Jesteś tutaj
Dom > Crossfit > Superkompensacja – droga do wzrostu formy

Superkompensacja – droga do wzrostu formy

Najistotniejszym elementem treningu warunkującego wzrost formy sportowej a tym samym określonych funkcji motorycznych jest SUPERKOMPENSACJA. Superkompensacja to okres zwiększonej wydolności po okresie wypoczynku, który następuje po treningu i powrocie do homeostazy (stanu wyjściowego). Prawidłowe wykorzystanie efektu superkompensacji polega na takim przeciążaniu organizmu treningiem, aby ten zareagował wyższym poziomem homeostazy. Taki nowy stan wyjściowy organizmu stwarza większe możliwości treningowe i poprawia wzrost sprawności fizycznej. Faza superkompensacji jest tym czasem, w którym sportowiec powinien zastosować kolejny bodziec treningowy podobny do tego, który ją wywołał.

Efekt superkompensacji można zobrazować w bardzo prosty sposób:
PRACA -> REGENERACJA -> SUPERKOMPENSACJA (odbudowa z nadmiarem).

Zjawisko superkompensacji zależy od:
– intensywności wysiłku,
– głębokości zmęczenia,
– jakości wypoczynku.

Orientacyjny czas odnowy organizmu następuje przeciętnie:
– po treningu siłowym – po 48h
– po treningu wytrzymałościowym – po 48-72h
– po intensywnym wysiłku szybkościowym – po 24-48h

Pamiętajmy, że podjęcie wysiłku w fazie nie zakończonej odnowy w dłuższym wymiarze czasu prowadzi do powstania przemęczenia.

Trener personalny: Sebastian Strokosz

Do góry