razy w tygogniu przez conajmniej 4 tygodnie.  

   Znalezione obrazy dla zapytania rozpiętki TRENING SIŁOWY Znalezione obrazy dla zapytania ćwiczenia na biceps

 

Znalezione obrazy dla zapytania przysiady ze sztangielkami   TRENING NÓG   Znalezione obrazy dla zapytania ćwiczenia nogi

 

 

Trzecia część treningu to ćwiczenia gipkościowo – gimnastyczne. Chodzi w nich o porozciąganie ścięgien i uczynienia ciała bardziej elastycznym. Dzięki temu, że jesteśmy wygimnastykowani, możemy łatwiej uczyć się rozmaitych figur na desce. Ponad to, elastyczne i rozciągnięte mięsnie i ścięgna uchronim nas przed naciągnięciami mięśni i innnymi urazami sportowymi. Wykonuj więc codziennie różne rodzaje skłonów i szpagatów, a także mostki i „kołyski”.

 

Znalezione obrazy dla zapytania skłony w pozycji siedzącej  TRENING GIMNASTYCZNY Znalezione obrazy dla zapytania szpagat

 

 

Więcej na temat ćwiczeń na mięśnie nóg przeczytasz tu:

http://www.bodyinfo.pl/cwiczenia-na-miesnie-nog.a1479 

http://www.bodyinfo.pl/trening-nog-dla-zawodnikow-sportow-druzynowych.a1737 

 

Od tych dwóch spraw, a więc od zakupienia odpowiedniego sprzętu do snowboardu i przygotowania organizmu do zimowego szaleństwa warto przygodę ze snowboardingiem rozpocząć. Więcej informacji na temat tej pasjonującej dyscypliny sportu czytać na bieżąco możecie na naszym portalu w kategorii: REKREACJA.

 

 

Jako drugi krok na drodze przygotowań do przygody z deską proponujemy zapoznanie sie z naszymi lekcjami snowboardingu na www.bodyinfo.pl. Szczególnie polecamy artykuły traktujące o pierwszych razach na stoku.

 

Poniżej zamieszczamy ciekawe linki do tekstów o nauce jazdy na snowboardzie:

http://www.bodyinfo.pl/podstawy-jazdy-na-desce-snowboardowej.a1421 

http://www.bodyinfo.pl/snowboard-pierwsze-kroki-na-desce.a2083 

http://www.bodyinfo.pl/snowboard-podstawowe-umiejetnosci-na-desce.a2080 

http://www.bodyinfo.pl/snowboard-kolejna-lekcja-jazdy.a2123 

 

 

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Wam wkroczyć w SNOWBOARDOWY świat. Czytajcie nasz portal: www.bodyinfo.pl, a świat sportów zimowych nie będzie miał przed Wami tajemnic !!!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry