Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Trening interwałowy dla rolkarzy sprinterów.

Trening interwałowy dla rolkarzy sprinterów.

Intensywny trening interwałowy jest prosty – metoda ta wymaga ogromnego wysiłku, ale jest zaskakująco skuteczna: zwiększa za równo wytrzymałość, jak i prędkość.

Zasada treningu nie jest skomplikowana: 20 sekund sprintu i 10 sekund odpoczynku – i tak 8 razy. W sumie „tylko” 4 minuty. Jednak w ciągu tych 20 sekund wysiłek powinien sięgać 90-100% możliwości zawodnika. Brzmi łatwo? Spróbuj! Wielu rolkarzy przyznaje, że jest w stanie podjąć to wyzwanie tylko kilka razy w ciągu sezonu.

Ten typ treningu jest odpowiedni tylko dla osób w dobrym stanie zdrowia. Początkujący powinni przygotować się na to, że pierwsze treningi nie będą idealne – lepiej jednak pozwolić sobie na niedoskonałości niż zniechęcić się ograniczeniami własnego organizmu. Przedstawiony powyżej program treningowy jest programem zasadniczym. Można oczywiście wypróbować też lżejszą formę tego treningu – 10 sekund sprintu i 20 sekund odpoczynku i tak 6 razy 20 sekund sprintu i 30 sekund odpoczynku i tak tylko 5 razy. Oczywiście różne inne odmiany treningu interwałowego są mniej skuteczne i mniej rewolucyjne dla organizmu, ale dla zawodników mniej zaawansowanych na początku mogą być wystarczające. Gdy tylko poczujesz się gotów, koniecznie wypróbuj treningu interwałowego zasadniczego.

Badania wskazują, że omówiony powyżej interwałowy trening zasadniczy, stosowany 5 razy w tygodniu po upływie 1,5 miesiąca prowadzi do poprawy wydolności tlenowej o 14%, a wydolności anaerobowej (związanej z krótką pracą przy największym przyśpieszeniu) aż o 28%. Dla porównania zwyczajny trening aerobowy stosowany 5 razy w tygodniu przez godzinę daje po tym samym czasie poprawę wydolności tlenowej o zaledwie 9,5% i nie ma żadnego wpływu na wydolność anaerobową.

Skąd te znakomite wyniki? To efekt zwiększonego zużycia tlenu uzyskanego poprzez krótkie interwały bardzo dużego wysiłku. W tradycyjnym treningu interwałowym stosunek pracy do odpoczynku wynosi 1:3. W zaprezentowanym powyżej treningu zasadniczym 2 : 1.

Taki trening to nie tylko wyzwanie dla organizmu, ale i dla psychiki. Sprinter musi zachować maksymalną koncentrację na wykonywanym ćwiczeniu. Dziesięciosekundowa przerwa służy nie tylko odpoczynkowi fizycznemu, ale i mentalnemu, a pilnowanie rytmu treningu odciąga umysł od myślenia o zmęczeniu.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry