Jesteś tutaj
Dom > Bieganie > TRAIL ULTRA. Część III. Ultrapaliwo

TRAIL ULTRA. Część III. Ultrapaliwo

Źródło tekstu:

Magazyn: RUNNER’S WORLD

 

Poprzednie dwie części artykułu o biegach na ULTRA dystansach traktowały o przygotowaniu mentalnym, fizycznym i duchowym to wielokilometrowego biegu terenowego. Część pierwsza poświęcona była strategii startów w ULTRA trailu, a więc ustaleniu celu i przygotowaniu taktyki biegu. W drugiej części mowa była o psychice, a więc bardzo mocnej sile woli i sile charakteru. Część trzecia artykułu mówić będzie o ULTRA paliwie, a więc o tym skąd wziąć energię by tak hardcorowy bieg wytrzymać. Zapraszamy do lektury!

 

Na Ultramaratonach mamy do czynienia z zupełnie inną specyfiką wysiłku i pobierania energii niż podczas maratonu, kiedy zawodnik pokonuje go na przykład w czasie 2:30. Paliwem dla organizmu podczas ekstremalnie długich biegów są głównie kwasy tłuszczowe pochodzące z własnej tkanki. Zawodnicy raczej truchtają, nie ma mowy o szybkim biegu. W organizmie zachodzą wtedy przemiany tlenowe jak podczas wolnego, długiego treningu w niedzielę. Do tego liczy się głow, determinacja i wcześniejsze przygotowanie organizmu do sięgania po rezerwy tłuszczowe. Przeciętny organizm spala około 8000 kcal w czasie ULTRA biegu. Z jedzenia liofilizowanego pozyskuje jedynie 2500 kcal dziennie. Resztę organizm pobiera ze zmagazynowanego tłuszczu.

 

 

 

ZAPASY

Biegacze ULTRA muszą zabrac trochę własnego paliwa ze sobą. Niekoniecznie przyda się opona tłuszczowa na brzuchu – to zbyt duży balast. Zaawansowani maratończycy maja około 4% tkanki tłuszczowej. To zdecydowanie za niski poziom na Ultramaratony. Zaleca się by jej poziom u biegaczy ULTRA sięgał 6-7%.

 

 

PLECAK I BUFET

Na największych biegach ULTRA TRAIL świata trzeba samemu nieść jedzenie przez kilka dni, dlatego sprowadza się ono do wysokoenergetycznych liofizatów, czyli spreparowanego pokarmu, z którego usunięto wodę. Chodzi o szybkie i efektywne dostarczanie organizmowi kalorii bez konieczności obciążania żołądka i plecaka. Ale to i tak nie rekompensuje gigantycznego wydatku energetycznego – po biegu ULTRA zawodnicy chudną o kilka kilogramów. Trochę łatwiej maja zawodnicy startujący w zawodach trailowych w których korzystać można z bufetów na trasie. Menu jest na takich zawodach zupełnie inne niż w przypadku tradycyjnych maratonów – oprócz owoców i słodkich ciastek, można zjeść ciepłą zupę lub napić się zimnej coli.

Wielu zawodników jednak nie jest w stanie na trasie spożywać posiłków – pojawiają się torsje i osłabienia. Jak temu zaradzić? Jedyny sposób to przeczekać kryzys, zwolnić, troszkę odpocząć, zjeść ciepły posiłek i biec dalej. Przetestuj podczas najdłuższych treningów, co Ci „wchodzi” podczas morderczego biegu, po czym dobrze się czujesz i czego domaga się Twój organizm.

Przeczytaj także poniższy artykuł:

http://www.bodyinfo.pl/jedzenie-na-czas-czyli-paliwo-biegacza.a2054 

 

 

WODA I SUPLE

Już 2% odwodnienia organizmu powoduje spadek wydolności organizmu, a 1% odwodnienia zwiększa tętno o 2-4 uderzenia na minutę. Z drugiej strony nadmiar wody wypłukuje elektrolity i powoduje spadek mocy. Podstawa to regularne i systematyczne dostarczanie płynów – od 0,5 do 0,7 litra na godzinę. Zaplanuj przed biegiem, uwzględniając wagę i temperaturę, co ile minut będziesz pić, jeść, dostarczać suple i trzymaj się założeń. Na 83 kilometrze zmęczenie będzie tak wielkie, że zmuszony będziesz działać jak automat.

Nie wystarczy sama sól. Potas jest głównym składnikiem mineralny występującym w komórce, natomiast sód w płynach ustrojowych. Te dwa pierwiastki regulują gospodarkę wodna w organizmie i odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie mięśni, serca oraz nerwów. W diecie biegacza bardzo ważna jest zatem równowaga sodu i potasu, a duży pobór tych pierwiastków w biegach ULTRA powoduje, że trzeba je dostarczać w postaci suplementów. Idealne proporcje maja tu napoje izotoniczne. 

 

 

DYSTANS

125 km

ILOŚĆ SPALONYCH KALORII?

8000 km

WODA

0,5-0,7 l / godzinę

POTAS

1500 mg

KOFEINA

300 mg/ godzinę

 

 

Artykuł powstał dzięki życzliwości

miesięcznika: Runner’s World

http://www.runners-world.pl/ 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry