Jesteś tutaj
Dom > Bieganie > Wszystko o witaminie C

Wszystko o witaminie C

          Witam w kolejnej części artykułów na bodyinfo.pl i muscleinfo.pl. Zapraszam dzisiaj do zgłębienia wiedzy o bardzo istotnej witaminie dla naszego organizmu, czyli witaminie C. Witamina C pełni wiele funkcji. Chroni nas przed szkorbutem, paradontozą – czyli wypadaniem zębów, pomaga znacząco w procesie gojenia się ran, chroni naczynia krwionośne i zapobiega tzw. samoistnym krwawieniom, niweluje bolesność stawów i mięśni a budowa wszystkich tkanek zawierających kolagen wymaga do produkcji właśnie tej witaminy. Czyli serce (które jest w 40% zbudowane z kolagenu), skóra, dziąsła, 90% gałki ocznej to kolagen, wątroba, itd. Tak więc witamina ta jest witaminą niezbędną dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu i całego organizmu. Niestety, jesteśmy tak skonstruowani, że nie mamy systemu endogennego dla tego związku i dlatego musimy dostarczać ją z zewnątrz – czyli wraz z pokarmem.  

          Co się dzieje z witaminą C dostarczoną z suplementu? Jak wygląda proces jej przyswajalność i jakie dawki są bezpieczne? Co się dzieje z nadmiarem i jakie są skutki niedoboru?

          Witamina C i jej nadmiar jest stosunkowo szybko wydalany z organizmu. Zajmują się tym nerki. Przy większych ilościach również jelita. Niedobór jest dużo bardziej niebezpieczny niż jej nadmiar. Z nadmiarem organizm łatwo sobie radzi. Podczas gdy witamina C trafia do naszego układu trawiennego organizm nie jest w stanie jej kumulować. Chyba, że forma witaminy C, którą przyjmiemy jest formą rozpuszczalną w tłuszczach. Bo takie też istnieją. Wtedy przyswajalność tego związku znacznie się wydłuża, co owocuje bardziej stabilnym stężeniem we krwi, ale mniejszym. Podczas gdy forma witaminy C, którą dostarczamy jest podstawową formą, rozpuszczalną w wodzie, organizm, jak już wcześniej wspomniałem, nie jest w stanie jej „przetrzymać” i dość sporą jej część wydala. Przykładowo przy przyjęciu 1g po godzinie w organizmie zostaje już tylko połowa czyli 0,5g. Przy dawce 0,5g – 0,25. Po przyjęciu 0,25g, po godzinie mamy już tylko 0,125. I z każdą godziną w naszym organizmie mamy coraz mniej tego związku. 

          Bezpieczność dawek zależy głównie od naszego stanu zdrowia. Generalnie witamina C jest bezpiecznym związkiem. Możemy sobie pozwolić na bardzo duże dawki, podczas np. gdy jesteśmy chorzy. Przeziębienie, grypa, stany zapalne, oparzenia czy nowotwory. We wszystkich schorzeniach i problemach zdrowotnych, gdzie potrzebna jest pomoc dla układu immunologicznego witamina C zdaje egzamin. Dr. Cathcart podaje taką zależność:

Przeziębienie: 30 – 60 g na dobę | 6 – 10 dawek
Mocne przeziębienie: 60 – 100g na dobę | 8 – 15 dawek
Grypa: 100 – 150 g na dobę | 8 – 20 dawek
Mononukleoza: 150 – 200 g na dobę | 12 – 25 dawek
Wirusowe zapalenie płuc: 100 – 200g na dobę | 12 – 25 dawek
Astma, katar sienny: 15 – 50g na dobę | 4 – 8 dawek
Alergie: 0,5 – 50 g na dobę | 4 – 8 dawek
Oparzenia, rany, operacje: 25 – 150 gna dobę | 6 – 20 dawek
Nowotwór: 15 – 100 g na dobę | 4 – 15 dawek
Infekcje bakteryjne: 30 – 200 g na dobę | 10 – 25 dawek
Grzybica (kandydoza): 15 – 200 g na dobę | 6 -25 dawek
Zapalenie wątroby: 30 – 100g na dobę | 6 – 15 dawek

          Witamina C przyjmowana profilaktycznie, w regularnej dawce dziennej tj. 1000mg u sportowców, zmniejsza o 50% ryzyko zachorowania bakteryjnego, wirusowego lub zykłego przeziębienia. Witamina C działa również przeciw starzeniu się skóry oraz działa przeciwnowotworowo. W latach ’30 ubiegłego wieku dokonano syntezy kwasu askorbinowego. Dzisiaj mimo, że wiemy o tej witaminie nieporównywalnie więcej niż w tamtych czasach, nadal nie korzystamy w pełni z jej dobrodziejstw. Prof. Linus Pauling, który dożył 94 lat, twierdził, że to dzięki witaminie C. Przyjmował ją od ponad 40stu lat w dawce 18mg dziennie! Mnóstwo swojego badawczego czasu poświęcił temu związkowi. Twierdzi, że należy się baczniej przyjrzeć witaminie C, ponieważ może ona mieć wiele korzyści prozdrowotnych, o sile których nawet nie zdajemy sobie sprawy.

          Jakiś czas później podjęto się badań nad zwalczaniem nowotworów. Okazało się, że witamina C w końskich dawkach podawana dożylnie może znacznie pomóc w walce z rakiem. Nie podjęto jednak dalszych działań. Dlaczego? Być może nie było by to opłacalne dla koncernów farmaceutycznych. Prawdy pewnie nigdy się nie dowiemy. Cytując pewnego mądrego starszego już człowieka: ” jeśli ktoś odkryje i obada wspaniałe działanie substancji, na której nikt nie może zarobić miliardów, to nie ma mechanizmów dla upowszechnienia takiego odkrycia „.

Wszystkie funkcji witaminy C :

  • zwiększa odporność organizmu (mniejsze ryzyko przeziębień i krótszy czas ich trwania),
  • wpływa na wytwarzanie i zachowanie kolagenu (służy do produkcji tkanki łącznej),
  • przyspiesza gojenie ran i zrastanie kości,
  • hamuje tworzenie się sińców, powstawanie krwotoków czy krwawienia z dziąseł,
  • odpowiada za sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego i serca, obniża ciśnienie krwi,
  • chroni przed miażdżycą i odkładaniem się cholesterolu,
  • poprawia przyswajalność żelaza, uczestniczy w regeneracji witaminy E,
  • działa jako przeciwutleniacz (wychwytuje wolne rodniki),
  • chroni organizm przed zmianami nowotworowymi.

dziękuję za uwagę, Sebastian Korneluk

.

 

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry