Jesteś tutaj
Dom > Fitness > Trening Funkcjonalny

Trening Funkcjonalny

Nawet jeśli regularnie ćwiczysz poszczególne grupy mięśni, możesz mieć problemy z wykonywaniem niektórych czynności w życiu codziennym. Dzieje się tak, ponieważ tradycyjny trening siłowy koncentruje się na wzmacnianiu i budowaniu pojedynczych grup mięśni. W rezultacie ćwiczenia nie pomagają poszczególnym mięśniom współpracować z innymi mięśniami. Aby uniknąć sytuacji, w których zwykłe czynności, takie jak zniesienie ciężkiej walizki po schodach, zaczynają nas przerastać, mimo iż mamy wyćwiczone na siłowni mięśnie, czas zacząć trening funkcjonalny. Pozwoli on na integrację mięśni i ich współdziałanie także poza siłownią.

Jak wygląda trening funkcjonalny?
Przykładowym ćwiczeniem, które wzmacnia sprawność funkcjonalną, jest wiosłowanie hantlami wykonywane na ławce do ćwiczeń. Połóż dolną część nogi na ławce i podeprzyj się wyprostowaną ręką znajdującą się po tej samej stronie ciała. Drugą ręką podnieś hantle, zginając ją w łokciu. To niezbyt skomplikowane ćwiczenie angażuje mięśnie kręgosłupa, ramion i rąk. Ruchy wykonywane podczas wiosłowania hantlami przypominają nieco ruchy stolarza nachylającego się nad kawałkiem drewna lub pielęgniarki pochylającej się nad łóżkiem pacjenta, by móc go przenieść. Podobne ruchy nierzadko wykonuje się w życiu codziennym. Pamiętaj, że im ćwiczenie jest bliższe naturalnym ruchom, tym lepiej. Dlatego też w treningu funkcjonalnym większość ćwiczeń polegających na podnoszeniu ciężarów wykonuje się, stojąc na dwóch stopach lub podpierając się.

Kontrola i równowaga w treningu funkcjonalnym
Na początku swojej przygody z treningiem funkcjonalnym ogranicz się do ćwiczeń bez użycia hantli. Nawet proste ćwiczenia mogą bowiem okazać się dużym wyzwaniem. Specjaliści potwierdzają, że większość osób nie jest w stanie kontrolować ciężaru własnego ciała i podczas robienia prostych wypadów nóg przewraca się. W takiej sytuacji niewskazane jest zwiększanie trudności treningu poprzez włączenie do niego hantli. Jeśli masz problem z kontrolą ciała i równowagą, czas to zmienić. Zacznij od prostych ćwiczeń, na przykład wypadów nóg i innych ćwiczeń na równowagę. Następnie spróbuj stanąć na jednej nodze na podwyższeniu i postaw drugą stopę na podłodze, kontrolując przy tym ciężar ciała. Kiedy uda ci się zapanować nad równowagą i kontrolą ciała, czas do treningu włączyć ciężarki. Połóż hantle na krześle i rób wypady nóg, pamiętając przy tym, by podczas podnoszenia się wziąć do ręki hantle. Po kilku próbach utrudnij sobie nieco zadanie, podnosząc hantle z podłogi. Twoje mięśnie będą zmuszone zintegrować się, a górna część ciała będzie musiała współpracować z dolną.

Aby uzyskać optymalne efekty ćwiczeń, nie rezygnuj zupełnie z tradycyjnego treningu siłowego. Warto kontynuować ćwiczenia, zwłaszcza tych mięśni, które są słabsze od pozostałych. W przeciwnym razie te słabe punkty negatywnie wpłyną na sprawność funkcjonalną.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry