Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Wpływ wegetarianizmu na zdrowie człowieka

Wpływ wegetarianizmu na zdrowie człowieka

Czy wegetarianizm jest zdrowy?

Jest to zbyt ogólne pytanie. Odpowiedź brzmi i tak i nie. Ponieważ wegetarianizm wyklucza ze spożycia mięso oraz ryby to w pierwszej kolejności w niezbilansowanej diecie dojdzie do niedoboru białka oraz żelaza. Wtedy nie możemy mówić o zdrowym żywieniu, ponieważ taki system żywienia nie zapewni Nam niezbędnych do życia składników. Jeżeli natomiast uwzględnimy jajka i produkty pochodzenia zwierzęcego jak sery czy mleko, które są przez wegetarian akceptowane, to możemy śmiało powiedzieć, że przy odpowiednio zbilansowanej diecie jest to zdrowy system żywieniowy.

Wegetarianizm u sportowców?

Moim zdaniem nie jest to dobry system żywieniowy dla sportowców. Głównie z powodu braku białka o dużej wartości biologicznej (BV). Białka o wysokim poziomie BV to mięso, ryby, jaja, sery i produkty mleczne. Oprócz jajka (które uznane jest za białko wzorcowe) i serów czy produktów mlecznych nie mamy żadnej innej formy białka o wysokim poziomie BV.  Nie oszukujmy się, że jedząc ryż z fasolą, ziemniaki czy soję, będziemy w stanie osiągnąć taki sam efekt anaboliczny co po zjedzeniu mięsa czy ryby.  Oczywiście, że nie będziemy. Regeneracja po-wysiłkowa i wykorzystanie okna anabolicznego z użyciem mięsa czy ryby w posiłku po-treningowym wpływa korzystniej na procesy anaboliczne aniżeli zjedzenie soi czy innych produktów białkowych pochodzenia roślinnego. Ważnym tutaj aspektem będzie  również zawartość i ilość białka w produktach zwierzęcych. U sportowców ilości spożycia białka są znacznie wyższe niż u przeciętnego człowieka. Kolejnym ważnym aspektem, przemawiającym za jedzeniem mięsa jest tzw. stopień strawności oraz możliwość wykorzystania białka jako budulca. Poniżej przedstawiam wyjaśnienie od prof. Emilii Kolarzyk.

„Przy podaży tej samej ilości białka pochodzącego z produktów roślinnych lub zwierzęcych obserwuje się różną retencję azotu w organizmie. Takie same ilości białka różnego pochodzenia dają różne przyrosty masy ciała, co określono terminem wartości wzrostowej białka, a oznaczoną wartość skrótem PER (protein efficiency ratio). Nowszym miernikiem wartości budulcowej białka jest doświadczalna ocena współczynnika przyrostu tkankowego białka (wykorzystanie białka netto NPU – nett protein utilisation). NPU uwzględnia stopień strawności białek oraz wartość biologiczną całego zestawu aminokwasów w spożywanym pokarmie (NPU = wartość biologiczna białka x stopień strawności). Przyczyną różnicy wykorzystania białek w praktycznym żywieniu okazał się przede wszystkim ich skład aminokwasowy w zakresie aminokwasów egzogennych.”

Autor:
Sebastian Korneluk

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry