Jesteś tutaj
Dom > Fitness > Trenuj giętkość i elastyczność!

Trenuj giętkość i elastyczność!

UTRZYMUJ ZDROWE ORAZ ELASTYCZNE STAWY I MIĘŚNIE!

Dlaczego gibkość i elastyczność są tak ważne?

ELASTYCZNOŚĆ – Jest to zdolność poruszania stawem w całym zakresie jego ruchu. Elastyczność jest niezwykle ważnym czynnikiem utrzymywania zdrowia i sprawności. Zalicza się ją do jednych z najmniej zbadanych i najsłabiej rozumianych dziedzin fitnessu. Dzieci rozpoczynają życie ze wspaniałą giętkością, ale później – w miarę jak stają się mniej aktywne fizycznie – tracą ją. W wieku 30 lat większość z nas traci już elastyczność, którą mieliśmy, gdy byliśmy młodsi.

Dobra elastyczność jest ważna dla normalnego funkcjonowania stawów i zapobiegania kontuzjom. Giętkie biodra i plecy pomagają zachować właściwą oś kręgosłupa, a tym samym chronią przed bólami pleców. Giętkie kolana, ramiona i kostki chronią wspomagające grupy mięśniowe i tkanki miękkie przed naciągnięciami i kontuzjami. Kiedy się starzejesz, dobra elastyczność jest niezbędna, aby stawy poruszały się bez bólu. Bez niej gładkie wykonanie normalnych, codziennych ruchów staje się niemożliwe. Staraj się utrzymywać elastyczność przez całe życie – kiedy raz ją stracisz bardzo ciężko ją odzyskać!

Każdy staw ma swoją specyficzną elastyczność – to, że jeden jest giętki, nie oznacza, że inny też będzie. Jeśli poruszasz regularnie stawem w pełnym zakresie ruchu jego ruchu, będzie on elastyczny. Głównym czynnikiem determinującym elastyczność wydaje się zmuszenie każdego stawu do poruszania się, aż do granic jego zakresu ruchu. Jeśli tego nie robisz i nie ćwiczysz, tracisz giętkość. Słabo wysportowani ludzie wydają się znacznie słabiej elastyczni niż wysportowani – sztywność stawów może poważnie zakłócać ich codzienne poruszanie się. Wtedy nawet podniesienie się z krzesła czy sięgnięcie po przedmiot do szafki nad głową będzie trudne. Pogarszająca się elastyczność uniemożliwi w końcu normalne funkcjonowanie stawów i doprowadzi do inwalidztwa – dlatego wykonywanie ćwiczeń zwiększających giętkość (zmuszających stawy do ruchu w jego pełnym zakresie czy specjalne ćwiczenia rozciągające) jest ważne dla ogólnego poziomu wysportowania i dobrego samopoczucia.

Idealna sytuacja to taka, kiedy rozciągasz się po treningu siłowym lub aerobowym. Jeśli jednak robisz to przed ćwiczeniami, pamiętaj o wykonaniu najpierw intensywnej rozgrzewki całego ciała. Gdy mięśnie będą lepiej rozgrzane spadnie ryzyko kontuzji. Rozciągając się po treningu można znakomicie poprawić elastyczność – mięśnie są rozgrzane i znakomicie się rozciągają. Do ćwiczeń typowo rozciągających zaliczamy wszelkiego rodzaju skłony, wykonywane zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej, a także: mostki, szpagaty oraz rozciąganie ramion i barków przy użyciu na przykład ręcznika.

Znakomitą formą uelastyczniania stawów i mięśni jest STRETCHING. Ćwiczenia stretchingowe są bezpieczne i skuteczne, jeśli przestrzegasz kilku podstawowych zasad:

  1. Wykonuj ćwiczenia rozciągające w sposób statyczny – rozciągnij się i utrzymaj się przez 15-30 sekund, odpocznij 30-60 sekund i powtórz ćwiczenie. Nie kołysz mocno ciałem – zwiększa to ryzyko kontuzji.
  2. Rozciągaj się regularnie stopniowo zwiększając elastyczność – jak w każdym rodzaju treningu postępy wymagają czasu.
  3. Wykonaj najpierw łagodną rozgrzewkę – spokojny jogging albo ćwiczenia kalisteniczne.
  4. Rozciągaj się delikatnie i wystarczająco odpoczywaj.
  5. Wykonuj ćwiczenia na obydwie strony ciała.
  6. Unikaj pozycji, w których wzrasta ryzyko kontuzji dolnej części pleców.
  7. Każdy ma własną, specyficzną elastyczność stawów – podczas ćwiczeń unikaj niepotrzebnej rywalizacji. 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry