Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Squash. Jak prawidłowo uderzać piłkę?

Squash. Jak prawidłowo uderzać piłkę?

To co w grze w squasha jest najważniejsze, a jednocześnie najtrudniejsze to prawidłowe uderzenie. Trudno pracować nad kondycją na parkiecie, a także nad strategią i taktyką gry, jeśli nie opanuje się najpierw poprawnego technicznie uderzenia. Niby każdy gracz wie jak to robić, ale w praktyce tylko niektórzy robią to naprawdę dobrze.

Poniższy tekst poświęcamy zatem nauce uderzania squashowej piłki z lekkością i siłą.

 

                                    

 

 

1. UCHWYT. Podstawą podstaw w zagadnieniu jakim jest poprawne uderzanie piłki jest prawidłowy uchwyt rakiety. Pisaliśmy już kiedyś o tym na łamach naszego portalu: http://www.bodyinfo.pl/prawidlowy-uchwyt-jako-podstawowy-nawyk-w-squashu.a632.

Dziś krótkie przypomnienie tej kwestii. Świetnym początkiem do pracy nad techniką poprawnego i czystego uderzenia jest uchwyt. Niech rakieta leży raczej na Twoich palcach niż na całej dłoni. Ideą jest, aby był to raczej lekki uchwyt typu „uścisk ręki” niż chwyt młotka. Upewnij się, że palec wskazujący jest umieszczony dość wysoko i tworzy literę V z kciukiem. Oba te palce są ważne, aby osiągnąć czucie jako, że grają główną rolę punktów kontaktowych w nadaniu właściwej pozycji rakiecie. Pozostałe palce pozostają swobodnie na rączce i zaciskają się tuż przed kontaktem rakiety z piłką. Sprawdź kiedy chwytasz rakietę czy jest mało miejsca pomiędzy dłonią i górną częścią uchwytu jak trzymasz rakietę pionowo. To swobodne, delikatne ustawienie przed i po uderzeniu jest kluczem do wyczucia piłki na naciągu w momencie jej z nim kontaktu. Inną ważną rzeczą jest, że taki „delikatny” chwyt rączki ma wpływ na swobodę ramienia i przedramienia. Jeśli ręka jest zaciśnięta na rączce, to mięśnie są napięte i blokują całość ruchu, także ramienia i przedramienia.

 

 

2. CZUCIE. Drugą ważną sprawą przy prawidłowym uderzeniu piłki jest tzw. czucie. Bez odpowiedniego czucia piłki nie ma możliwości generowania najlepszych uderzeń. Istotne jest to by odpowiednio dopasować prędkość swingu, siłę uchwytu, a także moment napięcia mięśni przedramienia. Dzięki temu sprawimy, że piłka dotrze tam gdzie chcemy i tak jak chcemy, choć jest to faktycznie bardzo trudne. Dobry gracz potrafi zagrać odpowiednio mocno, dobrać odpowiednią wysokość i kąt uderzenia, aby osiągnąć założony rezultat. Jest to połączenie świadomości jak należy uderzać z odpowiednią techniką, która to zapewnia. Dzięki tym dwóm umiejętnościom mamy pełen wachlarz uderzeń pozwalających dominować na korcie. 

 

 

3.TEMPO. Kolejną kluczową częścią doskonałych uderzeń najlepszych graczy jest odpowiednie tempo swingu i poruszania się. Kiedy mówimy o tempie często myślimy raczej o muzyce, jednak oglądając czołowych sportowców również możemy mówić o odpowiednim rytmie i tempie. Cały swing ma swoje tempo, od samego początku, czyli od przygotowania rakiety, poprzez samo uderzenie aż do wykończenia. Jeżeli występuje utrata płynności na którymkolwiek etapie, nie ma możliwości uzyskania maksymalnej siły i łatwości uderzenia. Bardzo użyteczne jest zsynchronizowanie naszego swingu z płynnym poruszaniem się po korcie tak, aby rakieta była ustawiona gotowa do uderzenia zaraz przed ostatnim krokiem do piłki. Niekorzystne jest zarówno zbyt wczesne przygotowanie rakiety jak i zbyt późne w stosunku do poruszania się do piłki. Może być użyteczne głośne liczenie w momencie obciążania stóp w trakcie ruszania do piłki. W ten sposób rytm można zarówno wyczuć i usłyszeć, jak i połączyć to z przygotowaniem swingu, np.: jeden – dwa – trzy – cztery – uderzenie! W momencie wykończenia swingu mięśnie powinny być rozluźnione zaraz po uderzeniu piłki. Można to porównać do wypuszczenia powietrza z płuc. Ta część swingu jest tak samo istotna jak jego przygotowanie, gdyż wspomaga rozluźnienie oraz ułatwia powrót na T.

 

 

4. TIMING. Ważne jest co robisz na korcie, ale równie ważne jest też kiedy to robisz. Time odgrywa dla poprawności uderzenia bardzo ważną rolę. Odpowiedni moment uderzenia piłki ma oczywiste znaczenie dla poprawności uderzenia. Zawsze staraj się uderzać piłkę w jej najwyższym koźle. Jest to tzw. moment nieważkości, kiedy piłka już się nie wznosi ani jeszcze nie opada. 

Porada jak trenować: Trenując z partnerem podrzucaj od dołu piłkę w różne części kortu. Celem jest złapanie piłki w jej najwyższym koźle, nie wcześniej i nie później. Dla zagrań wolejem staraj się uderzyć piłkę zanim zacznie ona opadać. Staraj się ją trafić w najwyższym możliwym punkcie. Obie powyżej podane wskazówki mają zachęcić gracza do uderzenia piłki w odpowiednim momencie (połączenie podbiegnięcia do piłki w odpowiednim czasie oraz jej kontakt z rakietą).

 

 

5. SIŁA. Aby osiągnąć właściwą technikę uderzeń oraz najlepszy sposób poruszania się na korcie czucie i opanowanie jest równie ważne jak siła mięśni. I aby rozwinąć równowagę pomiędzy tymi procesami musimy mieć doskonałą świadomość własnego ciała. Musimy dobrze czuć rakietę w dłoni oraz nasze stopy na parkiecie podczas ruchu. Wtedy możemy nauczyć nasze ciało jak aktywować nasze mięśnie, aby doprowadzać do idealnych zagrań.

 

                                             

 

 

Wskazówki:
1. Przygotowanie uderzenia musi współgrać z odpowiednim poruszaniem się do piłki.
2. Jako, że ostatni krok powinien być połączony z uderzeniem, pamiętaj, żeby skoordynować swing z tempem gry.
3. Pozwól sobie na płynne wykończenie swingu po uderzeniu oraz połącz to z płynnym powrotem do punktu T

 

Dodaj komentarz

Do góry