Jesteś tutaj
Dom > Fitness > Spalacze tłuszczu A-Z

Spalacze tłuszczu A-Z

Spalacze tłuszczu A-Z

Dietetyk Sportowy Tomasz Mrowiec

www.profi-dieda.pl

www.dieta-sport.pl 

 

Zaczynając walkę z zbędną tkanką tłuszczową, większość osób robi podstawowy błąd sięgając po kolorowe pigułki bez zagłębienia odpowiedniej wiedzy dotyczącej zdrowej i zbilansowanej diety oraz treningu.

Niestety, ale żaden naukowiec nie wymyślił dotychczas złotego środka, dzięki któremu moglibyśmy oglądać TV, obżerać się pizzą i jednocześnie chudnąć.

 

Tak więc, jeśli zaczynamy myśleć o redukcji wagi / rzeźbie sylwetki, nasze przygotowania musimy zacząć wpierw od ułożenia odpowiedniej diety i treningu a dopiero później od wybrania prawidłowego reduktora tłuszczu, który jest dodatkiem do całego planu działania.

 

Po co suplementy na redukcji

 

By nasza redukcja wagi / rzeźba sylwetki miała sens, włożony przez nas wysiłek powinien mieć jasno wyznaczony cel, który powinien być realizowany przy pomocy jakiejś strategii, która musi mieć jeden podstawowy walor – musi być skuteczna.

By obrana przez nas strategia była skuteczna (min. brak utraty tkanki mięśniowej, brak efektu jojo) musi uwzględniać 3 podstawowe jej filary:

  • Odpowiednią dietę
  • Odpowiedni trening
  • Odpowiednią suplementację

Prawidłowy dobór suplementów podczas redukcji wagi może w naprawdę dużej mierze wspomóc proces redukcji tkanki tłuszczowej oraz może być istotnym czynnikiem chroniącym nasze mięśnie w okresie niedoboru energetycznego.  

 

Kiedy stosować spalacze tłuszczu

 

Generalnie wszelkiego rodzaju spalacze tłuszczu na samym początku redukcji są zdecydowanie zbędne. Wiąże się to z faktem, iż w pierwszych etapach walki z niechcianą tkanką tłuszczową, dobrze zbilansowana dieta oraz przede wszystkim trening są dla naszego organizmu wystarczającym bodźcem, dzięki któremu radzi sobie świetnie bez żadnych dodatków. 

Oczywiście inaczej sytuacja będzie wyglądać u osób zaawansowanych, które przystępując do rzeźby sylwetki posiadają już w miarę niski poziom tkanki tłuszczowej oraz odpowiednią ilość ciężko wypracowanych mięśni. W takim przypadku suplementacja wskazana jest zaraz od momentu stosowania diety jak i treningu.

Reduktor tłuszczu powinniśmy wprowadzić do naszej suplementacji dopiero, gdy:

  • nasze efekty zaczynają być słabsze 
  • stosujemy dietę i trening minimum 3 tygodnie
  • lub też, gdy znacząco spada nam mobilizacja


Na jakie składniki zwrócić uwagę

Kupując reduktor tłuszczu niestety, ale bardzo często sugerujemy się nie składem, lecz nazwą i opakowaniem. Spowodowane jest to przede wszystkim nieznajomością składników oraz ich działaniem.

Oczywiście tak jak w przypadku suplementów na wzrost tkanki mięśniowej tak i podczas redukcji wagi obowiązuje nas zasada stażu treningowego oraz wcześniejszej styczności z tego typu składnikami.

Wniosek jest następujący:

  • osoba zaczynająca redukcję lub mająca znikomą styczność z termogenikami wybiera spalacz tłuszczu z składnikami „lżejszymi” (tudzież łagodniejszymi).
  • osoba zaawansowana, walcząca o niższy poziom tkanki tłuszczowej wybiera spalacz tłuszczu z składnikami mocniejszymi.

 

Lista składników na, które warto zwracać uwagę:

–        Kofeina

–        Ekstrakt Zielonej Herbaty

–        Wyciąg z czarnego pieprzu

–        Forskolin

–        L-tyrozyna

–        Guggulsterony

–        Hordeina (hordenine)

–        Ewodiamina (evodiamine)

–        Synefryna (synephrine)

–        Teobromina (theobromine)

–        Johimbina

–        Geranamina (1,3-Dimethylamylamine)

 

Jak dawkować dany spalacz

Jeżeli decydujemy się na spalacz tłuszczu X to najlepsza metoda dawkowania (bez względu na zawarte w nim substancje) to „metoda piramidalna”.

Polega ona wpierw na sprawdzeniu tolerancji na dany reduktor tłuszczu, a więc jeśli producent zaleca dawkę 2x1caps, to przez pierwsze 3dni zażywamy tylko 1caps.

Następnie dawkujemy wg zaleceniami producenta a dopiero przez ostatnie 5dni podwyższamy dawkę o 1caps.

Należy również pamiętać o naszym zdrowiu, a więc dawkę spalacza tłuszczu możemy zwiększać tylko i wyłącznie w wypadku braku niekorzystnych zmian w samopoczuciu oraz stanie zdrowia.

 

Nadciśnienie lub tarczyca a spalacze tłuszczu

Z racji, iż większość reduktorów zawiera w swoim składzie l-tyrozynę lub inne guggulsteroy, które znacząco wpływają na pracę tarczycy odradza się zażywanie tego typu suplementów w przypadku kłopotów z tarczycą.

Jeżeli chodzi o nadciśnienie to tylko w małych dawkach oraz po konsultacji z lekarzem.

Najlepszym rozwiązaniem w przypadku powyższych problemów będzie suplementacja prozdrowotna wzbogacona o CLA i/lub zieloną herbatę.

 

Suplementacja prozdrowotna podczas redukcji

 

CLA – posiada właściwości termogeninczne oraz pomaga w utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała. Idealny suplement dla osób zaczynających przygodę z suplementacją podczas odchudzania oraz dla osób z problemami zdrowotnymi typu nadciśnienie lub tarczyca.  

Zielona herbata – wspomaga odchudzanie poprzez ograniczenie wchłaniania tłuszczu. Polecana jest dla osób z nadwagą i otyłością, jako suplement wspomagający odchudzanie.

Wapń – jego wysoka zawartość w diecie pomaga w odchudzaniu oraz zapobiega otyłości i rozkładowi trójglicerydów w komórkach tłuszczowych. Jako do

Dawkowanie: do 2g na dzień, dzielone na 2 porcje (rano i wieczorem)

Omega-3 – zwiększają wrażliwość insulinową w naszych mięśniach oraz zmniejszają ją w komórkach mięśniowych, co przekłada się na lepsze zagospodarowanie kalorii.

Dodatkowo poprawiają pracę serca i regulują ciśnienie.

Dawkowanie: 3g/dziennie do posiłku bogatego w tłuszcz

Kompleks witamin – produkt od którego powinno zaczynać się suplementację, w szczególności podczas redukcji, gdyż dieta z ujemnym bilansem kalorycznym automatycznie narażona jest na większe niedobory witamin i minerałów.

 

 

 

Suplementacja dodatkowa podczas redukcji

 

Aminokwasy Rozgałęzione BCAA – jako suplement zwiększający regenerację jak najbardziej tak, natomiast jako ochrona przed utratą mięśni u osób o wysokim poziomie tłuszczu nie jest aż tak istotna.

Dawkowanie jako suplement regeneracyjny: 1,5g na 10kg wagi około-treningowo

Dawkowanie jako suplement antykatabolicznym (u osób poniżej 15%bf): 2-3g na 10kg wagi około-treningowo

 

Odżywka białkowa – jako uzupełnienie białka w diecie oraz po treningu w celach antykatabolicznych.

 

Kreatyna – tylko i wyłącznie u osób zaawansowanych, które wiedzą do czego służy i chcą ją użyć na redukcji do konkretnych celów jak np. utrzymanie parametrów siłowych.

Dodatkowo kretyna nawet na redukcji będą powodować, iż nasze mięśnie będą bardziej pełniejsze.

Dawkowanie: 5-10g/dziennie w 1-2 porcjach

 

 

 

Wybór spalaczy tłuszczu

 

Dla osób zaczynających przygodę z reduktorami tłuszczu / odchudzaniem:

–         Thermo Speed Extreme  

–         Thermo Stim

–         Thermo Fat Burner

–         Mega Fat Burners 

–         Clenburexin 

–         Meta-Burn EF 

–         Xtreme Thyrobur  

–         Lipoburn  

 

Dla osób już doświadczonych:

–         Heat Accelerated  

–         Ripped Freak 

–         Animal Cuts 

 

Dla osób zaawansowanych z niskim poziomem tkanki tłuszczowej:

–         Arson

–         Meta-Burn XTP 

–         Meltdown 

–         Redline Hardcore

–         Redline Black on Blue V.2 

 

Przykładowe zestawy na redukcję:

a) Podstawowy:

  • Reduktor z grupy 1
  • Odżywka białkowa
  • Zestaw witamin
  • Omega-3
  • Zielona herbata

b) Zaawansowany:

  • Reduktor z grupy 2
  • Odżywka białkowa
  • Zestaw witamin
  • Omega-3
  • BCAA (u osób poniżej 15% bf)
  • ZMA (w wersji plus)
  • Wapń (w wersji plus)

c) Ekspercki:

  • Reduktor z grupy 3
  • Odżywka białkowa
  • Zestaw witamin
  • Omega-3
  • BCAA
  • ZMA (w wersji plus)
  • Wapń (w wersji plus)
  • Jabłczan kreatyny lub jabłczan cytruliny (w wersji plus)

 

Dodaj komentarz

Do góry