Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-09-01 08:42
A  A  A

Stretching. Na czym to polega?

Stretching. Na czym to polega?

 

Stretching to nic innego jak rozciąganie mięśni. Jest to bardzo ważny element zarówno ćwiczeń kulturystyczno – siłowych, jak i aerobowo – biegowych. Jak wiadomo, każdy trening powinien zaczynać się rozgrzewką, która ma za zadanie zaadaptować organizm do wysiłku fizycznego. Stretching może być stosowany jako część rozgrzewki mająca na celu rozciągnięcie mięśni i ścięgien. Zdecydowanie powinien być jednak stosowany jako ostatnie pięć minut treningu pozwalające organizmowi się schłodzić i zregenerować. Ale to nie wszystkie formy jakie przybrać może stretching.

 

Coraz częściej jest on stosowany jako oddzielne ćwiczenia, wykonywane dla poprawy gibkości i elastyczności. W rozmaitych klubach fitness obok zajęć takich jak: popularny aerobik, wchodząca w modę zumba, czy tradycyjny step, organizowane zaczynają być także godzinne sesje stretchingu. Owe ćwiczenia rozciągające przybierają charakter osobnej dyscypliny.

 

A oto wykaz najpopularniejszych ćwiczeń stretchingowych:

 

1. ROZCIĄGANIE MIĘŚNI DWUGŁOWYCH UD, TYLNYCH AKTONÓW MIĘŚNI NARAMIENNYCH, PROSTOWNIKÓW GRZBIETU I MIĘŚNI NAJSZERSZYCH GRZBIETU - Ćwiczenie to można wykona na dwa sposoby: z siadu oraz z pozycji stojącej. Ważne jest aby w pierwszej fazie ćwiczenia plecy były proste, dopiero w końcowej pozycji, przy sięgnięciu palcami do stawu skokowego, można wygiąć odcinek piersiowy kręgosłupa w fizjologiczną kifozę, co pomoże jeszcze mocniej rozciągnąć prostowniki pleców.

Jeśli ćwiczenie odbywa się w pozycji siedzącej na podłodze (lub macie), nogi muszą mocno przylegać do podłoża, a stopy być zadarte do góry i złączone ze sobą. Przy powolnym skłonie tułowia dłonie należy przyciągać do stóp. Ruch ten wykonuje się w ten sposób, aby tułów w fazie końcowej był w pozycji równoległej do nóg. Kolana muszą być proste, nie wolno ich zginać.

Jeśli ćwiczenie wykonywane jest w pozycji stojącej, to ma ono charakter tradycyjnych skłonów, znanych jeszcze z czasów lekcji W-Fu. Obowiązują tu jednak podobne zasady, jak w przypadku pozycji siedzącej: plecy muszą być proste, kolan nie wolno uginać. Rozkrok powinien być większy niż szerokość bioder. Miednice wypycha się ku tyłowi, co zapewni napięcie mięsni pośladkowych oraz maksymalnie rozciągnie mięśnie dwugłowe ud. Z tej pozycji wykonać należy skłon tułowia, próbując dotknąć podłoża.

 

2. ROZCIĄGANIE MIĘŚNI DWUGŁOWYCH UD, MIĘŚNI PROSTOWNIKÓW PLECÓW, MIĘŚNIA NAJSZERSZEGO GRZBIETU, MIĘŚNI KLATKI PIERSIOWEJ, TYLNYCH AKTONÓW MIĘŚNI NARAMIENNYCH I TRICEPSÓW –  Pozycja stojąca, rozkrok większy niż szerokość bioder, kolana proste. Miednicę wypycha się ku tyłowi, co zapewni napięcie mięśni pośladkowych oraz maksymalnie rozciągnie mięśnie dwugłowe ud. Tułów powoli zginany jest ku dołowi. Jest to ćwiczenie asymetryczne. Na przemian prawą ręką dotyka się lewej stopy, a drugą rękę unosi się w tym czasie ku górze, co zapewni rozciągnięcie mięśni klatki piersiowej. A następnie następuje zmiana ręki – lewa ręka dotyka stopy, a prawa jest uniesiona.

 

3. ROZCIĄGANIE WEWNĘTRZNYCH MIĘSNI UD, MIĘŚNI DWUGŁOWYCH UD, MIĘŚNI SKOŚNYCH BRZUCHA, MIĘSNI NAJSZERSZYCH GRZBIETU, PROSTOWNIKÓW GRZBIETU ORAZ TYLNYCH AKTONÓW MIĘSNI NARAMIENNYCH – Ćwiczenie wykonuje się siedząc na podłodze (lub macie). Jedną nogę należy zgiąć w kolanie tak aby stopa znajdowała się blisko pachwin, drugą trzymać wyprostowaną na bok. Plecy proste. Z tej pozycji wykonuje się skłon, chwytając palce wyprostowanej nogi oburącz. Po rozluźnieniu, należy to samo ćwiczenie wykonać dla przeciwnej strony.

 

4. ROZCIĄGANIE MIĘŚNI DWUGŁOWYCH UD I MIĘŚNI SKOŚNYCH BRZUCHA – Należy wykonać wykrok jedną nogą do boku, a następnie wyprostować tę nogę w kolanie, drugą nogę natomiast trzymać ugiętą, skierowaną w drugą stronę. Jedna ręka powinna być podparta powyżej stawu kolanowego na wyprostowanej nodze. Druga ręka położona musi być na boku (nad biodrem). W takiej pozycji następuje pochylenie się w kierunku nogi wyprostowanej. 

 

Regularne wykonywanie tego typu ćwiczeń stretchingowych gwarantuje doskonałą gibkość, giętkość, elastyczność i wysoki poziom wygimnastykowania. 

Rozciąganie dla biegaczy w pigułce

Rozciąganie, to zmora wielu amatorów. To hasło, które pojawia się w biegowych portalach, czasopismach i w rozmowach z biegaczami. Widok rozciągających ...czytaj dalej »
Rozciąganie dla biegaczy w pigułce
2013-10-19

Trenuj giętkość i elastyczność!

UTRZYMUJ ZDROWE ORAZ ELASTYCZNE STAWY I MIĘŚNIE! Dlaczego gibkość i elastyczność są tak ważne? ...czytaj dalej »
Trenuj giętkość i elastyczność!
2013-01-16

Rzeźbienie ciała za pomocą taśmy elastycznej!

Jedni to nazywają taśmą treningową, inni gumą pilates. Przyrząd jest niebywale prosty, a przy tym niedrogi w zakupie. Firmy SPOKEY i LAUBR SPORT, o pr ...czytaj dalej »
Rzeźbienie ciała za pomocą taśmy elastycznej!
2013-01-09
Powiązane artykuły
Ćwiczenia na łydki, uda i pośladki

Ćwiczenia na łydki, uda i pośladki

Piękne, jędrne ciało to coś, o czym marzy każda kobieta. Największą wagę kobiety najczęściej przywiązują do własnych ud i pośladków. Większo
2012-11-19 12:30
Sporty zimowe. Przygotuj nogi do sezonu.

Sporty zimowe. Przygotuj nogi do sezonu.

Co wspólnego mają z sobą narty, snowboard i łyżwy? Wszystkie wymagają mocnych nóg. Za półtora miesiąca zaczyna się sezon na sporty zimowe. W
2012-10-10 21:20
Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa

Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa

Pływanie synchroniczne-sport korzystny dla zdrowia i rozwoju dziecka
2012-09-08 12:56
Smukłe ciało bez chwili nudy-Orbitrek

Smukłe ciało bez chwili nudy-Orbitrek

Wraz z wzrostem popularności wśród ludzi zdrowego i aktywnego trybu życia, powstało wiele urządzeń mających ułatwić i urozmaicić ćwiczenia.
2012-09-08 11:23
Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!
2012-09-03 12:45
Gimnastyka w wodzie

Gimnastyka w wodzie

Ćwiczenia w basenie nie obciążają układu kostno-stawowego, dlatego tę formę ruchu poleca się przy problemach z kręgosłupem, zaawansowanej os
2012-06-19 15:02
Europe Sport Power 2017

Europe Sport Power 2017

Europe Sport Power to targi fitness i największe zawody kulturystyczne w Polsce.
2017-02-14 13:15
Fit sernik na zimno - przepis

Fit sernik na zimno - przepis

Przepis na nisko-węglowodanowy sernik, który sprawdzi się idealnie w okresie redukcji wagi ciała.
2016-12-13 10:47
TAD 600 - złoty antyoksydant

TAD 600 - złoty antyoksydant

Ostatnio dość często można uslyszeć o złotym środku antyoksydacyjny - TAD 600
2016-12-10 10:37
Wyniki  "Olympia Amateur" San Marino

Wyniki "Olympia Amateur" San Marino

W dniach 2-5.12.2016 odbyła się kolejna edycja "Olympia Amateur" w San Marino. Kolejne ważne medale trafiają w ręce Polaków.
2016-12-07 10:27
Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe mają za zadanie przede wszystkim poprawić jakość i siłę uchwytu przy ćwiczeniach z podnoszeniem głównie wolnych ciężarów, a
2016-11-29 11:40
Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Nie od dziś wiadomo, że stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie. Ale dlaczego tak się dzieje?
2016-11-24 12:20
Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - sztuczne podnoszenie wydolności fizycznej i psychicznej zawodnika metodami wykraczającymi poza normalne. Za doping uważa się metody
2016-11-22 12:57
Superkompensacja - droga do wzrostu formy

Superkompensacja - droga do wzrostu formy

Najistotniejszym elementem treningu warunkującego wzrost formy sportowej a tym samym określonych funkcji motorycznych jest SUPERKOMPENSACJA.
2016-11-16 14:33
Wyniki Mistrzostw Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej

Wyniki Mistrzostw Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej

W dniach 04-07.11.2016r w Benidorm w Hiszpanii odbyły się Mistrzostwa Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej. Wsród pol
2016-11-08 11:42
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499