Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Tauryna

Tauryna

Tauryna jest aminokwasem, jednakże innym od tych, które budują białka mięśniowe. Spowodowane jest to tym, iż jej grupa kwasowa nie pochodzi od organicznego kwasu karboksylowego, lecz od siarkowego, który jest nieorganiczny.

Zatem tauryna jest aminokwasem niebiałkowym a jej mechanizm działania antykatabolicznego jest odmienny.

 

Ciekawostka:

Tauryna stanowi 1/1000 masy ciała człowieka, z czego najwięcej zgromadzone jest w mięśniach szkieletowych (żaden inny wolny aminokwas nie osiąga, aż tak wysokie stężenia w organizmie! )

  

Tauryna – fakty

Aby uzupełnić pulę tauryny nasz organizm musi dziennie pozyskać jej około 4g.

Połowę z tej dawki jesteśmy wstanie uzupełnić z pożywienia, natomiast resztę organizm samodzielnie odtwarza z cysteiny i metioniny – aminokwasów pozyskiwanych głównie z degradacji białek mięśniowych (w podobny sposób powstają także inne pochodne aminokwasów np. kreatyn i karnityna).

Okazuje się, że białka mięśniowe zawierają bardzo mało metioniny i cysteiny, a więc nasz organizm musi rozłożyć bardzo wiele białek, aby zabezpieczyć całkowitą odbudowę tauryny.

Wytworzenie zaledwie 1g tauryny powoduje utratę aż 120g białek mięśniowych, natomiast synteza 1g kreatyny lub karnityny „kosztuje” nasz organizm utratę około 40g białek. Z powyższego porównania jasno wynika, że organizm degraduje najwięcej białek właśnie dla odbudowy tauryny, zatem aminokwas ten najsilniej limituje katabolizm.

 

Tauryna a kreatyna

Z uwagi na stosunkowo szeroką współpracę tauryny z insuliną, należy ona do najskuteczniejszych transporterów kreatynowych. Kiedy kreatyna występuje w pożywieniu w niewielkiej ilości, stosunkowo łatwo przenika do komórek mięśniowych. Jeżeli jednak jest przyjmowana w większej ilości w postaci suplementu z przenikaniem do tkanki mięśniowej jest znacznie gorzej. Insulina istotnie wspomaga proces transportu i gromadzenia kreatyny w komórkach mięśniowych, dlatego też substancje stymulujące insulinę stały się ważnymi dodatkami do kreatyny.

Tauryna może być stosowana jako sygnał dla insulinowego transportu kreatyny zarówno samodzielnie, jak i w połączeniu z glukozą. Dlatego też tauryna jest częścią składową prawie wszystkich złożonych preparatów kreatynowych.

 

Funkcje tauryny:

  • Jest znaczącym depozytem azotu, dzięki czemu wspomaga utrzymanie zrównoważonego oraz dodatniego bilansu azotowego ( ujemny bilans azotowy, świadczy o wzmożonej degradacji białek ustrojowych)
  • Ogranicza wytwarzanie hormonu serotoniny, który sprzyja aktywacji przemian katabolicznych
  • Działa „oszczędzająco” na metionine i cysteine  przez co hamuje proces degradacji tkanki mięśniowej
  • Hamuje reakcje wolnorodnikowe, nasilające proces uszkodzeń włókien mięśniowych
  • Pobudza syntezę hormonów anabolicznych: somatotropiny i insuliny
  • Zwiększa wrażliwość na działanie insuliny
  • Stabilizuje i chroni ściany komórek

 

Dawkowanie

Taurynę zaleca się przyjmować w dawkach wynoszących 3000-5000mg dziennie.

Pora dawkowania tauryny zależna jest od naszego celu:

 

Sporty siłowe oraz szybkościowe – ok. 30-45 min. przed treningiem (najlepiej w połączeniu z kofeiną)

Wzrost masy i siły mięśniowej – bezpośrednio po wysiłku (najlepiej w połączeniu z kreatyną)

Sporty wytrzymałościowe i regeneracja – bezpośrednio po wysiłku (najlepiej z antyoksydantami i lecytyną)

 

autor: Dietetyk Sportowy Tomasz Mrowiec

 

Aby otrzymać profesjonalny trening i dietę dostosowaną do Twoich indywidualnych potrzeb odwiedź www.profi-dieta.pl

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry