Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Trzy białkowe kontrowesje

Trzy białkowe kontrowesje

Mit nr 1: Wysokobiałkowa dieta źle wpływa na stan kości

W takim czy innym czasie Prawdopodobnie słyszałeś stwierdzenie, że „diety wysokobiałkowe są szkodliwe dla kości i powodują straty wapnia.” Jednak podczas badań naukowych  widzimy inny obraz.

Duże badania opublikowane w Journal of Bone Mineral wykazały, że zarówno u starszych kobiet i mężczyzn, którzy spożywali najwięcej białka zwierzęcego mieli najniższy wskaźnik utraty masy kostnej podczas gdy te osoby , które jadły mało białka miały znacznie wyższy wskaźnik utraty masy kostnej.

Badania opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition wynika, że kobiety po menopauzie, które spożywały największą ilość białka, szczególnie białka zwierzęcego, były najmniej narażone na złamania biodra i miały najsilniejsze kości

Wniosek

Dieta wysokobiałkowa nie zaweirająca wystarczających ilości witaminy d3 i wapnia może powodować uszkodzenie kości. Ale dieta wysokobiałkowa któa zawiera witamine d3 i wapń ma pozytywny wpływ na stan naszych kości.

Mit nr 2: Dieta wysokobiałkowa zwiększa ryzyko ataku serca

Wyniki badań zawierają istotne dowody że chude czerwone mięso okrojone z widocznego tłuszczu nie podnosi stężenia cholesterolu całkowitego we krwi oraz poziomu cholesterolu LDL”. A także, że „chude czerwone mięso ma niską zawartość tłuszczów nasyconych, a jeżeli jest spożywane w diecie o niskiej zawartości SFA (nasycone kwasy tłuszczowe), jest związane ze zmniejszeniem stężenia frakcji LDL( złego cholesterolu).
W podsumowaniu badania stwierdzono, że „chude czerwone mięso okrojone z widocznego tłuszczu, które jest spożywane w diecie o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych nie zwiększa czynników ryzyka”.

Wiosek

Diety białkowe  które zawierają nadmierne ilości kalorii i tłuszczu mogą zwiększyć  czynniki ryzyka związane z chorobą niedokrwienną serca. Ale  diety o dużej zawartości białka, które posiadają  niską lub umiarkowaną ilość  kalorii i tłuszczów nasyconych nie zwiększają czynniki ryzyka. Czerwone mięso jest  pełne mikroelementów i jest dobrym źródłem białka  wysokiej jakości .

Mit nr 3: Wysokobiałkowa dieta jest zła dla nerek

Media często twierdzą, „Zbyt dużo białka uszkadza nerkę”. Co nauka mówi? Martin i colleagues5 sprawdzili dostępne dowody dotyczące wpływu spożycia białka na funkcjonowanie nerek, z szczególnym naciskiem na choroby nerek.

„Chociaż nadmierne spożycie białka pozostaje problemem zdrowotnym u osób z wcześniej istniejącą chorobą nerek, w literaturze brakuje istotnych badań wykazujących związek pomiędzy spożyciem białka i pojawieniem się niewydolności nerek u osób zdrowych.”

Ponadto zgłosili „Obecnie nie ma wystarczających dowodów, aby uzasadnić publiczne dyrektywy zdrowotne ukierunkowane na ograniczenie spożycia białka u zdrowych osób dorosłych w celu zachowania funkcji nerek”. Ograniczenie białka jest zalecane dla  leczenie dla osób mających problemy z nerkami.

Znam osoby, które zużywają 300-400 g białka dziennie. Wiesz co, żadnych problemów z nerkami.

Wniosek

Nie ma dowodów, że wysokie spożycie białka powoduje uszkodzenia nerek u osób ze zdrowymi nerkami. Dla wielu ludzi może to stanowić szok.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry