Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2014-09-17 22:00
A  A  A

Trening funkcjonalny jako ideologia i styl życia

Trening funkcjonalny jako ideologia i styl życia

Trening funkcjonalny, głównie CrossFit, to nie tylko rodzaj sportu i forma aktywności fizycznej, ale również ideologia. Trening funkcjonalny zmienia osobowość, przez którą ciało i dusza przechodzą niezwykłe zmiany.

 

ZALETY TRENINGU FUNKCJONALNEGO:

1. Wydajność funkcjonalna jest taką funkcją, która jest bezpośrednio stosowana w życiu. Oprócz treningu jest również dobrą formą  rozrywki oraz ciekawym sportem. Przygotowuje umysł oraz nasze ciało do radzenia sobie w trudnych chwilach, oraz do przetrwania w każdej sytuacji. 

2. Taki rodzaj treningu wywodzi się ze starożytności, ale jego obecny renesans pokazuje bezbłędność XXI wieku. W związku z powyższym łączy w sobie prosty charakter naszego pokolenia z najnowszą wiedzą naukową naszych czasów. Trening ten pozbawiony jest niepotrzebnych ruchów i zbędnych formalności. Program jest prosty i bezlitosny w przetrwaniu, no i liczy się jedna rzecz – wydajność!

3. Sekret całego treningu leży w ciągłych zmianach, co odróżnia go od innych sportów. Kulturystykę cechuje specjalne środowisko, bazujące na zbliżonych miarach, odpowiedniej diecie, w przybliżeniu około godzinnym treningu. Następnie  pojawia się wyczerpanie, co skutkuje obniżoną wydajnością i mięśnie po prostu staja się przeszkodą w skutecznym treningu. Ciało biegacza jest przyzwyczajone do jednego, konkretnego i monotonnego wyzwania, ale niemożliwym dla  biegacza jest wykorzystanie tej możliwości w jakimkolwiek stopniu w innych okolicznościach. Są to specjaliści, którzy celowo trenują aby podołać najśmielszym wyzwaniom w swojej dziedzinie sportu. W przeciwieństwie do tego pojęcia, sprawność funkcjonalna jest ogólnie sportem. Ciało jest wystawione na próbę, nieustannie przygotowując się na wszystkie możliwe wyzwania jakie mogą nas spotkać , nawet podczas długiego spaceru po pustyni, wspinaczki nad stroma przepaścią, uciekając do szybu windy lub podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów. Taka forma treningu rozwija koncentrację, wytrwałość, samokontrolę i przyczynia się do własnego wewnętrznego spokoju. 

 

 

 

SPECJALNE ZAPOTRZEBOWANIE:

Prawdopodobnie nie ma innego sportu, który byłby tak wymagający dla naszego organizmu: metabolizm mięśni, stawów, ścięgien, nerwów. Takie ekstremalne obciążenia wymagają ekstremalnych potrzeb żywieniowych. Zwolennicy sportów funkcjonalnych, głownie CrossFitu muszą być coraz bardziej świadomi ich zapotrzebowań odżywczych, ponieważ każdy niepożądany kilogram masy ciała może być szkodliwy.

 

Podstawowym i prawie jedynym warunkiem sportów funkcjonalnych są chude mięśnie. W tym celu zalecane jest spożywanie suplementów diety, które eliminują zatrzymanie wody w naszym ciele. Jest to bardzo ważne dla tych CrossFitowców, którym zależy na jakości mięśni. 

 

 

 

Jeżeli korzystasz z takiego rodzaju treningu, możesz zupełnie inaczej zobrazować zmęczenie;  Płynie to z samego rdzenia mięśni, a następnie w głąb mózgu, stamtąd natomiast trafia do każdego centymetra naszego ciała. Bardzo silne, a czasami zbyt długie obciążenie w połączeniu z centralnym zmęczeniem, spowodowane niewłaściwym relaksem znacznie różni się od wyczerpania doświadczanego przez kulturystów i sportowców tradycyjnych. Ich zmęczenie jest zawężone do jednej lub dwóch grup mięśniowych. Fizjologicznie, zmęczenie jest wywołane przez obniżony poziom cukru we krwi i zmieniony skład aminokwasów w surowicy (hipotezy – BCAA- tryptofan). Jest to spowodowane niższym poziomem fosfokreatyny w komórkach mięśniowych i akumulacją kwasu mlekowego, a także niskim poziomem glikogenu, mikrotraumatycznych procesów zapalnych i ciśnienia wolnych rodników.

Według hipotezy „BCAA-Tryptofan” – mięśnie wykorzystują znaczną ilość BCAA podczas treningu, a jednocześnie wpływa na nie stężenie tryptofanu. W rezultacie, podczas końcowej fazy treningu zawartość BCAA spada, podczas, gdy poziom tryptofanu pozostaje niezmieniony. Te dwie grupy aminokwasów rywalizują ze sobą o transport do mózgu. Po wyczerpującym treningu, kiedy poziom tryptofanu jest wyższy, system nerwowy jest przelany i staje się ostatnim aminokwasem w większej porcji, co wywołuje zmęczenie i ospałość. 

Teoria fosfokreatyny twierdzi, że będąc podczas intensywnego treningu aerobowego, mięśnie zapewniają organizmowi potrzeby energetyczne (ATP) z fosfokreatyny, gdzie organizm tymczasowo magazynuje energię. Po intensywnym treningu, organizm może potrzebować nawet 48 godzin do odzyskania zapasów fosfokreatyny, co oznacza, że potrzeba dużo czasu aby przeprowadzić kolejny intensywny trening.

Wzrost stężenia kwasu mlekowego jest charakterystyczny w intensywnych sportach beztlenowych. Wywołuje nie tylko bolesną gorączkę mięśni (DOMS), ale ze względu na zmiany w lokalnych wartościach pH, tworzy niekorzystne okoliczności w skurczach mięśni. Niestety gorączka mięśni uniemożliwia skuteczne ćwiczenia, nawet dla tych sportowców, którzy mają wysoki próg bólu. 

Sporty funkcjonalne, w tym CrossFit, pełne są niespodzianek. Poprzez nagłe i gwałtowne ruchy nasze więzadła i stawy są poddawane ciężkiej próbie.  Dlatego też miłośnicy CrossFit i innych sportów funkcjonalych powinni uzupełnić swoją dietę o profesjonalne odżywki i suplementy diety.

 

 

Do najbardziej potrzebnych organizmowi składników należą:

-         Kreatyna

-         BCAA

-         Forskolina

-         HMB

-         Beta-Alanina

-         Glutamina

-         Ornityna

 

Największy wybór suplementów znajduje się w jednym z największych sklepów z odżywkami w Polsce – SupleShop!!! Odwiedź stronę: www.supleshop.pl

CrossFit. W jakich butach trenować?

Nazwa "CrossFit" to firmowa nazwa i określenie zastrzeżone przez markę Reebok. ...czytaj dalej »
CrossFit. W jakich butach trenować?
2014-10-12

CrossFit. Trening z kettlami

Żeliwny, zimny i groźny, zapomniany przez lata, wyparty na rzecz nowoczesnych maszyn siłowych powoli wraca do łask. A wszystko to dzięki tak popularne ...czytaj dalej »
CrossFit. Trening z kettlami
2014-04-27

CrossFit. W prostocie siła!

CrossFit nie wymaga specjalistycznego sprzętu, ale za to ogromnego zaangażowania. Chcesz wiedzieć jak rozpocząć treningi CrossFit? Zapraszamy do lektu ...czytaj dalej »
CrossFit. W prostocie siła!
2013-04-27
Powiązane artykuły
Plany treningowe CrossFit. Część III

Plany treningowe CrossFit. Część III

W poniższym tekście po raz kolejny zamieszczamy kilka przykładowych planów treningowych. Każdy sportowiec znaleźć może tu coś w sam raz dl
2013-04-18 21:37
CrossFit. Wszystko o treningu dla sportów szybkościowo – wytrzymałościowych!!!

CrossFit. Wszystko o treningu dla sportów szybkościowo – wytrzymałościowych!!!

W poniższym tekście podpowiadamy jaki CrossFitowy trening wykonywać powinni miłośnicy sportów „nie siłowych”, czyli na przykład lekko atleci
2013-04-17 11:39
REEBOK.Odzież i obuwie do CrossFit.Część II

REEBOK.Odzież i obuwie do CrossFit.Część II

Nazwa "CrossFit" to firmowa nazwa i określenie zastrzeżone przez markę Reebok. W poniższym tekście prezentujemy buty i ubrania do CrossFitu
2013-04-14 20:20
REEBOK.Odzież i obuwie do CrossFit.Część I

REEBOK.Odzież i obuwie do CrossFit.Część I

Nazwa "CrossFit" to firmowa nazwa i określenie zastrzeżone przez markę Reebok. W poniższym tekście prezentujemy buty i ubrania do CrossFitu
2013-04-14 19:33
Wszystko o treningu CrossFit dla osób trenujących sporty walki

Wszystko o treningu CrossFit dla osób trenujących sporty walki

W poniższym tekście udzielamy wielu informacji dla osób trenujących sztuki walk, które chciałyby przygotowywać formę systemem CrossFit!
2013-04-07 12:58
CrossFit. Informacje dla początkujących.

CrossFit. Informacje dla początkujących.

W poniższym tekście dotyczącym CrossFit, piszemy o trzech bardzo istotnych kwestiach - z punktu widzenia osoby początkującej.
2013-03-20 16:03
CrossFit. Nauka przysiadu

CrossFit. Nauka przysiadu

W poniższym tekście omawiamy jeden z podstawowych i kluczowych elementów treningu CrossFit - PRZYSIADU. Przysiady w CrossFit to bardzo wazne
2013-03-19 17:17
CrossFit !!! Jak zacząć?!

CrossFit !!! Jak zacząć?!

Crossfitowe początki do najłatwiejszych zdecydowanie nie należą, ale nie ma co się zniechęcać. Trzeba wyznaczyć sobie cele i patrzeć w przys
2013-03-17 16:15
CrossFit - trenuj to!

CrossFit - trenuj to!

Poniższe linki ilustrują, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia wchodzące w skład systemu CrossFit.
2013-03-17 15:45
CrossFit od podstaw!

CrossFit od podstaw!

Trenują go strażacy, policjanci i komandosi. Stosowała go amerykańska armia i jednostki specjalne Navy Seals. Teraz zyskuje popularność równ
2013-02-06 07:54
CrossFit. Metody treningowe

CrossFit. Metody treningowe

W poniższym artykule przedstawiamy najprostsze schematy treningu crossfit. Opisane ćwiczenia można wykonywać w formie obwodu lub wg metody s
2013-02-06 07:06
CrossFit. Sprawdzaj swoje postępy!

CrossFit. Sprawdzaj swoje postępy!

Gdzie jesteście dzisiaj i gdzie chcecie być jutro w treningach CrossFit??
2013-01-26 13:38
Plany treningowe CrossFit. Część II

Plany treningowe CrossFit. Część II

Staramy się Wam pomóc wkroczyć w ciężki, ale piękny świat CrossFit. W poniższym tekście przedstawiamy kilka planów treningowych CrossFit.
2013-01-24 16:30
CrossFit. O co tak naprawdę w tym chodzi?

CrossFit. O co tak naprawdę w tym chodzi?

Czym jest CrossFit najłatwiej wytłumaczyć w następujący sposób:
2013-01-24 14:42
Plany treningowe CrossFit. Część I

Plany treningowe CrossFit. Część I

System ćwiczeń CrossFit staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Jego największą zaletą jest uniwersalność, która sprawia, że trening wy
2012-11-09 13:59
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
biuro@redmonster.pl
NIP: 6462632499