Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-08-24 10:56
A  A  A

Trening a układ kostny

Trening a układ kostny

Wpływ treningu kulturystycznego na układ kostny

Układ kostny stanowi funkcję podporową i ochronną organizmu. Pełni rolę biernego narządu ruchu, niemniej jednak podczas systematycznie uprawianych ćwiczeń siłowych, w tkance kostnej zachodzą istotne zmiany.
Kość jest żywą tkanką, która podlega stałej przebudowie, wymianie soli mineralnych, modelowaniu i przystosowaniu do aktualnej sytuacji biomechanicznej, biologicznej-zależnie od potrzeb ruchowych i obciążenia narządu ruchu. Bodźcem do wzmacniania kości i odkładania soli mineralnych jest przerywany ucisk mechaniczny i rozciąganie, zachodzące podczas ruchu.
Systematyczny trening przede wszystkim przyspiesza i reguluje prawidłowy rozwój kości, szczególnie jeśli chodzi o ich długość i grubość. Zmiany potreningowe oddziałują również na strukturę tkanki kostnej oraz na skład chemiczny kości.

Wysiłek fizyczny a układ kostny- zalety:

Wpływa pozytywnie na beleczki kostne, powoduje wzrost wytrzymałości biomechanicznej kości. W wieku do 30 roku życia stanowi bardzo ważny czynnik profilaktyki osteoporozy 

Urazy sportowców:

Sportowcom dokuczają różne dolegliwości, które są konsekwencją przeciążeń i urazów. Najniebezpieczniejszymi są urazy kości. Kościec człowieka podlega uszkodzeniom podczas forsownego treningu. Przeciążenia jakich ofiarą pada kościec są wynikiem powtarzanych lub zmiennych ruchów głównie w dyscyplinach takich jak narciarstwo, tenis, bieganie, kajakarstwo lub sportach zespołowych. Oprócz złamań częstą chorobą są także patologie układu kostnego.

Jak dochodzi do złamań?

Najczęstszym i bezpośrednim powodem złamań, są uderzenia, ale także przeciążenia. Mniej pośrednimi przyczynami są: dieta nie zawierająca odpowiedniej ilości wapnia oraz wiek. Szczytowa masa kości osiągana jest dopiero w wieku 25 lat i po pewnym czasie stopniowo się zmniejsza, warto mieć to na uwadze, zanim pojawią się problemy.

Jak zapobiegać złamaniom i zwyrodnieniom?

Na kości negatywny wpływ mają używki. Nikotyna, alkohol i kawa skutecznie je osłabiają, gdyż zaburzają proces wchłaniania wapnia. Powinniśmy uzupełniać w organizmie witaminy wzmagające kostnienie, oraz wapń. Nie zaszkodzą także suplementy.

W diecie wielu sportowców stwierdza się coraz wyraźniejsze niedobory składników mineralnych i witamin odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg procesu kościotworzenia. Dane te skłaniają do konieczności wprowadzania suplementowania diety preparatami farmakologicznymi wapnia i witaminy D3 (OSTEOBLOCK) oraz cynku i magnezu (ZMA). Zwiększone zapotrzebowanie na te składniki pokarmowe dotyczy zarówno sportowców dyscyplin wytrzymałościowych jak i sportów siłowych i szybkościowych.

5 ćwiczeń które dadzą ci siłę podczas biegu!

Niezależnie czy biegamy 800 metrów czy 100 kilometrów na każdym dystansie potrzebny jest nam zapas mocy i siły, który kształtujemy po przez proste ćwi ...czytaj dalej »
5 ćwiczeń które dadzą ci siłę podczas biegu!
2013-09-12

Podbiegi - biegowy sadomasochizm

Jesień i zima dla wielu z nas jest biegowym okresem, w którym kładziemy nacisk na kilometraż i poprawienie braków z poprzedniego sezonu. ...czytaj dalej »
Podbiegi - biegowy sadomasochizm
2013-06-12

TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM

TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM ...czytaj dalej »
TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM
2013-04-26
Powiązane artykuły
Ćwiczenia na mięśnie grzbietu

Ćwiczenia na mięśnie grzbietu

W poniższym artykule opisujemy i prezentujemy zestaw ćwiczeń na mięśnie grzbietu (na plecy).
2013-03-24 11:10
Trening nóg dla zawodników sportów drużynowych

Trening nóg dla zawodników sportów drużynowych

Silne i wytrzymałe nogi są atutem każdego piłkarza, siatkarza, koszykarza, czy szczypiornisty. Osoby uprawiające wytrzymałościowe dyscypliny
2013-02-05 17:17
CrossFit. Trening Tabata dla początkujących

CrossFit. Trening Tabata dla początkujących

16-minutowy trening Tabata dla początkujących
2013-01-22 11:39
Ćwiczenia na biceps i triceps

Ćwiczenia na biceps i triceps

Duży biceps jest marzeniem każdego faceta. Często właśnie chęć zwiększenia mięśni bicepsu jest bodźcem do rozpoczęcia treningu. W poniższym
2012-11-27 15:40
Świetna sylwetka osiągnięta w przyjemny sposób – orbitrek. LAUBR

Świetna sylwetka osiągnięta w przyjemny sposób – orbitrek. LAUBR

Firma LAUBR SPORT, która specjalizuje się w sprzęcie sportowym przygotowała w swojej nowej kolekcji dwa warte uwagi modele trenażerów elipty
2012-11-23 10:47
Recepta na piękny brzuch

Recepta na piękny brzuch

W poniższym tekście prezentujemy dziewięć ćwiczeń na brzuch, które z powodzeniem możesz wykonywać w domu, bez użycia jakiegokolwiek przyrząd
2012-11-22 08:20
Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 2

Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 2

Cześć 2 - TRENING
2012-10-30 21:06
Jak zmotywować się do ostrego treningu?

Jak zmotywować się do ostrego treningu?

Motywacja jest to stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania, to wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologi
2012-09-11 11:23
Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa

Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa

Pływanie synchroniczne-sport korzystny dla zdrowia i rozwoju dziecka
2012-09-08 12:56
Trening dla kobiety lepszy niż dieta!

Trening dla kobiety lepszy niż dieta!

Jeżeli chcesz mieć chudsze biodra, uda czy brzuch albo trochę więcej mięśni, powinnaś ćwiczyć co najmniej dwa razy w tygodniu
2012-09-06 13:59
Ćwiczenia z Hula Hop!

Ćwiczenia z Hula Hop!

Kojarzy się zapewne z zabawami z dzieciństwa ale jest to jednocześnie świetny sprzęt gimnastyczny. I co istotne – można mieć to w domu i kie
2012-09-05 11:25
Przetrenowanie - poważny problem!

Przetrenowanie - poważny problem!

Przetrenowanie jest problemem występującym najczęściej wśród kulturystów, trójboistów i ciężarowców.
2012-09-04 13:46
Pięć błędów ososby odchudzajacej się

Pięć błędów ososby odchudzajacej się

Pięć błędów ososby odchudzajacej się
2012-09-03 15:50
Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!
2012-09-03 12:45
Popularne błędy osób początkujących

Popularne błędy osób początkujących

Prezentujemy wam sześć najczęściej popełnianych błędów przez początkujących.
2012-08-29 16:01
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy Junaków 46
[email protected]
NIP: 6462632499