Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Żele energetyczne w wysiłku wytrzymałościowym

Żele energetyczne w wysiłku wytrzymałościowym

 Wszyscy doskonale wiemy, że podczas długotrwałego wysiłku powinniśmy dostarczać organizmowi „paliwo” aby utrzymywać odpowiedni poziom wytrzymałości. Bioenergetyka wysiłku fizycznego dostarczyła nam niezbędnych informacji i potwierdziła tezę, że nie ma biegania półmaratonów, maratonów bez dodatkowej suplementacji w trakcie biegu. Najlepszym rozwiązaniem są produkty wysokoenergetyczne, które dadzą nam dodatkowego kopa. Producenci suplementów zadbali o naszą wygodę i wprowadzili na rynek żele wysokoenergetyczne.

Na początek proponuję przyzwyczaić i sprawdzić organizm jak będzie reagował na żele energetyczne. Na rynku znajdziemy kilka firm (ALE, Maxim, Trec, Fitness Authority) oraz rodzajów „paliwa” w żelu. Najlepiej przetestować je na treningu żeby uniknąć problemów w trakcie startu.

Większość sportowców dostarcza za mało węglowodanów do organizmu w trakcie trwania biegu. Z przeprowadzonych badań wynika, że podczas wysiłku trwającego do ok 1h nie trzeba stosować żeli energetycznych. Podczas wysiłku trwającego ok 2-3h powinniśmy dostarczyć organizmowi ok 60g węglowodanów na godzinę, lecz gdy wysiłek trwa powyżej 3h, powinniśmy dostarczyć ok 90g węglowodanów na godzinę trwania wysiłku. Żel należy popijać wodą lub izotonikiem. Najlepszym wyborem będą żele, w których skład wchodzą takie cukry jak maltodekstryna/dekstroza/fruktoza/glukoza, najlepiej w stosunku 2:1 na korzyść maltodekstryny.

Należy również pamiętać o posiłku wysokoenergetycznym przed treningiem, startem lub „ładowaniu” się węglowodanami w przypadku bardziej doświadczonych zawodników. Dobrym wyjściem będzie również spożycie ok 1h przed wysiłkiem mniej więcej 30g węglowodanów w postaci żelu w celu podniesienia ilości glikogenu mięśniowego.

Podsumowanie :

– przed zawodami przetestuj, który żel i smak odpowiada Ci najbardziej,

– żel popijaj wodą lub napojem izotonicznym,

– wysiłek do 1h – nie stosujemy żelu w trakcie,

– wysiłek do 2-3h – 60g ww na każdą godzinę pracy,

– wysiłek powyżej 3h – 90g ww na każdą godzinę pracy,

– 1h przed wysiłkiem ok. 30g ww

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry