Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2016-06-02 16:02
A  A  A

Znaczenie i charakter pracy mięśni

Znaczenie i charakter pracy mięśni

W zależności od rodzaju skurczu możemy wyróżnić trzy rodzaje pracy mięśniowej:


- pracę koncentryczną - kiedy moment siły mięśni jest większy niż działające siły zewnętrzne (inaczej ujmując, gdy mięsień pokonując siły zew. ulega skróceniu - np. biceps ulega skróceniu kiedy uginamy łokieć itd.)


- pracę ekscentryczną - kiedy siły zewnętrzne są silniejsze od momentu siły mięśni (gdy na mięsień działają siły przewyższające siły generowane przez ten mięsień - np. opuszczanie sztangi na ławce prostej z obciążeniem 120kg, kiedy jesteśmy w stanie wycisnąć maksymalnie 100kg.)


- pracę izometryczną - kiedy siła mięśni i siły zewnętrzne się równoważą (siła wyprodukowana przez mięsień jest równa sile zewnętrznej.)


Kolejność angażowania mięśni:


praca ekscentryczna (ruch negatywny) - praca izometryczna (zatrzymanie ruchu) - praca koncentryczna (ruch pozytywny)


Co to wszystko oznacza i jak to wykorzystać w Naszym treningu?


Oznacza to, że mięsień może pracować:


- koncentrycznie - mięsień się skraca, a przyczepy zbliżają się do siebie.


W większości ćwiczeń wykorzystuje się kombinację koncentrycznej i ekscentrycznej pracy mięśnii w związku z kontrolą obciążenia przy powrocie do pozycji wyjściowej. Wyizolowane ćwiczenia koncentryczne, jak i praca ekscentryczno - koncentryczna nie prowadzą do tak wielu uszkodzeń mięśni jak w przypadku samego obciążania ekscentrycznego.


- ekscentrycznie - mięsień się wydłuża, a przyczepy oddalają się od siebie.


Efektem ekscentrycznego treningu siłowego jest przede wszystkim wzrost siły i przekroju poprzecznego mięśnia oraz pobudliwości nerwowej.  Stopień wzrostu siły w tym przypadku zależy zarówno od objętości jak i szybkości wykonywanych ćwiczeń. Treningiem ekscentrycznym nie zwiększymy siły koncentrycznej mięśni. Podejmując się treningu ekscentrycznego obciążenie nie powinno przekraczać więcej niż 130% ciężaru maksymalnego. Dodajmy, że trening ekscentryczny wymaga pomocy partnera treningowego i nie jest przeznaczony dla osób dopiero co zaczynających swoją przygodę ze sportami siłowymi.


- izometrycznie - nie zmienia się długość mięśnia.


Podczas napięcia izometrycznego "używamy" więcej siły niż w ruchu koncentrycznym. W ćwiczeniach izometrycznych człony ciała należy ustawiać pod różnymi kątami względem siebie (np. 45°, 90°, 135°). Metodą izometryczną możemy trenować codziennie pod warunkiem, że izometria stanowi tylko część treningu. Dodanie zatrzymania fazy ruchu jest dobrym pomysłem, gdyż zwiększy się całkowity czas napięcia mięśniowego co przełoży się na wzrost siły.

Pamiętajmy przy tym wszystkim, że im bardziej zwiększa się prędkość wykonywanego ruchu, tym mniej zaangażowany jest mięsień i odwrotnie.


Trener personalny: Sebastian Strokosz

Europe Sport Power 2017

Europe Sport Power to targi fitness i największe zawody kulturystyczne w Polsce. ...czytaj dalej »
Europe Sport Power 2017
2017-02-14

Fit sernik na zimno - przepis

Przepis na nisko-węglowodanowy sernik, który sprawdzi się idealnie w okresie redukcji wagi ciała. ...czytaj dalej »
Fit sernik na zimno - przepis
2016-12-13

TAD 600 - złoty antyoksydant

Ostatnio dość często można uslyszeć o złotym środku antyoksydacyjny - TAD 600 ...czytaj dalej »
TAD 600 - złoty antyoksydant
2016-12-10
Powiązane artykuły
Wyniki  "Olympia Amateur" San Marino

Wyniki "Olympia Amateur" San Marino

W dniach 2-5.12.2016 odbyła się kolejna edycja "Olympia Amateur" w San Marino. Kolejne ważne medale trafiają w ręce Polaków.
2016-12-07 10:27
Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe mają za zadanie przede wszystkim poprawić jakość i siłę uchwytu przy ćwiczeniach z podnoszeniem głównie wolnych ciężarów, a
2016-11-29 11:40
Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Nie od dziś wiadomo, że stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie. Ale dlaczego tak się dzieje?
2016-11-24 12:20
Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - sztuczne podnoszenie wydolności fizycznej i psychicznej zawodnika metodami wykraczającymi poza normalne. Za doping uważa się metody
2016-11-22 12:57
Superkompensacja - droga do wzrostu formy

Superkompensacja - droga do wzrostu formy

Najistotniejszym elementem treningu warunkującego wzrost formy sportowej a tym samym określonych funkcji motorycznych jest SUPERKOMPENSACJA.
2016-11-16 14:33
Wyniki Mistrzostw Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej

Wyniki Mistrzostw Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej

W dniach 04-07.11.2016r w Benidorm w Hiszpanii odbyły się Mistrzostwa Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej. Wsród pol
2016-11-08 11:42
Wyniki "GP PEPA"

Wyniki "GP PEPA"

W ubiegły weekend odbyła się kolejna - 38 już edycja zawodów Grand Prix PEPA - Opava w Czechach
2016-11-04 12:36
Gymnema sylvestre - sposób na leczenie cukrzycy, uwrażliwienie organizmu na insulinę i nie tylko ...

Gymnema sylvestre - sposób na leczenie cukrzycy, uwrażliwienie organizmu na insulinę i nie tylko ...

Gymnema sylvestre to naturalnie występujące zioło w Indiach, gdzie stosowane jest w leczeniu cukrzycy oraz przy odchudzaniu.
2016-11-02 14:03
Kilka słów o minerałach

Kilka słów o minerałach

Minerały to związki nieorganiczne, które spełniają wiele niezbędnych funkcji w ludzkim organizmie, są budulcem.
2016-10-27 10:55
Zawody siłowe

Zawody siłowe

W najbliższą sobotę (22.10.2016r.) w dopiero co nowo otwartym sklepie SUPLESHOP'a, w Tychach przy ulicy Uczniowskiej 7, odbędą się zawody si
2016-10-20 15:00
Puchar Polski - wyniki

Puchar Polski - wyniki

W dniach 15-16.10.2016 roku w Mińsku Mazowieckim odbył się Puchar Polski w Kulturystyce i Fitness. Są to jedne z najbardziej prestiżowych za
2016-10-18 11:04
Czy częściej znaczy lepiej?

Czy częściej znaczy lepiej?

Niestety jednym z podstawowych błędów osób ćwiczących jest wypruwanie sobie żył każdego dnia. Trening jest tylko bodźcem do wzrostu. Można n
2016-10-14 14:04
Wyniki Mistrzostw Polski Juniorów i Weteranów w Kulturystyce i Fitness

Wyniki Mistrzostw Polski Juniorów i Weteranów w Kulturystyce i Fitness

W ubiegły weekend tj. 08-09.10.2016 podczas targów FIWE odbyły się Mistrzostwa Polski Juniorów i Weteranów w Kulturystyce i Fitness.
2016-10-11 12:14
Cukier - biała śmierć

Cukier - biała śmierć

Wiele współczesnych badań wskazuje jasno, że rafinowany cukier może uzależniać jak nie jeden narkotyk. Cukier śmiało można nazwać biała śmie
2016-10-05 10:43
Psychika w sporcie

Psychika w sporcie

Rekordy sportowe są ustalane od początku istnienia każdej z dyscyplin. Dla każdej z dyscyplin rekordy te były pobijane wielokrotnie. W dzisi
2016-09-16 12:47
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
biuro@redmonster.pl
NIP: 6462632499