Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2013-01-16 21:52
A  A  A

Trenuj giętkość i elastyczność!

Trenuj giętkość i elastyczność!

UTRZYMUJ ZDROWE ORAZ ELASTYCZNE STAWY I MIĘŚNIE!

Dlaczego gibkość i elastyczność są tak ważne?

ELASTYCZNOŚĆ – Jest to zdolność poruszania stawem w całym zakresie jego ruchu. Elastyczność jest niezwykle ważnym czynnikiem utrzymywania zdrowia i sprawności. Zalicza się ją do jednych z najmniej zbadanych i najsłabiej rozumianych dziedzin fitnessu. Dzieci rozpoczynają życie ze wspaniałą giętkością, ale później – w miarę jak stają się mniej aktywne fizycznie – tracą ją. W wieku 30 lat większość z nas traci już elastyczność, którą mieliśmy, gdy byliśmy młodsi.

Dobra elastyczność jest ważna dla normalnego funkcjonowania stawów i zapobiegania kontuzjom. Giętkie biodra i plecy pomagają zachować właściwą oś kręgosłupa, a tym samym chronią przed bólami pleców. Giętkie kolana, ramiona i kostki chronią wspomagające grupy mięśniowe i tkanki miękkie przed naciągnięciami i kontuzjami. Kiedy się starzejesz, dobra elastyczność jest niezbędna, aby stawy poruszały się bez bólu. Bez niej gładkie wykonanie normalnych, codziennych ruchów staje się niemożliwe. Staraj się utrzymywać elastyczność przez całe życie – kiedy raz ją stracisz bardzo ciężko ją odzyskać!

Każdy staw ma swoją specyficzną elastyczność – to, że jeden jest giętki, nie oznacza, że inny też będzie. Jeśli poruszasz regularnie stawem w pełnym zakresie ruchu jego ruchu, będzie on elastyczny. Głównym czynnikiem determinującym elastyczność wydaje się zmuszenie każdego stawu do poruszania się, aż do granic jego zakresu ruchu. Jeśli tego nie robisz i nie ćwiczysz, tracisz giętkość. Słabo wysportowani ludzie wydają się znacznie słabiej elastyczni niż wysportowani – sztywność stawów może poważnie zakłócać ich codzienne poruszanie się. Wtedy nawet podniesienie się z krzesła czy sięgnięcie po przedmiot do szafki nad głową będzie trudne. Pogarszająca się elastyczność uniemożliwi w końcu normalne funkcjonowanie stawów i doprowadzi do inwalidztwa – dlatego wykonywanie ćwiczeń zwiększających giętkość (zmuszających stawy do ruchu w jego pełnym zakresie czy specjalne ćwiczenia rozciągające) jest ważne dla ogólnego poziomu wysportowania i dobrego samopoczucia.

Idealna sytuacja to taka, kiedy rozciągasz się po treningu siłowym lub aerobowym. Jeśli jednak robisz to przed ćwiczeniami, pamiętaj o wykonaniu najpierw intensywnej rozgrzewki całego ciała. Gdy mięśnie będą lepiej rozgrzane spadnie ryzyko kontuzji. Rozciągając się po treningu można znakomicie poprawić elastyczność – mięśnie są rozgrzane i znakomicie się rozciągają. Do ćwiczeń typowo rozciągających zaliczamy wszelkiego rodzaju skłony, wykonywane zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej, a także: mostki, szpagaty oraz rozciąganie ramion i barków przy użyciu na przykład ręcznika.

Znakomitą formą uelastyczniania stawów i mięśni jest STRETCHING. Ćwiczenia stretchingowe są bezpieczne i skuteczne, jeśli przestrzegasz kilku podstawowych zasad:

  1. Wykonuj ćwiczenia rozciągające w sposób statyczny – rozciągnij się i utrzymaj się przez 15-30 sekund, odpocznij 30-60 sekund i powtórz ćwiczenie. Nie kołysz mocno ciałem – zwiększa to ryzyko kontuzji.
  2. Rozciągaj się regularnie stopniowo zwiększając elastyczność – jak w każdym rodzaju treningu postępy wymagają czasu.
  3. Wykonaj najpierw łagodną rozgrzewkę – spokojny jogging albo ćwiczenia kalisteniczne.
  4. Rozciągaj się delikatnie i wystarczająco odpoczywaj.
  5. Wykonuj ćwiczenia na obydwie strony ciała.
  6. Unikaj pozycji, w których wzrasta ryzyko kontuzji dolnej części pleców.
  7. Każdy ma własną, specyficzną elastyczność stawów – podczas ćwiczeń unikaj niepotrzebnej rywalizacji. 

Rozciąganie dla biegaczy w pigułce

Rozciąganie, to zmora wielu amatorów. To hasło, które pojawia się w biegowych portalach, czasopismach i w rozmowach z biegaczami. Widok rozciągających ...czytaj dalej »
Rozciąganie dla biegaczy w pigułce
2013-10-19

Rzeźbienie ciała za pomocą taśmy elastycznej!

Jedni to nazywają taśmą treningową, inni gumą pilates. Przyrząd jest niebywale prosty, a przy tym niedrogi w zakupie. Firmy SPOKEY i LAUBR SPORT, o pr ...czytaj dalej »
Rzeźbienie ciała za pomocą taśmy elastycznej!
2013-01-09

Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa

Pływanie synchroniczne-sport korzystny dla zdrowia i rozwoju dziecka ...czytaj dalej »
Pływanie synchroniczne, ciekawa dyscyplina sportowa
2012-09-08
Powiązane artykuły
Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!

Rozciąganie kluczem do gibkości!
2012-09-03 12:45
Stretching. Na czym to polega?

Stretching. Na czym to polega?

Stretching to nic innego jak rozciąganie mięśni. Jest to bardzo ważny element zarówno ćwiczeń kulturystyczno – siłowych, jak i aerobowo – bi
2012-09-01 08:42
Sposób na zakwasy

Sposób na zakwasy

Zakwasy są efektem przetrenowania lub niewystarczającej rozgrzewki przed treningiem. Dopadają każdego, kto dopiero zaczyna przygodę ze sport
2012-08-24 09:09
Technika rozciągania SMR

Technika rozciągania SMR

Technika uciskania przykurczonych mięśni za pomocą specjalnie do tego przeznaczonych wałków.
2012-08-13 15:29
Gimnastyka w wodzie

Gimnastyka w wodzie

Ćwiczenia w basenie nie obciążają układu kostno-stawowego, dlatego tę formę ruchu poleca się przy problemach z kręgosłupem, zaawansowanej os
2012-06-19 15:02
VOXYGEN - LABOTEST USA

VOXYGEN - LABOTEST USA

VOXYGEN marki LABOTEST USA to odsłona termogenika z najwyższej półki na rynku suplementów diety.
2017-04-28 13:59
Gala OCTAGON NO MERCY 2 - Ostrów Wielkopolski

Gala OCTAGON NO MERCY 2 - Ostrów Wielkopolski

W minioną sobotę tj. 04.03.2017r. odbyła się druga edycja gali walk- Octagon No Mercy.
2017-03-07 16:55
III Puchar Polski oraz IV Otwarte Mistrzostwa Śląska w Trójboju Siłowym Klasycznym

III Puchar Polski oraz IV Otwarte Mistrzostwa Śląska w Trójboju Siłowym Klasycznym

W dniach 01-02.04.2017 w Hali Zapaśniczej w Rudzie Śląskiej przy ul. Bytomskiej 13 w dzielnicy Orzegów odbędą się: III Puchar Polski oraz IV
2017-02-27 13:56
Europe Sport Power 2017

Europe Sport Power 2017

Europe Sport Power to targi fitness i największe zawody kulturystyczne w Polsce.
2017-02-14 13:15
Fit sernik na zimno - przepis

Fit sernik na zimno - przepis

Przepis na nisko-węglowodanowy sernik, który sprawdzi się idealnie w okresie redukcji wagi ciała.
2016-12-13 10:47
TAD 600 - złoty antyoksydant

TAD 600 - złoty antyoksydant

Ostatnio dość często można uslyszeć o złotym środku antyoksydacyjny - TAD 600
2016-12-10 10:37
Wyniki  "Olympia Amateur" San Marino

Wyniki "Olympia Amateur" San Marino

W dniach 2-5.12.2016 odbyła się kolejna edycja "Olympia Amateur" w San Marino. Kolejne ważne medale trafiają w ręce Polaków.
2016-12-07 10:27
Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe mają za zadanie przede wszystkim poprawić jakość i siłę uchwytu przy ćwiczeniach z podnoszeniem głównie wolnych ciężarów, a
2016-11-29 11:40
Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Nie od dziś wiadomo, że stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie. Ale dlaczego tak się dzieje?
2016-11-24 12:20
Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - sztuczne podnoszenie wydolności fizycznej i psychicznej zawodnika metodami wykraczającymi poza normalne. Za doping uważa się metody
2016-11-22 12:57
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499