Jesteś tutaj
Dom > Crossfit > Trening funkcjonalny jako ideologia i styl życia

Trening funkcjonalny jako ideologia i styl życia

Trening funkcjonalny, głównie CrossFit, to nie tylko rodzaj sportu i forma aktywności fizycznej, ale również ideologia. Trening funkcjonalny zmienia osobowość, przez którą ciało i dusza przechodzą niezwykłe zmiany.

 

ZALETY TRENINGU FUNKCJONALNEGO:

1. Wydajność funkcjonalna jest taką funkcją, która jest bezpośrednio stosowana w życiu. Oprócz treningu jest również dobrą formą  rozrywki oraz ciekawym sportem. Przygotowuje umysł oraz nasze ciało do radzenia sobie w trudnych chwilach, oraz do przetrwania w każdej sytuacji. 

2. Taki rodzaj treningu wywodzi się ze starożytności, ale jego obecny renesans pokazuje bezbłędność XXI wieku. W związku z powyższym łączy w sobie prosty charakter naszego pokolenia z najnowszą wiedzą naukową naszych czasów. Trening ten pozbawiony jest niepotrzebnych ruchów i zbędnych formalności. Program jest prosty i bezlitosny w przetrwaniu, no i liczy się jedna rzecz – wydajność!

3. Sekret całego treningu leży w ciągłych zmianach, co odróżnia go od innych sportów. Kulturystykę cechuje specjalne środowisko, bazujące na zbliżonych miarach, odpowiedniej diecie, w przybliżeniu około godzinnym treningu. Następnie  pojawia się wyczerpanie, co skutkuje obniżoną wydajnością i mięśnie po prostu staja się przeszkodą w skutecznym treningu. Ciało biegacza jest przyzwyczajone do jednego, konkretnego i monotonnego wyzwania, ale niemożliwym dla  biegacza jest wykorzystanie tej możliwości w jakimkolwiek stopniu w innych okolicznościach. Są to specjaliści, którzy celowo trenują aby podołać najśmielszym wyzwaniom w swojej dziedzinie sportu. W przeciwieństwie do tego pojęcia, sprawność funkcjonalna jest ogólnie sportem. Ciało jest wystawione na próbę, nieustannie przygotowując się na wszystkie możliwe wyzwania jakie mogą nas spotkać , nawet podczas długiego spaceru po pustyni, wspinaczki nad stroma przepaścią, uciekając do szybu windy lub podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów. Taka forma treningu rozwija koncentrację, wytrwałość, samokontrolę i przyczynia się do własnego wewnętrznego spokoju. 

 

 

 

SPECJALNE ZAPOTRZEBOWANIE:

Prawdopodobnie nie ma innego sportu, który byłby tak wymagający dla naszego organizmu: metabolizm mięśni, stawów, ścięgien, nerwów. Takie ekstremalne obciążenia wymagają ekstremalnych potrzeb żywieniowych. Zwolennicy sportów funkcjonalnych, głownie CrossFitu muszą być coraz bardziej świadomi ich zapotrzebowań odżywczych, ponieważ każdy niepożądany kilogram masy ciała może być szkodliwy.

 

Podstawowym i prawie jedynym warunkiem sportów funkcjonalnych są chude mięśnie. W tym celu zalecane jest spożywanie suplementów diety, które eliminują zatrzymanie wody w naszym ciele. Jest to bardzo ważne dla tych CrossFitowców, którym zależy na jakości mięśni. 

 

 

 

Jeżeli korzystasz z takiego rodzaju treningu, możesz zupełnie inaczej zobrazować zmęczenie;  Płynie to z samego rdzenia mięśni, a następnie w głąb mózgu, stamtąd natomiast trafia do każdego centymetra naszego ciała. Bardzo silne, a czasami zbyt długie obciążenie w połączeniu z centralnym zmęczeniem, spowodowane niewłaściwym relaksem znacznie różni się od wyczerpania doświadczanego przez kulturystów i sportowców tradycyjnych. Ich zmęczenie jest zawężone do jednej lub dwóch grup mięśniowych. Fizjologicznie, zmęczenie jest wywołane przez obniżony poziom cukru we krwi i zmieniony skład aminokwasów w surowicy (hipotezy – BCAA- tryptofan). Jest to spowodowane niższym poziomem fosfokreatyny w komórkach mięśniowych i akumulacją kwasu mlekowego, a także niskim poziomem glikogenu, mikrotraumatycznych procesów zapalnych i ciśnienia wolnych rodników.

Według hipotezy „BCAA-Tryptofan” – mięśnie wykorzystują znaczną ilość BCAA podczas treningu, a jednocześnie wpływa na nie stężenie tryptofanu. W rezultacie, podczas końcowej fazy treningu zawartość BCAA spada, podczas, gdy poziom tryptofanu pozostaje niezmieniony. Te dwie grupy aminokwasów rywalizują ze sobą o transport do mózgu. Po wyczerpującym treningu, kiedy poziom tryptofanu jest wyższy, system nerwowy jest przelany i staje się ostatnim aminokwasem w większej porcji, co wywołuje zmęczenie i ospałość. 

Teoria fosfokreatyny twierdzi, że będąc podczas intensywnego treningu aerobowego, mięśnie zapewniają organizmowi potrzeby energetyczne (ATP) z fosfokreatyny, gdzie organizm tymczasowo magazynuje energię. Po intensywnym treningu, organizm może potrzebować nawet 48 godzin do odzyskania zapasów fosfokreatyny, co oznacza, że potrzeba dużo czasu aby przeprowadzić kolejny intensywny trening.

Wzrost stężenia kwasu mlekowego jest charakterystyczny w intensywnych sportach beztlenowych. Wywołuje nie tylko bolesną gorączkę mięśni (DOMS), ale ze względu na zmiany w lokalnych wartościach pH, tworzy niekorzystne okoliczności w skurczach mięśni. Niestety gorączka mięśni uniemożliwia skuteczne ćwiczenia, nawet dla tych sportowców, którzy mają wysoki próg bólu. 

Sporty funkcjonalne, w tym CrossFit, pełne są niespodzianek. Poprzez nagłe i gwałtowne ruchy nasze więzadła i stawy są poddawane ciężkiej próbie.  Dlatego też miłośnicy CrossFit i innych sportów funkcjonalych powinni uzupełnić swoją dietę o profesjonalne odżywki i suplementy diety.

 

 

Do najbardziej potrzebnych organizmowi składników należą:

–         Kreatyna

–         BCAA

–         Forskolina

–         HMB

–         Beta-Alanina

–         Glutamina

–         Ornityna

 

Największy wybór suplementów znajduje się w jednym z największych sklepów z odżywkami w Polsce – SupleShop!!! Odwiedź stronę: www.supleshop.pl

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry