Jesteś tutaj
Dom > Zdrowie > Trening a układ kostny

Trening a układ kostny

Wpływ treningu kulturystycznego na układ kostny

Układ kostny stanowi funkcję podporową i ochronną organizmu. Pełni rolę biernego narządu ruchu, niemniej jednak podczas systematycznie uprawianych ćwiczeń siłowych, w tkance kostnej zachodzą istotne zmiany.
Kość jest żywą tkanką, która podlega stałej przebudowie, wymianie soli mineralnych, modelowaniu i przystosowaniu do aktualnej sytuacji biomechanicznej, biologicznej-zależnie od potrzeb ruchowych i obciążenia narządu ruchu. Bodźcem do wzmacniania kości i odkładania soli mineralnych jest przerywany ucisk mechaniczny i rozciąganie, zachodzące podczas ruchu.
Systematyczny trening przede wszystkim przyspiesza i reguluje prawidłowy rozwój kości, szczególnie jeśli chodzi o ich długość i grubość. Zmiany potreningowe oddziałują również na strukturę tkanki kostnej oraz na skład chemiczny kości.

Wysiłek fizyczny a układ kostny- zalety:

Wpływa pozytywnie na beleczki kostne, powoduje wzrost wytrzymałości biomechanicznej kości. W wieku do 30 roku życia stanowi bardzo ważny czynnik profilaktyki osteoporozy 

Urazy sportowców:

Sportowcom dokuczają różne dolegliwości, które są konsekwencją przeciążeń i urazów. Najniebezpieczniejszymi są urazy kości. Kościec człowieka podlega uszkodzeniom podczas forsownego treningu. Przeciążenia jakich ofiarą pada kościec są wynikiem powtarzanych lub zmiennych ruchów głównie w dyscyplinach takich jak narciarstwo, tenis, bieganie, kajakarstwo lub sportach zespołowych. Oprócz złamań częstą chorobą są także patologie układu kostnego.

Jak dochodzi do złamań?

Najczęstszym i bezpośrednim powodem złamań, są uderzenia, ale także przeciążenia. Mniej pośrednimi przyczynami są: dieta nie zawierająca odpowiedniej ilości wapnia oraz wiek. Szczytowa masa kości osiągana jest dopiero w wieku 25 lat i po pewnym czasie stopniowo się zmniejsza, warto mieć to na uwadze, zanim pojawią się problemy.

Jak zapobiegać złamaniom i zwyrodnieniom?

Na kości negatywny wpływ mają używki. Nikotyna, alkohol i kawa skutecznie je osłabiają, gdyż zaburzają proces wchłaniania wapnia. Powinniśmy uzupełniać w organizmie witaminy wzmagające kostnienie, oraz wapń. Nie zaszkodzą także suplementy.

W diecie wielu sportowców stwierdza się coraz wyraźniejsze niedobory składników mineralnych i witamin odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg procesu kościotworzenia. Dane te skłaniają do konieczności wprowadzania suplementowania diety preparatami farmakologicznymi wapnia i witaminy D3 (OSTEOBLOCK) oraz cynku i magnezu (ZMA). Zwiększone zapotrzebowanie na te składniki pokarmowe dotyczy zarówno sportowców dyscyplin wytrzymałościowych jak i sportów siłowych i szybkościowych.

Dodaj komentarz

Do góry