Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Zły Cholesterol LDL

Zły Cholesterol LDL

Słowem wstępu

Cholesterol jest chemicznym związkiem tłuszczowym, który jest niezbędny do naszego funkcjonowania. Należy on do steroli, które pełnią bardzo ważne funkcje w organizmie.

Cholesterol znajduje się w każdej komórce naszego ciała, i to właśnie z niego powstają min. hormony płciowe, hormony kory nadnerczy czy kwasy żółciowe.

 

LDL

 W osoczu znajdziemy lipoproteiny, które charakteryzują się różną gęstością, dlatego też dzielimy je następująco:

– lipoproteiny o bardzo niskiej gęstości (VLDL)

– lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL)

– lipoproteiny o wysokiej gęstości (HDL)

 

Skrót LDL pochodzi od angielskiego rozwinięcia Low-Density Lipoproteid i w polskim tłumaczeniu oznacza „zły cholesterol”. Jak sama nazwa wskazuje LDL nie oznacza nic korzystnego dla naszego organizmu i rzeczywiście tak jest.

Cholesterol LDL jest podatny na utlenianie przez wolne rodniki i inicjuje powstawanie ognisk miażdżycowych we wnętrzu arterii, stąd każdy nadmiar złego cholesterolu zagraża rozwojem miażdżycy.

 

LDL a miażdżyca

Miażdżyca, która jest w dzisiejszych czasach bardzo powszechną chorobą, jest przyczyną zawałów mięśnia sercowego, zatorów naczyń mózgowych jak i innych bardzo poważnych chorób.

Polega ona na wnikaniu cholesterolu do komórek śródbłonka i przekształceniu ich w komórki „piankowate” w miejscach uszkodzeń ścian naczyń tętniczych, zniekształcając naczynia i powodując ich usztywnienie.

U osób ze zwiększonym stężeniem cholesterolu LDL, częściej niż w warunkach prawidłowych występuję miażdżyca i jej powkładania.

Ponadto warto tutaj podkreślić, iż osoby o zwiększonej frakcji HDL (dobrego cholesterolu) rzadziej chorują na miażdżycę.

Badania empiryczne wykazały tutaj, że aktywność fizyczna (dosłownie wszelaka, ale powyżej 30 minut), powoduje wzrost stężenia HDL, natomiast siedzący tryb życia oraz palenie tytoniu znacznie zmniejsza poziom tej frakcji.


Prawidłowe stężenie cholesterolu LDL we krwi:

 Poziom cholesterolu LDL powinien być możliwie jak najniższy – najlepiej poniżej 100 miligramów na 0,1 litra surowicy krwi.

wskazane: poniżej 130 mg/dl

poziom graniczny: 131-159 mg/dl

niewskazane: 160 i powyżej mg/dl

 

Jak ograniczyć poziom złego cholesterolu

 Aby ograniczyć poziom cholesterolu LDL należy:

  •  ograniczyć spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych
  • ograniczyć spożycie izomerów trans (np. mięso, masło, tłuste mleko, margaryny utwardzane, ciastka, frytki, chipsy)
  • zwiększyć spożycie żywności zawierającej błonnik
  • utrzymywać prawidłową masę ciała
  • rzucić palenie tytoniu
  • być aktywnym fizycznie

 

W jaki sposób kwasy omega-3 wpływają na poziom cholesterolu?

 Jak dowodzi wiele badań, przyjmowanie nawet małych dawek kwasów omega-3 wykazuje korzystny wpływ na pracę układu sercowo-naczyniowego.

Dodatkowa podaż kwasów omega-3 w naszej diecie wpływa również na obniżenie poziomu trójglicerydów oraz podwyższenie korzystnego cholesterolu HDL i zmniejszenie krzepliwości krwi, co wpływa ochronnie na pracę serca i układu krążenia.

 

Ciekawostki:

  1. Lipoproteiny o których była mowa na początku artykułu są połączeniem białek z tłuszczami. Główną funkcją lipoprotein jest transport cholesterolu – są one nośnikami cholesterolu
  1. Ilość izomery trans, które są zawarte w tłuszczach jadalnych, może być  zmniejszona poprzez udoskonalenie procesów technologicznych, a mianowicie poprzez zastąpienie uwodornienia estryfikacją. Niestety powyższa metoda jest zdecydowanie droższa, dlatego wielkie koncerny nie decydują się na taki krok – zdrowszy krok. 

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry